تجارت از مولفه هایی است که رشد و توسعه اقتصادی کشورها را تعریف می کند زیرا با واردات کالا هر کشور نیاز داخلی خود را تامین می کند و با صادرات محصولات تولیدی در بازارهای بین المللی جایگاهی را برای خود به دست می آورد که به بهبود اقتصادی می انجامد.
کشورهای همسایه به دلیل هم مرز بودن یک راهکار برای افزایش و سهولت در تجارت جهانی محسوب می شود تا در زمان و هزینه حمل ونقل کالاهای صادراتی و وارداتی صرف جویی شود.
بر همین اساس سید ابراهیم رئیسی رییس دولت سیزدهم نیز در سخنرانی ها و دیدارهای خود با مقامات کشورها طی هفته های گذشته بر افزایش تجارت با کشورهای همسایه تاکید کرد و این موضوع را از اولویت های کاری دولت جدید عنوان کرد.
در همین راستا «جمشید نفر» در گفت و گو با خبرنگار با بیان اینکه برای تجارت با کشورهای همسایه باید دو هدف را در نظر بگیریم، اظهار داشت: نخست باید بازارهای این کشورها، میزان واردات و صادرات و نیاز کالایی آنها باید مورد مطالعه و ارزیابی دقیق قرار بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه برای صادرات به کشورهای همسایه ظرفیت ۱۰ برابر آمار فعلی داریم، تصریح کرد: نیاز کالایی کشورها باید مورد توجه قرار بگیرد تا اهداف تجاری مناسب را در دستور کار قرار دهیم، در این صورت می توانیم به تامین کمبودهای کشورهای همسایه اقدام و از سوی دیگر کالاهای مورد نیاز خود را وارد کنیم.
رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در خصوص هدف دوم برای افزایش مبادلات تجاری به کشورهای همسایه، خاطرنشان کرد: بسیاری از این کشورهای دروازه صادراتی برای دسترسی ایران به کشورهای دورتر محسوب می شوند که توسعه صادرات به همسایگان می تواند تولیدات داخلی کشور را به بازارهای جهانی برساند و از سوی دیگر کالاهای مورد نیاز داخلی را با بهترین کیفیت به دست آورد.
به گفته نفر، این روند منوط به یک دیپلماسی اقتصادی مناسب و برنامه ریزی دقیق است که افزایش تجارت و در نتیجه رشد و بهبود اقتصادی را به دنبال دارد.
وی در خصوص مزیت های صادراتی ایران به کشورهای همسایه گفت: نیازسنجی می تواند در توسعه صادراتی به تجار کمک و شرایط را برای تهاتر کالاها با همسایگان هموار کند زیرا هر کشور به دنبال جبران و تامین کمبودهای خود است.
رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه نمی توانیم یک نسخه واحد تجاری را در مورد توان صادراتی خود برای همه کشورها تنظیم کنیم، تاکید کرد: در حال حاضر به دنبال ظرفیت شناسی برای صادرات به کشورهای همسایه و به دنبال آن در جهان هستیم.
وی همچنین در خصوص افزایش تجارت خارجی بر اساس آمار چهارماهه سال جاری اظهار داشت: یکی از دلایل رشد مبادلات فعلی بسته بودن مرزها در سال گذشته در آغاز شیوع ویروس کرونا است.
نفر تصریح کرد: جهان هر زمانی در مواجهه با چالش های مختلف به دنبال حل آن می رود و در بیش از یکسال اخیر روابط تجاری کشورها با وجود ادامه دار شدن شیوع این بیماری به شرایط عادی بازگشته است و اکنون صادرات و واردات همانند گذشته ادامه دارد.
وی با بیان اینکه توسعه صادرات میعانات گازی موجب افزایش ارقام تجاری در سال جاری شده است، خاطرنشان کرد: ایران مزایای بسیاری برای صادرات کالاهای داخلی به جهان دارد به همین دلیل آمارهای فعلی نمی تواند برای فعالان اقتصادی قابل قبول باشد زیرا دارای ظرفیتی بیش از آنچه تاکنون تجربه کرده ایم، هستیم.
رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با اظهار امیدواری برای ادامه افزایش ها در ماه های باقیمانده سال جاری، گفت: افزایش فعلی با سقف ظرفیت فاصله بسیاری دارد که می توانیم با صادرات علمی به آمار واقعی و شایسته برای کشور دست پیدا کنیم.
ایران به عنوان کشوری واقع در قاره آسیا و منطقه خاورمیانه با کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق مرزهای زمینی و با آذربایجان، ترکمنستان، روسیه قزاقستان، امارات، قطر، بحرین، عمان، عربستان و کویت مرز دریایی دارد که می تواند با افزایش تجارت، از مزایای همسایگی بهره مند شود.
در چهار ماه نخست سال جاری ۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۹ میلیارد دلار بین ایران و کشورهای مختلف مبادله شد که سهم صادرات کالاهای غیرنفتی ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود.