مهرنوش حیدری– سقف معافیت مالیاتی حقوق در سال جاری برابر با ۵ میلیون و ششصد هار تومان بود که قرار است در سال اینده به هفت میلیون تومان افزایش یابد.

سقف مالیاتی سالانه موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۴۰۲ معادل ۸۴ میلیون تومان تعیین شده است؛ براساس‌این افرادی که در سال بیش از ۸۴ میلیون تومان درآمد دارند، مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. براساس‌این، نرخ مالیات بر مجموع درآمد سالانه اشخاص حقیقی برای افرادی که تا ۱۶۸ میلیون تومان در سال درآمد دارند، برابر با ۱۰ درصد تعیین شده است .

کسانی که بین ۱۶۸ تا ۲۷۶ میلیون تومان درامد دارند، باید نسبت به مازاد ۱۶۸ میلیون تومان برابر با ۱۵ درصد مالیات بپردازند . میزان مالیات نسبت به مازاد ۲۷۶ میلیون تا ۴۸۰ میلیون تومان برابر با بیست درصد و نسبت به مازاد ۴۸۰ میلیون تومان بالاتر از سی درصد تعیین شده است.

بخش درآمدهای مالیاتی یکی از مهمترین بخش‌های بودجه سالیانه است. پیش‌بینی‌های صورت گرفت بر افزایش درآمدهای مالیاتی دلالت دارد.

همه چیز درباره درآمدهای مالیاتی دولت در سال آینده/ سقف معافیت مالیاتی حقوق چقدر است؟

براساس لایحه بودجه ۱۴۰۲، دولت منابع حاصل از مالیات را به بیش از ۸۳۸ هزار میلیارد تومان افزایش داده است که میزان درآمدهای مالیاتی نسبت به سال جاری ۵۹ درصد افزایش یابد .بر این اساس سهم مالیات اشخاص حقوقی در لایحه بودجه سال آینده ۲۹۶ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با سال جاری که ۱۳۳ هزار میلیارد تومان بوده، ۱۲۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین سهم مالیات بر درآمدها در لایحه بودجه سال آینده نیز ۱۲۲ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده که در مقایسه با سال جاری که ۸۴ هزار میلیارد تومان بوده معادل ۴۵ درصد زیاد شده است.در عین حال میزان مالیات بر ثروت ۳۷ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده است که نسبت به سهم ۲۷ هزار میلیارد تومانی سال جاری، ۳۷ درصد افزایش داشته است.

همچنین، رقم مالیات واردات در لایحه بودجه سال آینده معادل ۱۲۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به سال جاری که ۷۷ هزار میلیارد تومان بوده، ۶۷ درصد افزایش داشته است.از سوی دیگر، مالیات کالاها و خدمات در لایحه بودجه سال آینده معادل ۲۵۲ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. این در حالی است که این رقم در بودجه سال جاری ۲۰۳ هزار میلیارد تومان است که به میزان ۲۴ درصد رشد داشته است.

همچنین در حوزه مالیات بر کالاها و خدمات، مالیات بر فروش فراورده‌های نفتی هفت هزار میلیارد تومان، عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور سه‌هزارو ۴۰۰ میلیارد تومان، مالیات بر فروش سیگار شش‌هزارو ۲۸۰ میلیارد تومان، مالیات بر نقل و انتقال اتومبیل ۱۳ هزار میلیارد تومان و مالیات بر ارزش‌افزوده ۱۵۹.۵ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

علاوه بر اینها، دولت در سال آینده از صاحبان خودروهای بیش از ۱.۵ میلیارد تومان، یک درصد مالیات سالانه خودرو می‌گیرد. مقرر است صاحبان واحدهای مسکونی لوکس که ارزش ملک‌شان به بیش از بیست میلیارد تومان می‌رسد نیز مشمول پرداخت مالیات شوند.

در بودجه ۱۴۰۱ واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای مجاز بیش از ۱۰ میلیارد تومان مشمول پرداخت مالیات می‌شدند.این مالیات بر عهده شخص است که در ابتدای هر سال مالک واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مذکور است.

۲۲۳۲۲۳