زهرا علی‌اکبری- حالا شماره معکوس برای برگزاری اولین نشست استیضاح دولت سیزدهم آغاز شده و بر اساس اعلام صورت گرفته در هشتمین روز آبان ماه فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت باید در صحن علنی مجلس حضور یابد تا بخت خود را برای دریافت رای اعتماد دوباره نمایندگان بیازماید .

بیشتر بخوانید:

فعال سیاسی اصولگرا : آقای رئیسی باید درباره همکاری با چند عضو کابینه جدیدنظر کند / وزیر راه و شهرسازی ، واقعا پیاده است

منتظر نباشید؛ فعلا خودروهای وارداتی نمی‌آید/ جاده‌سازی برای ورود خودروهای چینی؟

پیش از این نیز در اویل تیرماه بود که طرح استیضاح فاطمی امین اعلام وصول شد اما با پادرمیانی قالیباف مقرر شد مهلت دو ماهه‌ای به دولت داده شود تا با احیای وزارت بازرگانی یا به عبارت دیگر تفکیک بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت ، راهی برای تفاهم با مجلس بیابد اما با گذشت چهارماه هنوز لایحه‌ای در این خصوص ارائه نشده و برخی نمایندگان معتقدند دولت حتی برنامه‌ای در این زمینه نیز ندارد.
بخش صنعت در ایران سال‌هاست درگیر بحران‌های بسیار پیچیده است اما شاید قول‌های بلندپروازانه وزیری که معتقد بود می‌تواند قیمت خودرو را کاهش دهد و تولید خودرو را دستخوش افزایش کند و بحران صنعت را با برنامه‌ریزی حل کند، سبب شده نمایندگان نارضایتی از وضعیت موجود را با استیضاح وی به دولت اثبات کنند .

رییسی

واردات خودرو؟ شاید وقتی دیگر
یکی از مهمترین قول های وزیر صنعت، معدن و تجارت به واردات خودرو باز می‌گشت . وی وعده داده بود این مهم هر چه زودتر اجرایی شود و در شرایطی وعده واردات در مهرماه از سوی برخی اعلام شد که هنوز اماو اگرهای آیین‌نامه واردات خودرو به پایان نرسیده است.
حتی قالیباف نیز سه مساله را در آیین‌نامه مصوب خلاف قانون تشخیص داده و مراتب را در نامه‌ای به رییس‌جمهوری اعلام کرده است . از سوی دیگر حتی دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز می‌گوید این طرح کاملا غیراجرایی است و از این رو اگر قرار به واردات با شرایط فعلی باشد باید پیش‌بینی‌هایی فراقانونی صورت گیرد.
یکی از مهمترین دلایل استیضاح زیر صمت بنا بر اعلام نمایندگان استیضاح کننده به مساله خودرو باز می‌گردد .
سیاهکلی، یکی از طراحان استیضاح با اشاره به مهم‌ترین انتقادهایی که از سوی مجلس متوجه وزیر صمت شده، گفته است: مجلس در ۴ حوزه نسبت به عملکرد فاطمی امین انتقاد وارد کرده است این حوزه‌ها عبارتند از خودرو، فولاد، معادن و تنظیم بازار. امیدواریم وزیر بتواند به پرسش‌های مجلس در این بخش‌ها پاسخ‌هایی درخوری ارائه بدهد.
به گفته وی؛ عملکرد وزارت صمت در بخش معدن بسیار ضعیف است این در حالیست که اگر شیوه مدیریت معادن اصلاح شود بدون تردید با تکیه به همین معادن می‌توان کشور را اداره کرد.

فاطمی امین چه قول‌هایی داد؟

فاطمی امین در سال گذشته در جریان دریافت رای اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین دغدغه خود را تنظیم بازار اعلام کرد و گفت: اگر دولت قوت داشته باشد نباید به ادامه این وضع اجازه دهد. در همین راستا او از تورم به عنوان بیماری مزمن اقتصاد یاد کرده و وعده داده که درمان این بیماری ۳ سال زمان می‌خواهد. البته قرار است با هدفگذاری دولت سیزدهم در این بخش، تورم تا سال ۱۴۰۲ نصف شود و بعد تک رقمی شود.
او به سه مولفه تاثیرگذار در تورم یعنی نقدینگی، تولید و نرخ ارز نیز اشاره و تاکید کرد که از دیدگاه وزارت صمت با مدیریت، تسلط و اشراف بر مسایل و نظام توزیع می‌توان اثرات نقدینگی را بر تورم کاهش داد.
وی وعده خصوصی شدن شرکت‌های خودروسازی و همچنین افزایش تولید و رقابتی شدن بازار خودرو را داده بود .

استعفا در راه است؟

برخی معتقدند دیدار رییس‌جمهور با نمایندگان خواهان استیضاح مساله مهمی است و ممکن است منجر به استعفای فاطمی‌امین از مسئولیتش شود .
رضا حسینی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این خصوص گفته است: به‌نظر می‌رسد آقای رئیس‌جمهور نگذارند استیضاح انجام شود. با توجه به اینکه استیضاح وزیر صمت اعلام‌وصول شده احتمالاً آقای رئیسی جابه‌جایی را در مجموعه‌شان انجام دهند و از فاطمی امین در جای دیگری استفاده کنند تا استیضاح در دولتشان انجام نشود. برداشت من از شخصیت آقای رئیسی این است که نمی‌خواهد استیضاحی در دولتش انجام شود و انتقال قدرت آرامی را انجام خواهند داد.
نکته اینجاست که فاطمی امین به حلقه اولیه نزدیک به رییسی تعلق دارد. وی پیش از حضور در کابینه سیزدهم در تولیت آستان قدس رضوی به عنوان قائم مقام در فاصله زمانی دی ماه ۱۳۹۷ تا خرداد ۱۳۹۸ فعالیت داشته است .
پیش‌تر نمایندگان در صدد استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودند که مساله استیضاح وی در خرداد ماه با استعفایش از این سمت منتفی شد. شاید از این روست که برخی پیش‌بینی می‌کنند هفته پیش رو، هفته پرخبری برای وزارت صمت باشد. از احتمال استیضاح تا رایزنی قوی برای خروج از بحران کنونی . باید دید کفه کدام گزینه سنگین‌تر خواهد بود.

۲۲۳۲۲۳