نگارعلی _ نزدیک به دو هفته پیش خبر آزادسازی ۷میلیارد از پول‌های بلوکه شده ایران منتشر شد که با واکنش‌های متفاوتی از سوی رسانه‌های داخلی مبنی بر صحت آن مواجه شد تا اینکه یکی از رسانه‌های خارج از کشور صحت این خبر را تایید کرد؛ گفتنی است که در فروردین ماه سال جاری نیز خبری مبنی بر آزادسازی ۷ میلیارد دلار از منابع ایران در خارج از کشور منتشر شده بود که در نهایت مشخص نشد که این پول‌های در کجا هزینه شده‌است.

بیشتر بخوانید:

آیا عضویت در سازمان شانگهای، موجب خروج از لیست سیاه FATF می‌شود؟

عرضه ریال دیجیتال هم به بدقولی‌های دولت اضافه شد؟

از زمان انتشار اولین خبر مبنی بر آزادسازی ۷ میلیارد از پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور هیچ خبر تکمیلی دیگر از سوی مقامات منتشر نشده است و ابهام شدیدی در بازارهای مالی کشور حاکم است همان‌طور که از وضعیت مذاکرات هسته‌ای خبری به میان نمی‌آید.

یکی از این بازارهای که این روزها فعالان آن با ابهامات شدیدی مواجه هستند، بازار ارز است. طبق آخرین بررسی‌های صورت گرفته قیمت دلار در بازار آزاد در یک قدمی ۳۳ هزار تومانی قرار دارد.

بانک‌مرکزی می‌تواند جهش نرخ ارز را متوقف کند؟

کامران ندری، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار روزگار پرس و در پاسخ به این پرسش که ممکن است آزادسازی ۷ میلیارد از پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور بر قیمت ارز اثر گذارد یا خیر؛ گفت: قیمت ارز به خیلی از عوامل وابسته است و یکی از عواملی که بر بازار اثر می‌گذارد عرضه ارز است. این منابع ازاد شده در حال حاضر متعلق به بانک مرکزی است چراکه دولت ریال آن را در گذشته گرفته است و در صورتی که بانک مرکزی تصمیم بگیرد که این ارز را روانه بازار کند می‌تواند بر روی کاهش قیمت اثر گذارد البته این سناریو با فرض ثابت بودن تقاضا مطرح می‌شود و تقاضا برای ارز نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم تعیین کننده قیمت است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: تا زمانی بانک مرکزی می تواند بر روی نرخ ارز اثر کاهشی داشته باشد که این ذخایر را در اختیار دارد و می‌تواند روانه بازار کند و باعث تقویت ارزش پول ملی ما در مقابل ارزهای خارجی شود و اینکه برای چه مدت بازار ارز قابل کنترل خواهد بود وابسته به تصمیمات سیاست‌گذاران است.

ندری در ادامه افزود: اینکه چقدر از این ارز می‌خواهد به بازار عرضه شود، به چه شکل می‌خواهد به بازار عرضه شود و اینکه چقدر این خبر صحت دارد و در عمل شدنی است یا خیر، سوالاتی است که از آنجا که ما از تصمیمات سیاست گذاران خبر نداریم پاسخی برای آنها نیست و قابل پیش‌بینی نیست که چه اتفاقی خواهد افتاد.

بازار ارز بر سر سه راهی/ تاثیر ناآرامی‌ها بر قیمت دلار چه بود؟

درجه بالای نااطمینانی در بازار

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: یکی از مشکلات سیاستگذاران ما این است که ارتباط آن‌ها با بازار خیلی ارتباطات شفاف و روشنی نیست در نتیجه درجه نااطمینانی در بازار ما بالا است. اگر فعالان اقتصادی از برنامه سیاستگذار مطلع باشند و اطمینان داشته باشند که سیاستگذار رفتار خود را تغییر نخواهد داد، می تواند به اقتصاد کمک کند و در این زمینه به نظر میرسد که سیاستگذار تنها به اعلام این خبر اکتفا کرده و در نتیجه ما نمی دانیم که در عمل چقدر تحقق پیدا کرده است.

کامران ندری در ادامه گفت: خود این خبر به تنهایی می‌تواند اثر خود را بر بازار و کنترل نرخ ارز داشته باشد اما در بازار این خبر خیلی موقتی و خیلی کوتاه مدت می‌توانست از شدت افزایش نرخ بکاهد. در نتیجه پس از مدتی اثر این خبر نیز از بین خواهد رفت و با توجه به تزریقی که به بازار صورت می‌گیرد واقعیت مشخص خواهد شد.

پیش‌بینی درجه اعتبار حرف‌های سیاست‌گذار دشوار شده‌است

وی در ادامه گفت: برای ما به عنوان یک تحلیلگر پیش‌بینی رفتار سیاست‌گذار و حتی پیش‌بینی درجه اعتبار حرف‌های سیاست گذار خیلی دشوار است.

ندری در ادامه در پاسخ به این پرسش که ناآرامی‌های اخیر چه تاثیری بر بازار ارز خواهد گذاشت؛ گفت: ساعت کاری صرافی‌ها کمتر خواهد شد و زمانی که افراد برای تامین ارز مورد نیاز خود مراجعه می‌کنند می‌بینند که صرافی کار نمیکند و در مضیقه قرار می‌گیرند اما مسئله اصلی به این برمی‌گردد که ما در آینده چقدر درآمد ارزی خواهیم داشت و تا چه اندازه می‌توانیم از این درآمد ارزی استفاده کنیم و همه اینها به برجام بازمی‌گردد و در مذاکرات باید حل شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: به طور طبیعی ناآرامی‌ها اثر منفی خود را بر بازار دارند اما اگر مشخص شود که مذاکرات متوقف شده‌است و آمریکا فشار حداکثری را بازگرداند و تحریم‌های سازمان ملل نیز به آن اضافه شود میتواند اثرات خیلی بدی بر روی بازار ارز گذارد.

۲۲۳۲۲۷