به گزارش خبرگزاری روزگار پرس، طی چند روز معاملاتی اخیر چند نشانه تغییر روند در معاملات بورس تهران مشاهده شده است. جدا از اینکه شاخص کل بورس مثبت شده، چند اتفاق نیز در جهت بهبود روند معاملات مشاهده شده که اگر ادامه دارد باشد، به باور تحلیلگران، می‌توان امیدوار شد که قرار است بورس مدتی رو به بالا حرکت کند.

بورس روز شنبه گذشته با رشد ۱۱ هزار و ۵۶۵ واحدی معادل ۰.۸ درصد مواجه شد و به سطح یک میلیون و ۴۴۸ هزار واحدی رسید. شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۱۸۸ واحدی به محدوده ۱۹ هزار واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن رشد ۶ هزار و ۸۸ واحدی برابر ۱.۶ درصدی داشت و به محدوده ۳۹۰ هزار واحد رسید.

تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند سبزپوشی بورس بیشتر ناشی از سیگنال مذاکرات‌های برجام بوده است.

سیگنال برجام به بورس/ اصرار بر کاهش نرخ سودبانکی برای اصلاح بورس منطقی است؟

مجید عبدالحمیدی، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرگزاری روزگار پرس درباره حال این روزای بورس گفت: معاملات روز شنبه بورس به واسطه اخبار مثبت از وین و مذاکرات و افزایش تقاضا در نمادهای ریالی، سبزرنگ بود و شاخص کل توانست رشد خوبی را ثبت کند.

وی افزود: نکته خوب بازار، افزایش نسبی ارزش معاملات خرد همزمان با ورود پول حقیقی پس از چندین هفته معاملاتی بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر کمبود نقدینگی تحت‌تاثیر ریسک‌هایی که در کشور وجود دارد، از جمله بحث شایعه افزایش نرخ بهره، کاهش بازدهی‌ها، دستکاری دولت در قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌ها و به عبارتی سرکوب قیمت و کاهش حاشیه سود سبب شده، سرمایه‌گذاران در این باره تا الان اشتیاق چندانی نشان ندهند.

عبدالحمیدی متذکر شد: اگر چه بازار امروز شرایط بهتری داشت، اما اعتماد از دست رفته سهامداران زمانی پر خواهد گشت که این روند ادامه دار باشد و پول‌های پارک شده دوباره به دل بازار برگردند.

وی گفت: این مستلزم این است که سیاست‌های کلان پولی و مالی و عدم دخالت دولت در قیمت گذاری بازارها، تصحیح شود که فقط با پیگیری مستمر نهاد ناظر امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید: رخ سرخ بورس در دولت رئیسی / طی یک سال گذشته ۶۳ هزار و ۲۳۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس تهران خارج شد

جهش بورس در بین التعطیلین

عبدالحمیدی در مورد اینکه آیا اصرار بر کاهش نرخ سود بین بانکی برای اصلاح بورس منطقی است؟ گفت: در واقعیت نرخ بهره بین بانکی تاثیری روی نرخ بهره سپرده ندارد که البته این اجازه را بانک مرکزی نمی‌دهد؛ بنابراین نباید نگران تغییرات نرخ سود بانکی اعم از سپرده و تسهیلات هم بود، اما نکته اینجاست وقتی ترس سراغ سهامداران رفته و به تمام موضوعات مرتبط و غیرمرتبط بدبین شده باشند، تاثیر روانی روی معاملاتشان ایجاد خواهد کرد که واکنش ها روی این مورد را در روزهای گذشته شاهد بودیم.

وی خاطرنشان کرد: ورود سرمایه‌ها به بازار سرمایه تحت تاثیر ریسک‌هایی که در کشور وجود دارد از جمله بحث شایعه افزایش نرخ بهره، کاهش بازدهی‌ها، دستکاری دولت در قیمتگذاری محصولات شرکت‌ها و به عبارتی سرکوب قیمت و کاهش حاشیه سود سبب شده، کاهش یافته است.

۲۲۳۲۲۵