به گزارش خبرگزاری روزگار پرس، در طول ۵ ماه گذشته یک فرآیند بسیار طولانی، نفس‌گیر و پرچالشی بین کارگران، بازنشستگان و دولت سپری شد؛ با وجود این‌که مسیر برای انعطاف دولت، قانون بود.

ماجرا از این قرار بود که هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۱ مستمری بازنشستگان این سازمان را مطابق با مصوبه دستمزدهای شورای عالی کار افزایش داد. بر این اساس، می‌بایست از ابتدای سال ۱۴۰۱ حداقل مستمری‌ها به میزان ۵۷ درصد و مستمری‌های سایر سطوح نیز به صورت پلکانی به میزان ۳۸ درصد زیاد می‌شد.

با این وجود، دولت برخلاف مصوبه شورای عالی کار و همچنین نظر هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، میزان مستمری بازنشستگان را کمتر از مقدار مصوب و در حدود ۱۰ درصد ابلاغ کرد.

 بیشتر بخوانید: 

                                     سخنان صریح معاون دبیرکل خانه کارگر درباره حقوق بازنشستگان/ موضع واقعی دولت درباره افزایش حقوق مستمری‌بگیران چیست؟

                                       تصمیم مهم دولت برای ترمیم قدرت خرید کارمندان و بازنشستگان

خواسته بازنشستگان از دولت

بر این اساس، طی مدت اخیر بازنشستگان بارها روی مصوبه شورای عالی کار تاکید کردند و خواستار اجرای مصوبات شورای عالی کار، یعنی اعمال ۳۸ درصد افزایش به اضافه ۵۱۵ هزار تومان مبلغ ثابت برای بازنشستگان سایر سطوح بودند.

روز دوشنبه حسن صادقی، دبیرکل خانه کارگر در گردهمایی اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: ۱۰ روز بعد از ابطال رای دولت توسط رییس مجلس بنابر قانون اساسی دولت موظف است به قانون عمل کند اما هنوز چنین اقدامی از سوی دولت رخ نداده و در این شرایط بازنشستگان نمی‌توانند سکوت خود را ادامه دهد.

وی متذکر شد: توصیه می‌کنیم طی این سه روز دولت موضع نهایی خود را درباره حقوق بازنشستگان اعلام کند.

عبدالحمید عبایی‌حسنی، رییس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی خوزستان نیز در نامه‌ای به سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار تعیین تکلیف صدور احکام حقوقی بازنشستگان شد.

عبایی‌حسنی عنوان کرد: تقاضا داریم هر چه سریع‌تر ترتیبی اتخاذ فرمایید تا مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نسبت به صدور احکام افزایش حقوق ۳۸ درصدی بعلاوه ۵۱۵ هزار تومان بر مبنای مصوبات شورای عالی کار و هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی اقدامات لازم را به عمل آورده و بازنشستگان را از این بلاتکلیفی نجات دهند.

خبر تازه در راه است؟

حال پس از گذشت حدود ۵ ماه به نظر می‌رسد بالاخره دولت تصمیم نهایی در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان را گرفت، تا جایی که سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از اتخاذ تصمیم برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داد. براساس اظهارات محمدهادی زاهدی‌وفا، امروز باید جزییات و نحوه اجرای افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شود.

او درباره آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی غیرحداقلی بگیر گفت: اختیارات هیات وزیران به وزرای عضو تفویض شد. ما هم درچارچوب مصوبه شورای عالی کار و طبق قوانین باید تصمیم می‌گرفتیم، اما محدودیت‌های منابع وجود داشت و دارد.

وی اضافه کرد: با نمایندگان بازنشستگان جلساتی داشتیم؛ تصمیم گرفتیم قانون اجرا و بر نحوه اجرا توافق کردیم و جلسه‌ای با نمایندگان بازنشسته ها داریم که خودشان نحوه افزایش را اعلام و اطلاع‌رسانی می‌کنند.

۲۲۳۲۲۵