به گزارش روزگار پرس، حجت‌الاسلام‌المسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت گفت: رسانه های خارج از کشور و برخی در داخل، به جای آن که بگویند آمریکا چه ظلمی به ملت ایران روا داشته به دنبال نادیده انگاری همه ظلم ها و فشارهای آمریکا هستند، گویی آمریکا علیه ملت ایران هیچ ظلمی انجام نداده و این مدیران کشور بوده اند که یک مرتبه ضعیف شده اند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: امروز می دانید که منابع ارزی ما بلوکه شده و اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد قیمت دلار به ۱۶ و ۱۷ هزار تومان می رسد. این قیمت دلار در سامانه نیما و بازار واقعی نیست و بانک مرکزی هم برای اعمال سیاست دستش بسته است.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر بخوانید؛

  • در طول سه سال گذشته مردم صبور ما در برابر این تروریسم تاریخی مقاومت کردند و علیرغم اینکه آنها می‌خواستند سه ماهه نظام را سرنگون کنند خودشان سرنگون شدند. این روزها شاهد پایان یک دولت نیستیم بلکه شاهد شکست سیاست فشار حداکثری هستیم.
  • حیات سیاسی این افراد در امریکا تا همیشه تمام شده است. در کنار آن رئیس‌جمهور یک وزیر خارجه سفیه و یک مشاور امنیت ملی نادان هم قرار داشت. خود رئیس جمهور هم دارای یک تفکر تاجرمآبانه و قماربازانه بود.
  • امروز روز شکست سیاست تروریسم اقتصادی است که می‌خواستند زندگی مردم را به هم بریزند.
  • امروز در پایان این سه سال جنگ،خشونت و اقدامات تروریستی در کشور در پایان سال ۹۹ علی رغم همه فشارها شاهد یک حرکت و ثبات در اقتصاد کشور هستیم و انتظارات تورمی امروز شرایط دیگری پیدا کرد و مردم افق روشن‌تری را در پیش چشم خود می بینند.
  • وضعیت رشد اقتصادی ما تغییر کرده است، در سال ۹۹ با همه فشارها و ویروس کرونا اقتصاد مثبت در ۶ ماهه بودیم و در پایان شش ماهه دوم هم همه علائم به ما می‌گوید اقتصاد با نفت و اقتصاد بی نفت مثبت خواهد بود.
  • امروز شاهد رشد ۶ و نیم درصدی در بخش صنعت هستیم و این نشان می‌دهد جهش و رونق تولید چیزی است که در جامعه خودمان وجود دارد.
  • در صنعت ساختمان که شاهد یک رکود بودیم امروز شاهد یک حرکت مناسب در ساختمان‌های مناطق شهری با رشد ۴.۲ درصد هستیم؛ وقتی مسکن حرکت می‌کند پیشران حرکت در بسیاری از مشاغل و صنایع است و می‌توانیم شاهد روند خوبی باشیم.

*{ با اشاره به اینکه در تجارت کشور هم شاهد رشد و حتی در ماه های اخیر شاهد رشد در صادرات هستیم}: همه این حقایق این واقعیت را به ما می‌گوید نه تنها سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی آمریکا با شکست قطعی و حتمی مواجه است که طراحان این سیاست هم در حال سرنگونی هستند.نه تنها دولت این سیاست تمام شده است بلکه حیات سیاسی آنان هم برای همیشه به پایان رسیده است.

  • رسانه های خارج از کشور و برخی در داخل، به جای آن که بگویند آمریکا چه ظلمی به ملت ایران روا داشته به دنبال نادیده انگاری همه ظلم ها و فشارهای آمریکا هستند، گویی آمریکا علیه ملت ایران هیچ ظلمی انجام نداده و این مدیران کشور بوده اند که یک مرتبه ضعیف شده اند.
  • آنها که برای مدیریت و تحریم درصد تعیین می کنند با معیاری که می گویم جواب خود را خواهند گرفت. معیار این است که سال ۹۵ و ۹۹ را کنار هم قرار دهیم و مقایسه کنیم. همان مدیران سال ۹۵ در حال اداره کشور در سال ۹۹ با همان قدرت و روحیه و توانمندی و تجربه بیشتر هستند. پس فرق بین ۹۵ و ۹۹ هر چه که هست به خاطر جنایت آمریکا و مربوط به تروریسم اقتصادی، تحریم و فشارهای نارواست.
  • امروز می دانید که منابع ارزی ما بلوکه شده و اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد قیمت دلار به ۱۶ و ۱۷ هزار تومان می رسد. این قیمت دلار در سامانه نیما و بازار واقعی نیست و بانک مرکزی هم برای اعمال سیاست دستش بسته است.
  • رئیس جمهوری که فهم سیاسی نداشت بر کشوری مسلط شد و یک وزیر امور خارجه سفیه و یک مشاور امنیت ملی افراطی نادان هم در کنارش قرار گرفته بود؛ خود او هم با تفکر تاجر مابی و قماربازی داشت، کار را پیش می‌برد که پایان کار او را هم دیدیم.
  • روزی که مردم ایران احساس پیروزی در برابر این فشار و تروریسم را شاهد هستند، مردم آمریکا شاهد یک شکست بزرگ در زندگی اجتماعی و سیاسی خود و یک شکاف بزرگ در داخل آمریکا هستند. ما گفته بودیم وقتی یک آدم قانون‌شکن نسبت به ملت‌های مظلوم و مستقل دنیا قانون‌شکنی می‌کند، روزی نوبت خود ملت آمریکا هم فرا می رسد اما کسی باور نمی‌کرد که این آدم قانون شکن نسبت به ملت خود نسبت به امنیت خود و نسبت به مرکز قانونگذاری کشور خود دستور آشوب بدهد و آنجا هم مردم را علیه همان دموکراسی که خود معتقد هستند، بشوراند.
  • پایان مسیر شکستن قانون، زیرپا گذاشتن تعهدات، زیر پا گذاشتن مقررات بین المللی به نفع ملت‌ها و به نفع خود ملت آمریکاست. صدماتی که این آدم به آمریکا زده، به این زودی‌ها جبران نمی‌شود. تا بخواهد حیثیت آمریکا به روز قبل از ترامپ برگردد، سالیان دراز طول می‌کشد و بازگشت اعتماد جهانی به آمریکا سال‌ها زمان می‌برد. این خسارت عظیم و بزرگی بود که برای مردم آمریکا در این روزها به طور کامل ملموس و مشهود است.

