نگارعلی_ از آنجایی که بیشتر اروپا با موج گرما دست و پنجه نرم می‌کند، تقاضا برای تولید برق در حال رشد است و قیمت گاز طبیعی نیز افزایش می‌یابد و از طرف دیگر حرکت صعودی قیمت گاز به دلیل اختلال در عرضه زغال سنگ و نفت در رودخانه راین، یک آبراه کلیدی برای حمل و نقل با کشتی، نیز است.

انتظار می رود سطح آب رودخانه راین به زیر سطح قابل کشتیرانی برسد و در نتیجه برخی از حمل و نقل کالا باید از طریق حمل و نقل ریلی تغییر مسیر دهند، که می تواند مشکلات بیشتری را برای اروپا در تهیه زغال سنگ و سوخت ایجاد کند.

سطح پایین آب در راین در گذشته نیز بر عرضه زغال سنگ تأثیر گذاشته بود و به رکورد بالای قیمت برق در آلمان منجر شده بود؛ در تابستان امسال، سطح پایین آب در راین باعث مشکلات لجستیکی زغال سنگ در آلمان شده است.

بحران انرژی در بسیاری از کشورهای اروپایی از کنترل خارج شده است و کاهش سطح آب در رودخانه راین به چالش‌های عرضه ناشی از جنگ روسیه با اوکراین می‌افزاید و به‌طور فزاینده‌ای برای تامین زغال سنگ مشکل ایجاد می‌کند.

افزایش تقاضا برای گاز در این روزها می‌تواند باعث کم شدن ذخایر گاز در سایت‌های ذخیره‌سازی اتحادیه اروپا شود. اروپا به دنبال صرفه جویی در مصرف گاز تا حد ممکن است، اما سطح پایین آب در راین می تواند مشکلات بیشتری را در انتقال فرآورده های نفتی و زغال سنگ ایجاد کند، بنابراین به طور بالقوه تقاضا برای گاز برای تولید برق را افزایش می دهد.

در همین حال، جریان گاز طبیعی از روسیه در اوایل روز دوشنبه ۱۴.۵ میلیون کیلووات در ساعت ثابت ماند که نسبت به ۲۴ ساعت گذشته بدون تغییر بوده است. داده های نورد استریم نشان داد که در اوایل بعد از ظهر جمعه در اروپا، جریان گاز در خط لوله نورد استریم از روسیه به آلمان به ۱۳ میلیون کیلووات در ساعت کاهش یافته است.

کاهش سطح آب رودخانه راین دردسرساز شد / زغال‌سنگ اولویت اول کشورها

بازگشت کشورها به زغال سنگ

در نتیجه همه گیری کرونا، سال ۲۰۲۰ شاهد کاهش ۴.۲ درصدی مصرف جهانی زغال سنگ بود. در بین ۳۸ کشور متشکل از سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، مصرف زغال سنگ در سال ۲۰۲۰ به میزان ۱۵.۲ درصد کاهش یافت.

با این حال، مانند نفت و گاز طبیعی، مصرف زغال سنگ در سال ۲۰۲۱ به شدت افزایش یافت و ۶.۳ درصد رشد کرد. مصرف زغال سنگ در کشورهای غیر OECD به رکورد جدیدی رسید، در حالی که مصرف جهانی زغال سنگ کمتر از رکورد قبلی ثبت شده در سال ۲۰۱۴ بود. کشورهای غیر OECD اکنون ۸۱.۵ درصد از زغال سنگ جهان را مصرف می کنند.

شش نفر از ده مصرف کننده بزرگ زغال سنگ در جهان در منطقه آسیا و اقیانوسیه هستند؛ همه به جز یک نفر از ۱۰ مصرف کننده برتر سال گذشته شاهد افزایش مصرف زغال سنگ نسبت به سال ۲۰۲۰ بودند.

آلمان که به تدریج انرژی هسته ای را کنار گذاشته و به شدت به دنبال انرژی های تجدیدپذیر است، بیشترین درصد افزایش مصرف زغال سنگ را نسبت به سال گذشته (در میان ۱۰ مصرف کننده برتر) داشته است.

تولیدکنندگان زغال سنگ از نظر جغرافیایی تنوع بیشتری نسبت به مصرف کنندگان زغال سنگ دارند. با این وجود، چین بر مصرف و تولید زغال سنگ جهان تسلط دارد.

صنعت زغال سنگ در ایالات متحده به مدت ۱۵ سال شاهد کاهش عرضه و تقاضا بوده است. کاهش چشمگیر مصرف زغال سنگ در ایالات متحده دلیل اصلی کاهش انتشار CO۲ در ایالات متحده در دهه گذشته است. مصرف زغال‌سنگ در نیروگاه‌ها با گاز طبیعی ارزان‌تر و انرژی‌های تجدیدپذیر که هر دو ردپای کربن بسیار کمتری دارند، جایگزین شد. با این حال، این روند نزولی در سال ۲۰۲۱ تغییر جهت داد، که شاهد افزایش تولید و مصرف زغال سنگ در ایالات متحده بود.

۲۲۳۲۲۷