به گزارش خبرگزاری روزگار پرس، بازار ارز در نوسانی بسیار محدود در کانال ۲۸ هزار تومان در صرافی‌های بانکی و نوسانی محدود در کانال ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان در بازار آزاد قرار دارد. بسیاری از صرافان می‌گویند تحت تاثیر بلاتکلیفی و طولانی شدن روند مذاکرات ، معامله‌گران در فاز احتیاط قرار دارند و خرید وف روش چندانی صورت نمی‌گیرد اما تقاضا برای ردیافت ارز به واسطه سفر اربعین با رشدی قابل توجه روبروست.

بیشتر بخوانید:

کاهش قیمت دلار در بازار/ معامله‌گران محتاط شدند

پیام جدید مذاکرات احیای برجام به بازار ارز/ دلار کانال عوض کرد

کامران سلطانی‌زاده، رئیس کانون صرافان در گفت‌وگو با خبرنگار روزگار پرس ضمن ارزیابی بازار ارز عنوان کرد: بازار ارز روند طبیعی قیمتی را در هفته‌های اخیر طی می‌کند. به بیان دیگر می‌توان گفت آثار طولانی شدن مذاکرات اثر منفی طولانی مدتی در نرخ‌ ارز باقی نگذاشته و بازه قیمتی ٢٩ هزار و ۵٠٠ تا ٣٠ هزار و ٢٠٠ تومانی را تاکنون شاهد بودیم.

بازار ارز

این مقام مسئول در رابطه با سفرهای برون مرزی در آستانه اربعین خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه در آستانه اربعین قرار داریم با افزایش تقاضا روبرو بودیم اما با تقویت عرضه از سوی بانک مرکزی و وجود سیستم سراسری توزیع ارز جهش قیمتی را تجربه نکردیم.

وی پیش بینی کرد : حتی در هفته آینده نیز انتظار نوسان شدید قیمتی و فاصله گفتن نرخ فعلی از کانال ٣٠ هزار تومان را نداریم.وی به مسافران اربعین توصیه کرد برای تهیه ارز در فاصله زمانی مناسب و از شهر مبداء اقدام کرده و به شهرهای مرزی مراجعه نکنند.

هر چند تقاضا برای خرید ارز این روزها افزایش یافته است اما به نظر می‌رسد عرضه کافی ارز در بازار از سوی بانک مرکزی سبب شده است قیمت‌ها دستخوش افزایش قابل توجه نشوند. با این حال چشم‌انداز افزایشی حاکم بر بازار ارز سبب شده است بهای سکه و طلا در روزهای اخیر پیشروی تا سد مقاومتی چهارده میلیون را داشته باشد. با این حال ورود به کانال چهارده میلیون تومان به رغم انتظار بالای فعالان بازار رخ نداد. برخی معتقدند مهمترین دلیل مقاومت جدی برای تغییر کانال در بازار سکه، به این نکته برمی‌گردد که قیمت طلا رد بازارهای جهانی ریزش داشته است.

دو عامل ثبات نسبی در بازار

محمد کشتی آرای، نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار روزگار پرس ضمن ارزیابی قیمت‌ها در هفته جاری گفت: دو عامل کاهش ۴٠ دلاری قیمت جهانی طلا و همچنین نوسانات اندک قیمت دلار در محدوده ۵٠ تا ٢۵٠ تومانی ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه را سبب شدند و از شوک قیمتی جلوگیری کردند. از سوی دیگر نیز اتفاق تعیین کننده‌ای در عرصه جهانی رخ نداده که سبب تغیر نرخ طلا در بازارهای جهانی شود.

وی پیرامون آینده نزدیک قیمت‌ها در بازار طلا و سکه تصریح کرد: پیش بینی می‌شود با طی کردن روال عادی داد و ستد و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا شاهد حباب طلا و سکه نباشیم. از طرف دیگر انتظار می‌رود همزمان با پایان ماه صفر و برقراری مراسم‌های شادی با افزایش تقاضا روبرو باشیم. به طور کلی می‌توان گفت اقتصاد کشور مجددا رونق گرفته است.

قیمت دلار که صبح اولین روز هفته را در کریدورهای انتهایی کانال با نرخ ٢٩ هزار و ٩۵٠ تومان آغاز کرد، در ادامه معاملات هفته بامجدد قله ٣٠ هزار تومانی به ٣٠ هزار و ٢٢٠ تومان رسید.

اما عامل مهم و تاثیرگذار دیگری که بر بازارهای مالی تاثیر گذاشت سیگنال سخنرانی پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده در نشست سالانه جکسون هول و تاکید وی بر ادامه یافتن سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو با وجود احتمال افزایش نرخ بیکار و وقوع رکود بود. این مقام مسئول هدف تعیین شده را رسیدن به نرخ تورم ٢ درصدی اعلام کرده بود. همین امر سبب شد شاخص دلار آمریکا توام با ادامه سیاست‌های انقباضی و عدم نگرانی از صعود نرخ بیکاری تقویت شود. به دنبال این جریان فشار فروش بر انس جهانی نیز افزایش یافت.

سکه چقدر حباب دارد؟

به این ترتیب سکه امامی تا این لحظه ١٣ میلیون و ۸۹۱ هزار تومان با حباب یک میلیون و ٧۶٨ هزارتومانی قیمت خورده است. این سکه نوسان قیمتی اندکی را در مقایسه با ابتدای هفته تجربه کرده و مدتی است که در گام آخر عبور از کانال ١٣ میلیونی و صعود به مرز قیمتی ١۴ میلیون تومان تقریبا ثابت باقی مانده است.

نرخ نیم سکه در معاملات بعدازظهر ١۵ شهریورماه برابر با ٨ میلیون و ٣٠ هزار تومان و با حباب یک میلیون و ٩۵١ هزارتومانی به ثبت رسیده است. نیم سکه امروز افزایش قیمت ۵٠ هزارتومانی را نسبت به روز شنبه تجربه می‌کند.

ربع سکه اما در روز سه شنبه معادل ۵ میلیون و ٣٠ هزار تومان با حباب یک میلیون و ٩٨٧ هزار تومانی معامله می‌شود که در مقایسه با ابتدای هفته با رشد ۵٠ هزار تومانی از کریدورهای انتهایی کانال ۴ میلیون عبور کرده است.

همچنین سکه گرمی در این لحظه از معاملات با نرخ ٢ میلیون و ٩٩۵ هزار تومان و با حباب یک میلیون و ۴٩۵ هزار تومان به ثبت رسیده و نسبت به ابتدای هفته با کاهش قیمتی اندک از کانال ٣ میلیون تومان عقب‌گرد کرده است.

۲۲۳۲۲۳