زهرا علی اکبری– رییس اتاق بازرگانی ایران و چین معتقد است برخوردها با مساله اف‌ای‌تی‌اف چه از جانب ایران و چه از جانب ناظر اقدام مالی برخوردهایی سیاسی است و تصمیمات در این بخش هیچ ماهیت اقتصادی ندارد.
مجیدرضا حریری در گفتگو با خبرگزاری روزگار پرس، با اشاره به اینکه اگر قرار باشد کشوری در لیست سیاه باشد، بسیاری از کشورها از ایران جلوتر هستند، گفت: در برخی کشورهای امریکای لاتین و در برخی کشورهای منطقه و همین اطراف ما مبادلات مالی تروریستی به بدترین شکل در حال انجام است و پول حاصل از قاچاق اسلحه و مواد مخدر در حال جابجایی است اما ایران در لیست سیاه قرار می‌گیرد. همین مساله نشان می‌دهد برخورد با ایران از سوی ناظر اقدام مالی کاملا سیاسی است.

بیشتر بخوانید:

قید عضویت در اف‌ای‌تی‌اف را زدیم/ ماندن ایران در فهرست سیاه FATF به چه معنا است؟

می‌گویند پیمان شانگهای همه مشکلات را حل می‌کند/ شرط تبادل عادی اقتصادی با چین و هند FATF است

اف‌ای‌تی‌اف در ایران در حال اجراست

این فعال اقتصادی تاکید کرد: البته دولت ایران نیز برخوردی کاملا سیاسی با مساله دارد کما اینکه می‌بینیم از سی و چند موردی که برای اجرایی شدن اف‌ای‌تی‌اف در کشور باید مصوب می‌شد تنها دو مورد باقی مانده است اما این دو مورد تنها در حوزه تصویب، با مشکل مواجه شده‌اند.
حریری گفت: صراحتا بگویم CFT و پالرمو نیز که به تصویب نرسیده‌اند عملا در ایران در حال اجرا هستند و عملا مبادلات مالی ما کنترل می‌شود اما در حوزه مذاکره و تصویب قانونی، به دلایل سیاسی دولت دست نگه داشته است.

قوانینی به مراتب سختگیرانه‌تر از اف‌ای‌تی‌اف را با پیوستن به شانگهای پذیرفته‌ایم

او گفت: اگر حساسیت ما در این حوزه سیاسی نبود، طبیعتا نباید به شانگهای می‌پیوستیم. ما قوانینی به مراتب سختگیرانه‌تر از اف‌ای‌تی‌اف را با پذیرش بندهایی در پیوستن به شانگهای قبول کرده‌ایم. به عبارت دیگر باید مواردی را در حوزه مبارزه باتروریسم و نظارت مالی و … مصوب کنیم که بسیار سختگیرانه‌تر و غلیظ‌تر از موارد اعلامی اف‌ای‌تی‌اف است. اتفاقا همه این موارد را قبول کرده‌ایم و لوایح مرتبط با این حوزه نیز در حال تدوین است و به زودی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و بی‌تردید مصوب خواهد شد.

اف‌ای‌تی‌اف فعلا گروگان سیاست است

حریری گفت: با این توضیحات مشخص می‌شود که اف‌ای‌تی‌اف از سوی هر دو طرف ماجرا گروگان گرفته شده است و مساله سیاسی است.
حریری در پاسخ به این سئوال که آیا دولت عزمی برای تصویب این مساله دارد یا خیر؟ گفت: دولت اف‌ای‌تی‌اف را نگاه داشته است تا تکلیف تحریم روشن شود. در حقیقت تا زمانی که ما در تحریم هستیم، تصویب این کنوانسیون دردی از ما دوا نمی‌کند.
وی در توضیح این مطلب ادامه داد: ما در تحریمی سفت و سخت هستیم و حتی بانک مرکزی ایران در تحریم به سر می‌برد، در نتیجه ما مثل پرنده‌ای هستیم که در قفس تحریم گرفتاریم و تا زمانی که تحریم حل نشود و در این قفس باز نشود، تصویب اف‌ای‌تی‌اف و … درد ایران را دوا نمی‌کند .
وی در پاسخ به این سئوال که آیا صحبت از اینکه در صورت تصویب اف‌ای‌تی‌اف بانک‎های چینی و روسی می‌توانند با ایران کار کنند، درست است یا خیر؟ گفت: در شرایط فعلی ما مراوده بانکی با روسیه و چین هم نداریم و بهانه‌ی آنها نیز اتفاقا همین مساله عدم عضویت در اف‌ای‌تی‌اف است اما با توجه به شرایط هر بانکی که با ما کار کند، دچار تحریم می‌شود از این رو بعید می‌دانم حتی اگر اف‌ای‌تی‌اف مصوب بشود، این بانک‌ها حاضر به مراوده با ما باشند.

هر دو طرف منتظرند

وی گفت: تصویب اف‌ای‌تی‌اف در ایران، با احیای برجام و رفع تحریم‌ها با سرعت تمام انجام می‌شود دلیل این مدعا این است که این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد و ساختار مجمع به صورتی است که نیازی به طی مرحله خاصی برای بررسی موضوع ندارد و هر زمان که اراده کند، می‌تواند موضوع را در دستور کار قرار دهد. به نظر می‌رسد از همین بابت مساله بررسی لایحه در دستور کار مجمع تشخیص مصلت نظام قرار دارد تا بتوان با حل مشکل از سوی طرف مقابل و رفع تحریم، دو مورد باقیمانده را نیز مورد تصویب قرار داد.

۲۲۳۲۲۳