زهرا علی‌اکبری – ابهامات پیچیده در آیین‌نامه واردات خودرو مساله‌ای است که از سوی بسیاری از کارشناسان به ان شااره شده است. مشخص نبودن عوارض واردات، الزام به عرضه خودرو در بورس و قیمت خوردن کالا و سپس مشخص شدن عوارض وارداتی و … همه نکاتی است که سبب شده است بسیاری از واردکنندگان حرفه‌ای در این عرصه با ابهام روبرو باشند.
در این میان تعیین قیمت ۱۰ تا ۲۰ هزار دلاری برای واردات خودرو نکته‌ای است که از سوی کارشناسان به عنوان نقطه ضعف در واردی مطرح می‌شود. در حالی که انتقال فناوری خودرو و ایجاد شرایط رقابتی به ایران هدف گرفته شده است، کارشناسان معتقدند که اتفاقا خودروهایی که در این محدوده قرار دارند، کیفیت پایینی را دارا هستند.

بیشتر بخوانید:

چرا نباید منتظر ورود سرمایه‌گذاران به صنعت خودرو باشیم؟

پشت پرده واردات خودرو به ایران چیست؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص به روزگار پرس می‌گوید: اگر هدف واردات خودروهایی با قیت کمتر از ۱۰ هزار دلار به کشور است باید منتظر ورود زیرشاخه رنو داکیا باشیم و در این میان رنو ساندرو و رنو کویید در این محدوده قیمتی قرار دارند. وی اضافه کرد: رنو کویید در برزیل و هند تولید می‌شود که البته مساله هزینه حمل مطرح می‌شود. این هزینه بالاست و پنجاه درصد درصد قیمت خودرو رار در برمی‌گیرد.
به گفته وی قیمت رنو ساندرو حدود ۷هزار یورو است که در ایران حدود ۴۵۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که چینی‌ها فعالیت خود را اخیرا در بازار ایران افزایش داده‌اند، گفت: نکته اینجاست که چینی‌ها و روس‌ها در تحریم، به ما جنس ندادند. روس‌ها تا زمانی که تحریم نشده بودند حاضر نشدند موتور لادا را به ایران بدهند و زمانی حاضر شدند با ما کار کنند که خودشان تحریم شدند.
وی گفت: نهایت اینکه محدوده ۱۰ تا ۲۰ هزار دلاری، محدوده خلوتی نیست ولی خودروهایی در این محدوده قیمتی کیفیت بالایی ندارد.

ایران بزرگترین بازار خودروی منطقه نیست

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه ما بزرگترین بازار خودرو منطقه نیستیم، اضافه کرد: بازار ما به مراتب از ترکیه و عربستان کوچکتر است. آمار رسمی نشان می‌دهد در سال گذشته ۸۷۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌شود ولی ۶۵۰ هزار دستگاه به بازار رسید.
به گفته وی این محصولات با میانگین قیمتی پنج تا شش هزار دلار فروخته شده است. این میانگین قیمتی برای کشورهایی مانند هند و بنگلادش هم وجود ندارد.

ایران بازار خودروی فقیری دارد

وی گفت: متاسفانه ما فقیرترین بازار خودرویی دنیا هستیم، علتش هم فقر عمومی است.
او درباره چرایی فاصله تیراژ خودروهای تولیدی و خودروهای رسیده به بازار گفت: این ۶۵۰ هزار نفر با نرخ دولتی توانستند خودرو را بخرند. اگر نرخ آزاد بود این عدد به ۴۰۰ هزار نفر می‌رسید.
او در توضیح این مطلب افزود: خودرو کوییک را ببینید، با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان عرضه می شود اما حدود ۱۰۰ هزار دستگاه بیشتر فروش نمی رود. زمانی در ایران، پراید می فروختند و ناگهان یک میلیون نفر وارد بازار خرید می‌شدند اما حالا کسانی که می‌توانند ۱۰ هزار دلار پول خرید خودرو بدهند، بیشتر از چهارصد هزار نفر نمی‌شوند.
وی ادامه داد: از بازار یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاهی سال ۱۳۹۶ به بازار ۶۵۰ هزار دستگاه خودرویی رسیده‌ایم.
زاوه با اشاره به اینکه بازار واقعی خودرو در ایران بسیار کوچک است، تاکید کرد: وقتی از خودروی ارزان صحبت می‌شود ممکن است درگیر یک اشتباه استراژیک بشوید، الان در همه جهان قیت خودرو دستخوش افزایش شده است. در دو سال اخیر، قیمت خودرو، چه سواری چه سنگین، حداقل ۴۰ درصد افزایش یافته است. بنز c۲۰۰ در سال ۲۰۱۸، ۳۵ هزار یورو قیمت داشت اما امروز در بازار ۵۸ هزار یورو فروخته می‌شود. کامیون رنو ۶۵ هزار یورو به صورت عمده بود اما حالا به ۱۱۵ هزار یورو رسیده است.

بازار خودروی ایران آب رفت

وی گفت: حالا در این شرایط با کوچک شدن بازار ایران به شکل واقعی، نباید تصور کنید خودروسازان مترصد ورود به بازار ایران هستند. حجم اقتصاد ا کوچک شده و ما قدرت خرید چندانی نداریم.
وی با تاکید بر اینکه میزان خرید ایرانی‌ها یک سوم سال ۹۰ است، گفت: مثال ساده نشان از وضعیت واقعی دارد. در سال ۸۶ ما ۲۴ هزار دستگاه کامیون تولید می کردیم اما سال گذشته ما ۳ هزار دستگاه ساختیم. در شرایط فعلی ترکیه، امارات و عربستان بازارهای به شدت جذاب‌تری از ایران دارند. خودروساز چینی منت اماراتی‌ها را می کشد ولی ما باید منت چینی‌ها را بکشیم.
این کارشناس تاکید کرد: ما توانایی بالایی برای خرید نداریم. قرار است یک میلیارد دلار خودرو وارد شود اما حقیقت این است که خودروی زیر ۱۰ هزار دلار چیزی شبیه همین تیباست و اگر قرار باشد بیاید قیمتش بسیار بالاتر از تیبا خواهد شد.
وی پیش بینی کرد وادرات خودرو اثری بر محدوده قیمتی خودروهای ایرانی کتر از چهارصد میلیون تومان نداشته باشد و قیت خودروخای میلیاردی را به صورت محدود تحت تاثیر قرار دهد.

۲۲۳۲۲۳