زهرا علی‌اکبری– وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی حالا در عمر یک سال و اندی دولت سیزدهم به نقطه‌ی بحرانی دولت تبدیل شده است. حجت‌الله عبدالملکی، اولین وزیر تعاون که با شعارهای بزرگ بر قطار کابینه سوار شد، یکی از مهمترین حامیان سید ابراهیم رییسی بود . وی که در انتخابات ریاست‌جمهوری با هشتگ سلام بر ابراهیم ، به تبیین برنامه‌های سید ابراهیم رییسی می‌پرداخت ، کمتر از یک سال در این مسند باقی ماند .
گفته می‌شود این دانش‌اموخته دانشگاه امام صادق، به دلیل شعارهای بزرگ و غیر قابل اجرا و بحران جاری در ماجرای افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران دولتی که تا نیمه اول سال نیز تداوم داشت، از قطار کابینه پیاده شد .

بیشتر بخوانید:

زاهدی وفا رای اعتماد نگرفت/ ماجرای جنجالی ثروت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی چه بود؟

پاکسازی مدیریتی گسترده و انتصابات نابلدانه عبدالملکی ، وزارت کار را فشل کرد

صولت مرتضوی کیست؟

سید صولت مرتضوی باباحیدری متولد ۱۳۴۰ و معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در دولت سیزدهم بود که از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شد.
در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری حضور نداشت و محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری در مجلس بود.
سید صولت مرتضوی در ۶ بهمن ۱۳۴۰ در باباحیدر در استان چهارمحال بختیاری به دنیا آمد. وی در ابتدا در استان چهارمحال و بختیاری در سمت‌هایی مانند فرمانده بسیج باباحیدر، کارمند فرمانداری فارسان، بخشدار مرکزی فارسان و فرماندار لردگان مشغول به کار بود. مرتضوی در سال ۱۳۷۶ به عنوان فرماندار بیرجند انتخاب شد، در سال ۱۳۸۸ از سوی مصطفی محمد نجار به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور منصوب شد و تا پایان دورهٔ ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در این سمت بود.
مرتضوی در مهر ۱۳۹۲، از سوی شورای اسلامی شهر مشهد، به عنوان شهردار انتخاب شد. وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶، ریاست ستادهای استانی سید ابراهیم رئیسی را بر عهده داشت. وی تا آبان ۱۳۹۸ مدیرعامل سازمان موقوفات آستان قدس رضوی بود. سید پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در ۲۵ شهریور ۱۳۹۸، مرتضوی را به ریاست سازمان اموال و املاک این بنیاد منصوب کرد. با رسیدن سید ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری، مرتضوی به عنوان معاون اجرایی او منصوب شد. این سمت در سال ۱۳۹۶ حذف شده‌بود.
درخواست قالیباف از وزیر جدید کار
رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از اخذ رای اعتماد از مجلس گفت: با توجه به سوابق درخشان شما انتظار مجلس شورای اسلامی توجه به قشر محروم و مناطق محروم از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
محمدباقر قالیباف تاکید کرد: ان‌شاءالله که اعتماد مجلس شورای اسلامی منجر به ارتقاء امورات وزارتخانه شده چرا که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظرفیت یک دولت متمرکز و کوچک را دارد در بخش اقتصاد، تعاونی‌ها، رفاه، محرومیت و آسیب‌های اجتماعی و هم در امور اجتماعی بخش‌های مختلفی را در بر می‌گیرد.
وی ادامه داد: توقع مجلس شورای اسلامی از وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سابقه اجرایی که ایشان دارد این است که گام‌های خوبی در این وزارتخانه برای قشر محروم و مناطق محروم برداشته شود.

دلیل عدم حضور رییس‌جمهوری در نشست رای اعتماد

سید صولت مرتضوی در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: خالصانه‌ترین سلام‌های حضرت آیت الله رئیسی رئیس جمهور را خدمت تک تک نمایندگان ابلاغ می کنم. عدم حضور ایشان در جلسه امروز به دلیل برگزاری نشست هیات وزیران و دولت بود، از آنجا که بررسی مسائلی در دستورکار قرار داشت حضور ایشان در نشست هیات وزیران ضرورت داشت.