*{ با اشاره به بررسی لایحه بودجه در مجلس}: در لایحه بودجه، بودجه است و قانونگذاری در لایحه بودجه نباید صورت بگیرد. خود شورای نگهبان در این زمینه بسیار حساس است. از آنجایی که قانونگذاری در بودجه راحت است، یک نماینده‌ای پیشنهادی می‌دهد یک رای می‌گیرد یک قانونی که باید لایحه شود و در دولت بحث شود و به شور اول و دوم برود بحث شود، یکدفعه با یک رای و قیام و قعود تبدیل به قانون می‌شود. خصوصا در ساعات آخر یک بند و یا تبصره‌ای را اضافه می‌کنند.

  • ما در سال‌هایی که در مجلس بودیم، در بودجه به صورت سه‌شیفته کار می‌کردیم شب و ساعات آخر شب، یک نماینده پیشنهادی می‌داد و آن پیشنهاد تصویب و قانون می‌شد. شورای نگهبان بعد روی این مساله دقت کرد و جلوی بسیاری از این موارد را گرفت و گفت در لایحه بودجه همان مسائل بودجه و مالیه است و باید دخل و خرج در آن روشن شود و هیچ جایی نیست که شما بخواهید در لایحه بودجه قانوگذاری کنید.
  • بنابراین تقاضای من از نمایندگان مجلس این است که در قانون دست مجلس باز است و لایحه ارائه می‌دهیم و آنها هم قادر هستند طرح بدهند در آینده هر قانونی که می‌خواهند اصلاح و تصویب می‌کنیم و یکدیگر را یاری می‌کنیم و باید کاری کنیم که در لایحه بودجه، قانونگذاری صورت نگیرد.
  • اقتصاد مردم، تولید و حرکت جامعه وابسته به امنیت است، امنیتی که ما عنوان می‌کنیم، برخی‌ها فکر می‌کنند، بگیر و ببند باشد یا نباشد، در خیابان دعوا نباشد یا بمباران نشود. اینطور نیست. در امنیت مهم این است که قانون و مقررات تثبیت باشد. یعنی زمانی که ما یک قانونی وضع می‌کنیم و به مردم و سرمایه‌گذاران می‌گویم در اینجا پتروشیمی تولید کند و خوراک و مشخصات را برای وی مشخص می‌کنیم.
  • اگر فردا وزارت نفت عنوان کند که من تصمیم گرفتم که لوله گاز را از اینجا به یک مسیر دیگری تغییر بدهم. مگر چنین چیزی ممکن است؟ این یک ناامنی بزرگ است و دیگر ‌کسی در کشور سرمایه‌گذاری انجام نمی‌دهد. ما باید بگذاریم مردم اطمینان داشته باشند و بر آن مبانی که سرمایه‌گذاری را انجام دادند بر همان مبنا بتوانند ادامه بدهند.
  • یک وقتی خدای ناکرده در شبی، روزی در مجلس چیزی تصویب نشود که امید، اعتماد و امنیت مردم را در سرمایه‌گذاری، تولید، تجارت در حرکت‌های اقتصادی دچار مشکل نکند وگرنه اگر دچار مشکل شوند دیگر کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در کشور نیست.
  • امنیت سرمایه‌گذاری در ابتدا برای مجلس است که هر روز قانون وضع نکند و برای دولت است که هر روز آیین‌نامه‌ها را تغییر ندهد و بعد هم برای قوه قضاییه است. سه قوه باید دست به دست یکدیگر بدهیم تا امنیت کشور درست شود و البته همه باید در کنار هم باشیم. تقاضای من است که به موضوع امنیت هم توجه کنیم و مواردی را که دولت، مجلس و قانون به مردم قول داده‌ است یک وقتی در لایحه بودجه تغییراتی ایجاد نشود که این امنیت بر هم بخورد.
  • ما آماده هستیم و دولت این را لایحه به خوبی آماده کرده است. ما می‌دانیم که در سال آینده تا دولت بعدی عملا بر سر کار بیاید، ریاست جمهوری و تحلیف انجام ‌شود از مجلس رای اعتماد بگیرد و دولت سیزدهم تشکیل شود و شروع به فعالیت کند، حدودا ۵-۶ ماه از سال آینده می‌گذرد و حدود شهریور ماه است.
  • هم ما باید مجری قانون باشیم و هم دولت آینده مجری قانون و لایحه باشد، امیدوارم با همکاری یکدیگر بتوانیم به بهترین وجه این لایحه در مجلس تصویب شود و ما بتوانیم آیین‌نامه لازم را بنویسیم و اجرا کنیم و شرایط بهتری در سال آینده در انتظار مردم باشد.