به گزارش خبرگزاری روزگار پرس، گزارش اخیر مرکز آمار ایران از سقوط ساخت‌وساز نیز مهر تاییدی بر نگرانی سازندگان مسکن است. بررسی داده‌های جدید مرکز آمار از روند تغییرات قیمت مصالح ساختمانی حاکی از آن است که در بهار امسال با ثبت رکورد ۱۸ ساله در رکود خانه‌سازی در پایتخت، جهش هزینه خرید مصالح و خدمات ساختمانی به میزان ۴۳ درصد نسبت به بهار سال گذشته را داشته‌ایم.

اما رکود ساخت‌وساز در کشور را در حالی شاهد هستیم که در معادله‌ای عجیب، قیمت‌ها روندی صعودی دارد. براساس گزارش رسمی دولت، در مهرماه امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۳.۷ میلیون تومان بود که حاکی از افزایش ۱.۲ درصدی نسبت به ماه قبل و ۳۸.۲ درصدی ماه مشابه سال قبل است.

این در شرایطی است که تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران در مهر ماه به ۵.۴ هزار واحد مسکونی رسید که این میزان نسبت به ماه قبل ۱۰.۲ درصد و ماه مشابه سال قبل یک درصد کاهش نشان می‌دهد.

همین آمار درباره تحولات بازار مسکن گواهی می‌دهد که هم‌زمان با رشد قیمت‌ها، خریداران از بازار مسکن عقب‌نشینی کرده‌اند.

در این شرایط، فعالان بازار درباره وضعیت مسکن در دو هفته اول آبان‌ماه می‌گویند که بازار مسکن شهر تهران در وضعیت سکون قرار داشت، به‌طوری که نه‌تنها انجام معاملات، بلکه حتی بازدیدها نیز در مناطق پرمعامله تهران محدود بوده است.

تحلیلگران معتقدند شرایط اقتصادی باعث شده که فقط آن دسته از متقاضیان خرید مسکن که به دلایل مختلف ناگزیر به انجام معامله بوده‌اند، در این ماه خرید خود را نهایی کردند.

به این ترتیب موتور بازار مسکن دست‌کم در آبان‌ماه خاموش بوده و رکود عمیق همچنان در این بازار حاکم است.

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که در منطقه سعادت‌آباد، خیابان کیهان یک واحد آپارتمان ۱۱۰ متری با ۲۶ سال ساخت هر مترمربع ۷۷ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان برای فروش گذاشته شده است. همچنین در خیابان ملاصدرا یک واحد آپارتمان ۱۶۰ متری با ۱۲ سال ساخت، متری ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد.

از سوی دیگر، در مجیدیه شمالی یک واحد آپارتمان ۵۲ متری با ۲۵ سال ساخت، ۴۸ میلیون و ۷۰ هزار تومان قیمت دارد. در خیابان ۳۰متری نیروهایی نیز یک واحد آپارتمان ۵۷ متری با ۱۹ سال ساخت، ۳۷ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان قیمت دارد.

در خیابان میرزای شیرازی هم یک واحد آپارتمان نوساز متری ۷۸ میلیون تومان قیمت دارد. در خیابان بلوارکشاورز، خیابان برادران مظفر یک واحد آپارتمان ۷۳ متری با ۱۹ سال ساخت متری ۴۹ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان برای فروش قیمت گذاشته‌اند.

۲۲۳۲۲۵