نگارعلی_ از تاریخ ۹ سپتامبر روند قیمت بیت‌کوین صعودی شده بود و در روزهای گذشته به ۲۲ هزار و ۶۹۹ دلار رسیده بود که رشد ۱۶ درصدی را به ثبت رساند اما رشد رهبر بازار رمزارز تداوم نیافت و این ارز دیجیتال امروز به قیمت ۲۰ هزار و ۱۰۰ دلار رسیده است؛ به گفته تحلیلگران، معامله گران باید مراقب قیمت بیت‌کوین باشند و به خط روند صعودی فشار آورند تا سد مقاومتی را بشکند و به قیمت‌های روزانه بالاتر ۲۵ هزار و ۴۰۰ دلار و حتی ۳۰ هزار دلار برسد و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، رویه استاندارد در میان معامله‌گران این است که مقاومت طولانی‌مدت را طی نکنند و منتظر بمانند که آیا حرکت صعودی حفظ می‌شود یا روند غالب دست نخورده باقی می‌ماند.

رقابت برای تاج کریپتو بالا گرفت

برای سال ها، اتریوم به سختی می توانست رویای به چالش کشیدن برادر بزرگ خود بیت‌کوین را در سر داشته باشد؛ اکنون، جاه طلبی های آن ممکن است واقع بینانه تر شود.

دومین ارز دیجیتال بزرگ در حال گرفتن سهم بازار از بیت کوین در آستانه ارتقای نرم افزار بسیار مهم «Merge» است که می تواند مصرف انرژی بلاک چین اتریوم آن را به شدت کاهش دهد.

بر اساس پلتفرم داده CoinMarketCap، تسلط بیت‌کوین یا سهم آن از ارزش بازار ارز دیجیتال، از اوج ۴۷.۵ درصدی امسال در اواسط ژوئن به ۳۹.۱ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر اتر از ۱۶ درصد به ۲۰.۵ درصد رسیده است.

اتریوم هنوز تا سبقت گرفتن از بیت کوین به عنوان ارز دیجیتال شماره ۱ فاصله زیادی دارد، واژگونی که برای علاقه مندان به اتریوم به عنوان “تغییر” شناخته می شود. گفتنی است که در ژانویه سال ۲۰۲۱، بیت کوین با ۷۲ درصد سهم بازار نسبت به اتریوم برتری داشته است، در آن زمان اتریوم تنها ۱۰ درصد از سهم بازار را در اختیار داشته است.

ارزش بیت‌کوین و اتریوم هر دو در سال جاری به دلیل نگرانی ها در مورد افزایش نرخ بهره بزرگ از سوی بانک های مرکزی تقریبا به نصف کاهش یافته‌است. با این وجود، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران ظاهر ادغام را دوست دارند چراکه انتشار اخباری در این خصوص با افزایش بیش از ۶۵ درصدی ارزش اتریوم همراه شده‌است.

Merge چیست؟

اتریوم برای رقابت با رمزارزهای دیگر باید تغییرات مهمی را در خود ایجاد می‌کرد. هسته مرکزی اتریوم که مکانیسم اثبات کار بوده و دارای مشکلات فراوانی است قرار است با مکانیسم اثبات سهام که بسیار قدرتمند تر و مقایس پذیرتر است جابجا شود و با بدنه و پوسته اتریوم ادغام شود.

بیت‌کوین کماکان رهبر بازار رمزارز است

بیت‌کوین هنوز با اختلاف بسیار شناخته شده ترین ارز رمزنگاری شده است. سرمایه گذاران اصلی که از سال ۲۰۲۰ وارد بازار ارزهای دیجیتال شده‌اند ، ابتدا به بیت کوین، به عنوان نقدشونده ترین و پرمعامله ترین توکن، روی آورده اند.

ارزش بازار ۴۲۷ میلیارد دلاری آن هنوز بیش از دو برابر ۲۱۰ میلیارد دلار اتریوم است و فعالان بازار قاطعانه بر این باورند که این ارز دیجیتال اصلی به دلیل عرضه محدود، در صدر بازار رمزارز باقی می ماند.

نصف شدن پاداش بیت‌کوین جلو افتاد؟

هش بیت‌کوین با وجود قیمت های پایین تر و سختی های اخیر افزایش یافته است. در واقع، بلوک‌ها سریع‌تر از میانگین کشف می‌شوند و به دلیل این عامل، نصف شدن پاداش شبکه ممکن است زودتر از حد انتظار رخ دهد. پیش‌بینی می‌شود که در ماه می یا آوریل ۲۰۲۴ نصف شدن پاداش بیت‌کوین اتفاق افتد.

کاربران بلاکچین در ازای حل مسائل و معماها که به‌صورت ریاضی است پاداش‌های مشخصی در قالب ارز دیجیتال دریافت می‌کنند. فرایند حل کردن مسئله‌های مربوط به هش‌گذاری استخراج یا ماینینگ نامیده می‌شود. اکثر بلاک‌ها در شبکه بیت کوین و سایر بلاکچین‌ها توسط گروه‌هایی از ماینرها با استفاده از تجهیزات استخراج خاص ایجاد می‌شوند.

اما این پاداش به‌تدریج و به مرور زمان کاهش یافته است، به این صورت که پس از استخراج هر ۲۱۰۰۰۰ بلاک نصف می‌شود. این اتفاق «هاوینگ» (به معنی نصف شدن) نام گرفته است. با سرعت فعلی کشف هش مناسب، هاوینگ بیت کوین تقریباً هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد که حال هبر از جلو افتادن آن می‌آید.

۲۲۳۲۲۷