به گزارش خبرگزاری روزگار پرس، سردرگمی در بازار ارز همچنان ادامه دارد و هنوز هیچ پالس مثبتی به بازار داده نشده است که بتوان امید به ریزش قبمت‌ها داست.

اگرچه برآیند بازار در کنار این فضا، چشم‌انداز رشد قیمت‌ها را هم در روزهای آتی نمی‌دهند و معامله‌گران اقتصاد دارند که بازارساز به‌گونه‌ای عمل می‌کند که جلوی ورود دلار به کانال جدید را بگیرد.

در این میان، به نظر می‌رسد وضعیت برزخی برجامی، در احتیاط معامله‌گران در خرید و فروش دلار بازار ارز بی‌اثر نبوده است.

سیگنال آمریکا با بازار ارز

در روزهای گذشته برت مک‌گورک، مقام ارشد کاخ سفید مدعی شده بود که احیای برجام در آینده نزدیک بعید است و کاخ سفید به دنبال استفاده از تحریم و انزوای اقتصادی علیه تهران است.

این در حالی است که جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید به ادعای مک گورک مبنی بر قصد دولت بایدن برای استفاده از تحریم ها و انزوای دیپلماتیک علیه تهران واکنش نشان داد و گفت جو بایدن معتقد است برای دستیابی به این هدف، دیپلماسی بهترین مسیر رو به جلو است.

در عین حال، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز اعلام کرد فرصت برای مصالحه‌های بیشتر بر سر مسائل مهم، به پایان رسیده است.

اما بورل از متنی خبر داد که در آن، رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای برای احیای برجام به تفصیل شرح داده شده‌اند.

واکنش علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و دیگر وزرای اتحادیه اروپا هم به این گفته مثبت بود. حتی باقری کنی اعلام کرد ما نیز ایده‌هایی برای جمع‌بندی مذاکرات، هم از لحاظ شکلی و هم محتوایی، داریم که به اشتراک گذاشته خواهد شد.

پیش‌بینی قیمت دلار

در این میان، اصغر سمیعی، رییس اسبق کانون صرافان در اظهارنظری تازه درباره شرایط بازار ارز گفت: بازار ارز در دو هفته اخیر با نسبی همراه بود و شاهد وجود تلاطم‌های بسیار کم در این بازار بودیم.

وی با تاکید بر اینکه طی چند روز گذشته شاهد وجود نوسانات شدید در بازار ارز نبودیم، افزود: زمانی می‌توان به وجود آرامش در بازار خوشبین بود که اختیار آن آرامش با مسوولان مربوطه باشد و اقداماتی انجام شود که باعث جلوگیری از نوسانات شود.

سمیعی به وضعیت بازار ارز در ایران اشاره کرد و ادامه داد: وجود تحریم های ظالمانه علیه بانک ها توسط آمریکا باعث شده است تا بانک ها نتوانند چندان اقدام اثرگذاری را نسبت به بازار ارز ایران انجام دهند.

رییس اسبق کانون صرافان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر شبکه های صرافی توسط بانک مرکزی تحریم شده است و شبکه صرافی ها قادر به ارائه توانایی های خود در این بازار نیستند.

۲۲۳۲۲۵