به گزارش خبرگزاری روزگار پرس، ارزهای دیجیتال پس از کشتار سال ۲۰۲۲ وارد سال جدید شدند ارزش کل بازار کریپتو از اول ژانویه ۵ درصد افزایش یافته و به ۸۷۱ میلیارد دلار رسیده است، اما همچنان نسبت به همین زمان در سال گذشته بیش از ۵۷ درصد کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید:

توییتری‌ها چه پیش‌بینی برای قیمت بیت‌کوین می‌کنند؟

سیگنال بودجه به بازار ارز/ دلار وارد چه فاز قیمتی می‌شود؟

خود بیت کوین از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون ۴.۳ درصد افزایش یافته است، اگرچه در محدوده باریکی بین ۱۶۵۰۰ تا ۱۷۳۰۰ دلار گیر کرده است. بر اساس داده های Refinitiv Eikon، بزرگترین ارز دیجیتال جهان به طرز وحشتناکی فروکش کرده است و نوسانات ۷ روزه آن به سطوحی کاهش یافته است که از اکتبر ۲۰۱۸ مشاهده نشده است.

Vetle Lunde، تحلیلگر ارشد در Arcane Research گفت: ما پیش بینی نمی کنیم که قیمت ها در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود نزدیک شوند.

داده‌های CryptoCompare نشان می‌دهد که حجم معاملات نقدی ارزهای دیجیتال پس از افت حدود ۴۸ درصدی در دسامبر در مقایسه با ماه قبل به ۵۴۴ میلیارد دلار، که پایین‌ترین سطح آنها از دسامبر ۲۰۱۹ است، به همین ترتیب کاهش می‌یابد.

طبق تحقیقات Arcane، در حالی که حجم معاملات کمتر در اواخر سال رایج است، بی‌تفاوتی بازار کریپتو با «خروج عمومی» سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی فعال تشدید شده است.

با این حال، برای برخی از بازیگران بازار، پس از حمام خون بیت کوین در سال ۲۰۲۲، تضعیف بسیار خوب به نظر می رسد.

۲۰۲۳ سال جهش بیت‌کوین است؟

کالی کاکس، تحلیلگر سرمایه‌گذاری در پلتفرم سرمایه‌گذاری eToro، می‌گوید: رسیدن بیت‌کوین به کف قیمتی نشان می‌دهد که تقاضای زیادی در حدود ۱۶۰۰۰ دلار و ۱۷۰۰۰ دلار وجود دارد.

مارکوس سوتیریو، تحلیلگر در کارگزار دارایی دیجیتال GlobalBlock، به تشدید باندهای بولینگر – یک شاخص فنی برای ردیابی قیمت و نوسانات – در نمودارهای بیت کوین اشاره کرد. او افزود که این باندها از ژوئیه ۲۰۲۰ در فشرده ترین حالت خود قرار دارند و چنین سفت شدنی از نظر تاریخی قبل از حرکت های تهاجمی به سمت صعود برای بیت کوین بوده است.

این سناریوی احتمالی توسط Lunde از Arcane Research تکرار شد.

او گفت: «این دوره‌های نوسان کم به ندرت برای مدت طولانی دوام می‌آورند و دوره‌های فشرده‌سازی نوسان قبلاً با حرکت‌های تند دنبال می‌شد، حتی در بازارهای راکد».

علاوه بر این، بر اساس داده‌های Coinglass، نرخ‌های تامین مالی برای معاملات آتی بیت‌کوین دائمی از ۱۹ دسامبر مثبت بوده است، به این معنی که معامله‌گران روی افزایش قیمت‌ها شرط‌بندی می‌کنند و برای باز نگه داشتن موقعیت‌های خرید خود پول خواهند پرداخت.

از سوی دیگر، ارزهای رمزنگاری شده همچنان در دام بادهای مخالف اقتصاد کلان باقی می‌مانند، زیرا نگرانی‌ها پیرامون کندی اقتصاد جهانی در حال چرخش هستند.

Sotiriou از GlobalBlock می‌گوید: «چشم‌انداز اقتصادی ضعیف‌تر به این معنی است که مردم درآمد قابل تصرف کمتری برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مخاطره‌آمیز مانند کریپتو دارند.»

دالویر ماندارا، محقق کمی در MacroHive گفت:پس‌زمینه کلان برای ارزهای دیجیتال همچنان نزولی است.

در همین حال، شرکت‌های کریپتو با پیامدهای سقوط صرافی FTX Sam Bankman-Fried روبرو هستند.

برخی از شرکت‌های بزرگ به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها شروع به اخراج کارمندان خود کرده‌اند، در حالی که بانک سیلورگیت کاهش ۸ میلیارد دلاری سپرده‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال را گزارش داد که باعث شد سهام آن تقریباً ۴۳ درصد سقوط کند.

۲۲۳۲۲۷