به گزارش روزگار پرس، در سوم شهریورماه سال ۱۴۰۰ سید رضا فاطمی امین با ۲۰۵ رأی موافق سکان‌دار وزارت صمت شد. وی در جلسه رأی اعتماد خود کاهش تورم سال ۱۴۰۲ به نصف سال ۱۳۹۹ و مهار آشفتگی بازار را از مهم‌ترین برنامه‌های خود اعلام کرده بود.

فاطمی امین و تحول در وزارت صمت

فاطمی امین پیش از نشستن بر کرسی وزارت صمت برنامه‌های خود برای تحول در حوزه صنعت، معدن و تجارت را در یک فایل ۴۴ صفحه‌ای منتشر کرد.
حال و روز این روزهای وزارت صمت اما هیچ شباهتی با برنامه ارائه شده از سوی فاطمی امین ندارد؛ لغو تصمیمات یک‌شبه یکی پس از دیگری و ناکامی در دستیابی به وعده‌ها خصوصا در صنعت خودرو جای هیچگونه دفاعی از خود باقی نگذاشته است. تا جاییکه استیضاح وی در مجلس انقلابی نیز تنها با دستاویز تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی به حاشیه رفت و در واقع فاطمی‌امین را از لبه پرتگاه نجات داد.

شعارزدگی یا برنامه محوری

بررسی برنامه فاطمی امین نشان می‌دهد که بی ثباتی در متغیرهای کلان اقتصادی و مقررات کسب‌وکار، کاهش نرخ رشد سرمایه‌گذاری، انحصاری بودن در بخش‌های تولیدی، پایین بودن سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی، مشکلات ناشی از خصوصی‌سازی، سهم قابل‌توجه تجارت غیررسمی و قاچاق، نابه‌سامانی در تأمین مواد اولیه داخلی و وارداتی، ضعف شدید در تأمین نقدینگی مناسب برای بخش تولید و صادرات، خام‌فروشی، سهم اندک بخش خصوصی در اقتصاد، کاهش قدرت خرید مردم و ضعف و ناکارآمدی در نظام توزیع از مهم‌ترین مسائل بخش صنعت، معدن و تجارت کشور است.

وی در ادامه افزایش کارایی نظام توزیع کالا و خدمات، رصد و رهگیری کالاهای هدف و قاچاق‌پذیر، شفاف سازی و مبارزه با فساد، مدیریت بازار و تأمین کالای اساسی و توسعه اشتغال پایدار را از مهم‌ترین اولویت‌های برنامه کاری خود عنوان کرد.
تکمیل سامانه جامع تجارت، افزایش تولید خودرو به میزان ۱۰۰ هزار دستگاه در شش ماه دوم سال ۱۴۰۰، نوسازی ۱۰ هزار ناوگان تجاری سنگین تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز از برنامه‌های فاطمی امین تا پایان سال گذشته بود، اما عملکرد فاطمی امین در تحقق برنامه‌های خود چگونه بوده است؟

تجازت

فاطمی امین در ماه‌های گذشته چه کرد؟

بررسی عملکرد وزارت صمت از زمان حضور فاطمی امین بیانگر آن است که میان برنامه‌های وزیر صمت و اقدامات انجام شده فاصله بسیاری وجود دارد. یک از برنامه‌های اصلی فاطمی امین رفع موانع تولید در کشور بوده است، درحالی‌که شواهد حکایت از ماجرای دیگری دارد.
به‌عنوان نمونه صنعت نساجی از ابتدای سال ۱۴۰۱ در تأمین پنبه موردنیاز با مشکل روبرو است و مکاتبات فراوانی در این زمینه صورت‌گرفته است. ازآنجایی‌که ظرفیت تولید پنبه در ایران پایین بوده، لذا این ماده اولیه از کشورهای دیگر وارد می‌شود.
به دلیل شرایط تحریمی امکان واردات مستقیم این کالا وجود نداشته و در نتیجه واردکنندگان پنبه را به امارات و از آنجا به کشور وارد می‌کنند. از آنجایی‌که برای واردات پنبه باید ضوابط کنوانسیون بین‌المللی سازمان نباتات رعایت شود لذا پنبه باید در مدت معینی قرنطینه شود.
بر اساس مصوبه سال ۱۴۰۰ سران قوا و شورای‌ امنیت ملی به دلیل عدم امکان قرنطینه در کشور واسط، پنبه به سرعت وارد می‌شد که متأسفانه این مصوبه در سال جاری اجرا نمی‌شود و شاهد انبارکردن پنبه در گمرک هستیم.
با این عمل واحدهای تولید، قادر نبوده مواد اولیه خود را تأمین سازند و بازدهی تولید کشور کاهش یافته است.

حذف قرعه‌کشی خودرو، شوخی فاطمی امین با مردم

در چندین سال گذشته به سبب عدم واردات و انحصار در تولید خودرو روند عرضه خودرو به بازار به‌صورت قطره چکانی بوده و همین امر سبب شده تا شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم. فارغ از بحث کیفیت اندک خودروهای تولید داخلی، این محصول به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و سوداگران با احتکار آن روند بازار را به سمت‌وسوی عجیبی حرکت دادند که به‌منظور خرید خودرو صفر باید قرعه‌کشی صورت گیرد.
به همین دلیل یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های فاطمی امین، حذف قرعه‌کشی خودرو و افزایش تولید و کیفیت خودرو در کشور بوده است که البته این ادعای فاطمی امین تاکنون محقق نشده است.
نه‌تنها شاهد افزایش کیفیت خودروهای ساخت داخل نبوده‌ایم بلکه روند قرعه‌کشی خودرو همچنان ادامه دارد، البته قرعه‌کشی خودرو دیگر به‌مانند سابق در اختیار دو شرکت زیان‌ده خودروسازی کشور نبوده و در سامانه یکپارچه فروش خودرو صورت می‌گیرد.

قاچاق کالا و نصف شدن یک‌شبه آمار!

بررسی برنامه فاطمی امین نشان می‌دهد که وی در برنامه خود حجم قاچاق کشور را ۲۵ میلیارد دلار عنوان کرده است، درحالی‌که معاونین وی در هفته‌های اخیر حجم قاچاق را ۱۲ میلیارد دلار دانسته‌اند؛ آیا در همین مدت کوتاه میزان قاچاق کالا نصف شده است؟
فارغ از مسئله آمار از اصلی‌ترین برنامه‌های فاطمی امین، تکمیل سامانه جامع تجارت و مبارزه با کالای قاچاق در کشور بوده است. این در حالی است که سامانه جامع تجارت به شکل حلزونی در حال تکمیل است و خبری از بهره‌برداری کامل آن به گوش نمی‌رسد. اما این روزها این سامانه نه تنها کامل نشده است بلکه از قرار معلوم، سومدیریت وزیر صمت موجب شده است که با مشکلات جدیدتری روبرو شود!

مرکز تماس سامانه جامع تجارت، افتضاح جدید مدیریتی وزارت صمت

بر اساس اعلام وزارت صمت، از ابتدای تیرماه سال جاری، مرکز تماس و پاسخگویی به سؤالات کاربران سامانه جامع تجارت به شرکت مگفا (مرکز گسترش فناوری اطلاعات به‌عنوان شرکت تابعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)) واگذار شده است.
متولی جدید مرکز تماس سامانه جامع تجارت با عملکرد عجیب خود، نارضایتی تجار را به دنبال داشته است. بررسی‌های روزگار پرس نیز نشان می‌دهد تماس با این مرکز به‌سختی میسر بوده و کارشناسان نیز قادر به راهنمایی به افراد نیستند.

۲۲۳۲۲۳