مرتضوی افزود: رویکرد اساسی بنده مبارزه کامل و همه جانبه با فساد در تمام سطوح و نهادینه کردن نظارت دستگاه‌های نظارتی و توجه به سه جانبه گرایی واقعی بوده و بنده معتقدم که باید به نظرات نماینده کارگران، کارفرمایان توجه شده و دولت همراه آنها باشد. تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در این وزارتخانه مورد توجه است. شعاری را که بنده نهادینه خواهم کرد دسترسی آسان آحاد مردم بوده و شفافیت و پاسخگویی شعار همیشگی ما خواهد بود. بنده یک برنامه تحولی تقدیم کردم و انتظار دارم از همه عزیزان به خصوص مخالفان بنده به نقد برنامه‌ها بپردازند. اکنون هم توقع بنده این است اگر به فضل الهی توفیق پیدا کردم حتما هر از چندگاهی ما را در حوزه نقد قرار دهید. چرا که بنده معتقدم نقد منصفانه به توفیقات وسیع ما را می‌رساند.

چرا زاهدی وفا رای نیاورد
پیش از آنکه صولت مرتضوی به عنوان وزیر تعاون معرفی شود، راهدی وفا از سوی رییس‌جمهوری معرفی شد اما متولد شدن فرزندان وی در خارج از ایران و ثروت افسانه‌ای وی سبب شد نتواند رای اعتماد نمایندگان را به دست بیاورد .

موافقان چه گفتند؟

در این نشست، دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم گفت: رئیس جمهور یکی از افراد نزدیک خود را برای این وزارتخانه معرفی کرده که نشان از عزم جدی برای حل مشکلات این حوزه دارد. حل مشکل اشتغال، فرابخشی بوده و به فردی نیاز دارد تا کل کابینه را پای کار بیاورد.
همچنین بامیری، نماینده مردم لردگان در مجلس گفت: آقای مرتضوی تجربه کافی را در خصوص مسائل مختلف مدیریتی دارد و آیینه یک مدیر توانمند بوده که می‌تواند همه نابسامانی‌های این وزارتخانه را به سامان برساند.
سید حمزه امینی، نماینده مردم هشترود در مجلس با بیان اینکه مرتضوی سلسله مراتب مدیریتی را با توانمندی پشت سر گذاشته است، گفت: وزیر پیشنهادی تعاون با درد و رنج مردم محروم جامعه آشنا است و سختی‌ها برایش ملموس است بنابراین برای کاهش آلام مردم انگیزه دارد.

مخالفان چه گفتند؟

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی گفت: اگر مجلس به شما اعتماد کرد، قبیله گرایی نکنید، زیرا اگر در این مجلس اگر قبیله گرایی کنید، رسوا می شوید.
حبیب‌الله دهمرده، نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی گفت که شکی در خوب بودن آقای مرتضوی وجود ندارد اما او برای وزارت کار تناسبی ندارد.
ایزدخواه، نماینده مردم تهران در مجلس ضمن مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی کار گفت: نگران حاکم شدن لابی‌گری در وزارت کار هستیم؛ اقتصاد مسئله امروز کشور است و دولت باید رویکردهای تحولی را دنبال کند و تحقق این موضوع نیازمند افراد صاحب تخصص، تشخیص و تغییر رویکردها است.
معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس با بیان اینکه سید صولت مرتضوی مدیری شجاع و پاکدست است، گفت: وی از قدرت اجرایی و عملیاتی برخوردار بوده و موضوع عدالت یکی از محوری‌ترین برنامه‌های این وزیر پیشنهادی است.
محمد سرگزی، نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم حضور رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: این مسئله این شائبه را ایجاد می‌کند که آقای مرتضوی مورد پذیرش آقای رئیس جمهور نیستند که در جلسه حضور پیدا نکردند.
در نهایت در نهایت، بعد از صحبت‌های نمایندگان موافق و مخالف و دفاعیات وزیر پیشنهادی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۷۶ رای موافق، ۶۴ رای مخالف ، ۱۳ رای ممتنع و ۵ رای باطله از مجموع ۲۵۸ آرای ماخوذه به صولت مرتضوی گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتماد کردند.

۲۲۳۲۲۳