جواد مرشدی: در حالی نمایندگان مجلس سال پایانی دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی را سپری می‌کنند که در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس به تکاپو افتاده‌اند تا طرح قانون انتخابات را به انتخابات آینده برسانند. اگر چه دولت آقای رئیسی با گذشت حدود دو سال از عمر خود هنوز لایحه‌ای به مجلس در این خصوص نداده و تنها وزیر کشور نوید ارائه آن را داده است. با این همه مجلس که شبانه روزی تلاش می‌کند انتخابات آتی را با قانون جدید برگزار کند، اما به نظر می‌رسد تعجیل در آن طرح با مشکلاتی همراه کرده است. قرار بر این است قانون انتخابات جدید مطابق با سیاست‌های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری باشد. در این باره «روزگار پرس» در گفت‌وگو با غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، به ابهامات این طرح پرداخته است.

برخی از نماینگان معتقد هستند در طرح پیشنهادی مجلس در مورد اصلاح قانون انتخابات بندهایی وجود دارد که مخالف منویات رهبری است، شما از این بخش طرح مطلع هستید؟

خیر ،بنده هنوز مصوبات مجلس را ندیده‌ام.

هنوز مصوبه نشده است، خود طرح را می‌گویم.

ببینید به هر حال مصوبه است و ممکن است هنوز به شورای نگهبان ارائه نشده باشد، ضمن این‌که تا به قانون تبدیل شود زمان بر است.

مصباحی مقدم: مصوبات مجلس مطابق سیاست ها نباشد مجمع ورود می‌کند/ زمان برای بررسی‌ کاندیداها توسط شورای نگهبان کم است

برخی نماینده‌ها می‌گویند در این طرح شورای نگهبان می‌تواند بعد از تایید صلاحیت کاندیدا و تایید انتخابات، مجددا نماینده را رد صلاحیت کند. آیا این موضوع صحت دارد؟

من اطلاعی ندارم

مگر سیاست‌های کلی این قانون در مجمع تشخیص بررسی نشده است، چگونه شما بی‌اطلاع هستید؟

قانونی نبوده که در مجمع بررسی شود، مجمع برای انتخابات سیاست‌گذاری کرده است. سیاست‌های کلی انتخابات را رهبر معظم انقلاب بعد از تایید مجمع به سه قوه ابلاغ کرده‌اند و الآن اگر دولت لایحه‌ای تهیه کرده و داده بود، بهترین اقدام بود.

البته دولت خبر ارائه این لایحه را داده بود که هنوز محقق نشده است.

حالا که لایحه‌ای ارائه نشده، طرح در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و این طرح باید در چارچوب سیاست‌های ابلاغی تصویب شود. نکته مهم این است که نباید با سیاست‌های ابلاغی مغایرت داشته باشد و مهم‌تر این است که باید منطبق با سیاست‌های ابلاغی باشد. یعنی در چارچوب سیاست‌های ابلاغی باید قانون انتخابات تصویب شود، اگر مصوبه در چارچوب سیاست های ابلاغی نباشد، طبعا مورد ایراد هیات عالی نظارت قرار می‌گیرد و به مجلس اعلام می‌شود تا مواردی که مغایر و غیر منطبق با سیاست‌های ابلاغی است، اصلاح کنند.

برخی نماینده‌ها معتقدند این طرح در مورد حضور حداکثری مردم بر خلاف منویات رهبری است؟

من تا مصوبه را نبینم اظهار نظر نمی‌کنم.به قول معروف این‌گونه اظهار نظر کردن پرتاب تیر در تاریکی است.

چرا در جریان نیستید؟ منظور من بخشی است که در مجمع تشخیص بررسی شده، نه تصمیمات مجلس.

وقتی در جریان قرار می‌گیریم که مرتبا کنترل کنیم و ببینیم در مجلس چه چیزی مورد بحث قرار می‌گیرد. ببینید سیاست‌های کلی انتخابات را رهبری از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستند و این‌کار سال گذشته یا دوسال پیش انجام شده است (تاریخ را دقیقا بخاطر ندارم). مجلس می‌تواند در چارچوب آن سیاست‌های کلی که توسط آقا ابلاغ شده، قانون وضع کند.

در گذشته همواره می‌گفتند زمان شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها کم است و باید این زمان افزایش پیدا کند، اخیرا خبری در مورد افزایش این زمان به ۱۳۴ روز داشتیم، به‌نظر شما این زمان برای بررسی صلاحیت‌ها مناسب است؟

من تصور می کنم زمان برای بررسی‌های شورای نگهبان کم است و بهتر است با مشورت با شورای نگهبان این زمان را تامین کنند که این شورا در تنگنا قرار نگیرد.

برخی نماینده‌ها می‌گویند بر اساس این طرح اگر شورای نگهبان در حین انتخابات هم به مستندات جدیدی دست پیدا کند می‌تواند با اتکا به آن نماینده را رد صلاحیت کند، در این مورد چه نظری دارید؟

من الآن نمی توانم در این مورد صحبت کنم.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