زهرا علی‌اکبری- بحث بر سر به نتیجه رسیدن یا نرسیدن مذاکرات حالا مدتهاست افکار عمومی را به خود مشغول کرده است. آنچه در این میان اهمیت دارد، تاثیری است که احیای توافق بر زندگی مردم به جا می‌گذارد .
سید حمید حسینی، فعال اقتصادی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، از زاویه‌ای متفاوت به مساله احیای برجام پرداخته و معتقد است کسانی که بیش از همه از امضای برجام منتفع می‌شوند نه بدنه‌ اقتصاد که مردم عادی‌ای هستند که قرار بود زندگی و معیشت‌شان به برجام گره نخورد.
وی در گفتگو با روزگار پرس در نشست احیای برجام و تاثیر آن بر بازارها تاکید کرد: پس از مدتها این امیدواری در جامعه به وجود آمده که توافق صورت گیرد.البته به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا آماده ادامه دادن روند میانجیگری نیست و قرار است از ظرفیت میانجی ثالثی چون قطر استفاده شود.

ایران آماده توافق است

حسینی اضافه کرد: فضای کلی حاکم بر دولت و مجلس و صحبت‌های اخیر آقای رییسی در خصوص آنکه کار ماندگار در حال انجام است، نشان می‌دهد هدف احیای برجام است. وی گفت: آقای رییسی در کرمان صحبت کرد و تاکید داشت مهم نیست کار ماندگار به اسم کدام دولت باشد، این ها مصداق برجام است و من چنین برداشتی دارم.

بیشتر بخوانید:

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس : توافق انجام شده/ نهادهای وابسته به رهبری هم لغو تحریم شدند / توافق برد، برد است

اگر مذاکرات شکست بخورد، دلار چقدر می‌شود؟/ پیش‌بینی جالب یک کارشناس از وضعیت بازار ارز

تاثیر برجام آنی نیست

وی با تاکید بر اینکه احیای برجام و دستیابی به توافق تاثیر آنی بر اقتصاد ایران نمی‌گذارد ،گفت: همین امروز اگر توافق نهایی شود، فاصله‌ای ۱۳۰ روزه تا اجرای ان وجود خواهد داشت چرا که در این فاصله اقدامات ازم برای کاهش غنی‌سازی از سوی ایران و اقدامات لازم از سوی طرفیت غربی صورت گیرد.
حسینی اضافه کرد: درست است که دولت می‌گوید من زندگی مردم را به برجام گره نزده و نمی‌زنم اما واقعیت این است که زندگی مردم به برجام گره خورده است. وی گفت: به نظر من جدای از ایکه اثرات اقتصادی توافق چیست، باید بررسی کرد که تبعات اجتماعی دستیابی به این مهم برای جامعه چه خواهد بود. من معتقدم مهمترین اثر توافق این است که مردم از بلاتکلیفی خارج می‌شوند و می‌توانند نه فقط برای آینده اقتصادی و سرمایه گذاری‌شان تصمیم بگیرند بلکهمهمتر از آن قادرند برای ماندن یا رفتن‌شان از ایران تصمیم بگیرند .

برجام

این فعال اقتصادی اضافه کرد: متاسفانه در اثر شرایط موجود، بسیاری از مردم فکر می‌کنند باید به خاطر آینده بچه‎هایشان از ایران بروند.نه فقط به آمریکا و کانادا، انبوه دیگری از کشورها مقصد ایرانیان شده است و ما با رشد شدید مهاجرت با کشورهایی چون مکزیک و پرتغال و ایتالیا و کشورهای همسایه روبرو هستیم.
او در توضیح این مطلب ادامه داد: مهمتر از پولی که به دست ما می رسد و می‌تواند به تقویت اقتصاد منجر شود، در این میان وجود دارد . مطمئنا توافق سبب می‌شود فشار روانی از دوش مردم برداشته شود و همین موضوع تاثیر بیشتری بر حرکت چرخ‌های اقتصاد باقی خواهد گذاشت.
وی گفت: درست است که تاجران و فعالان اقتصادی هم از این توافق منتفع می‌شوند اما بسیاری از شرکت‌های بزرگ در همین دوران با رشد سود مواجه بودند اما ممترین زیان این تحریم‌ها متوجه مردم عادی بوده که هزینه زندگی‌شان بالا رفته است.

به گفته وی بخش نفت و گاز و همچنین واردات صادرات نیز نفع بالایی از این توافق می‌برند چون در شرایط فعلی تحریم فشار زیادی را ب ما وارد کرده است.

او در توضیح این مطلب افزود: تحریم و موقعیت کنونی به نوعی ما را به آدم‌های غیرواقعی و فیک تبدیل کرده است، در اثر تحریم نه می‌توانیم روزمه دقیقی از خودمان ارائه دهیم و نه امکانش را داریم که اسناد بانکی بدهیم، همه چیزمان غیرواقعی است و تبدیل به آدم‌های عجیبی شده‌ایم که دو خط از خودمان نمی‌توانیم در جایی ارائه دهیم. مجبوریم کالایمان را به کشوری ببریم، آنجا مجددا اسناد بزنیم و بارگیری کنیم و به بازار هدف عرضه کنیم، بیعی است که فشار روانی و هزینه‌ای این اقدامات نیز از دوشمان برداشته می‌شود .
وی تاکید کرد: مطمئن باشید آرمش روانی مردم ، کاهش موج مهاجرت و … تاثیر شگرفی بیش از آزادشدن پول‌های بلوکه شده و درآمد نفتی بر اقتصاد به جا خواهد گذاشت.

۲۲۳۲۲۳