«حسن عباس زاده» امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱.۵ میلیارد دلار وحصول پتروشیمی به کشور وارد می شود، ادامه داد: با اجرای ۳۳ طرح پیشران در کشور، واردات محصولات پتروشیمی تا ۷۰ درصد کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح های پیشران، حدود ۲۰ محصول جدید تولید می شود، افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی جهت تنوع بخشی به سبد محصولات پتروشیمی، کاهش واردات و ایجاد توازن در توسعه صنعت پتروشیمی رویکرد تکمیل ارزش و استفاده از محصولات فعلی به عنوان خوراک در طرح های جدید را در دستور کار دارد.

عباس زاده تاکید کرد: با توجه به این رویکرد، طرح های پیشران صنعت پتروشیمی در ۶ زنجیره تعریف شده که شامل ۳۳ طرح است.

به گفته عباس زاده، برای ۲۰ طرح پیشران مانند آکریلیک اسید ، اس ای پی و پروپیلن اوکساید و … سرمایه گذار آمده و مجوز صادر شده است.

وی ادامه داد: برای اجرای ۳۳ طرح پیشران، ۳.۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است و جمع ظرفیت آن به ۳ میلیون تن می رسد.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: با توسعه این طرح ها ضمن اینکه از واردات عمده محصولات بی نیاز می شویم، خوراک صنایع پایین دستی تامین می شود.

عباس زاده سهم زنجیره پروپیلن در طرح های پیشران را ۶۰ درصد دانست.

با تعریف طرح‌های جدید و پیشران در صنعت پتروشیمی، آن‌گونه که مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرده، درآمد این صنعت تا سال ۱۴۰۶ به بیش از ۵۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد که در مقایسه با درآمد ۱۵ میلیارد دلاری در سال ۹۹، رشد ۲۳۰ درصدی را تجربه خواهد کرد.

در حال حاضر۵۰ طرح فعال در صنعت پتروشیمی وجود دارد که تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت تولید را به ۱۳۵ میلیون تن در سال می‌رساند.

سال گذشته ۲۵ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی کشور اضافه شد و سال گذشته ۳۴ میلیون تن محصول نهایی فروخته شده که ۱۵ میلیارد دلار درآمد به همراه داشته است.

امسال ۴۳ میلیون تن محصول نهایی تولید خواهد شد که ۳۳ میلیون تن آن صادر می‌شود و ۱۰ میلیون تن در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای نخستین بار درآمد صنعت پتروشیمی به ۲۱.۵ میلیارد دلار می‌رسد.

گام بعدی صنعت پتروشیمی که تا سال ۱۴۰۶ محقق خواهد شد، در ۳ طبقه‌بندی طرح‌های خوراک ترکیبی، طرح‌های جدید تولید پروپیلن و طرح‌های پیشران تعریف شده است که در مجموع ۴۷ پروژه را شامل می‌شود تا در سال ۱۴۰۶ درآمد صنعت پتروشیمی به ۵۰ میلیارد دلار برسد.

با اجرای این طرح‌ها، تا سال ۱۴۰۶ سرمایه‌گذاری تجمعی در این صنعت ۱۲۵ میلیارد دلار برآورد خواهد شد.