حسام‌الدین اسلاملو: «مجلس برای تغییر قانون انتخابات و رساندن آن به انتخابات اسفند امسال شتاب دارد.» این جمله‌ی خبری‌ست که تقریبا اکثر نمایندگان چه موافق و چه مخالف بر سر آن توافق دارند. طرحی که موجبات نگرانی بسیاری از کارشناسان و فعلان سیاسی را فراهم کرده و آن را اقدامی در راستای موضوع خالص‌سازی‌ای تفسیر می‌کنند که اخیرا هم رییس پیشین مجلس مطرح کرده است. طرحی که گویا تاکنون کلیاتش تصویب شده و جزییات آن مانده. جزییاتی که بخشی‌اش مربوط به وسیع‌تر کردن دایره‌ی نظارت استصوابی حتی پس از انتخابات و تایید اعتبارنامه نماینده است و معنایی جز این ندارد که ممکن است شورای نگهبان -در صورت لزوم- نماینده را حتی حین وظایف نمایندگی‌اش، رد صلاحیت کند! طرحی که در صورت تصویب توسط مجلس و رفتن به شورای نگهبان، که باید آن را بررسی حقوقی کند تا با قانون اساسی در تضاد نباشد!

نماینده گنبدکاووس: وضعیت نمایندگی الآن خوب نیست

هرچند برخی از نمایندگان حاضر به مصاحبه در این‌باره نیستند، ولی امان قلیچ شادمهر نماینده گنبدکاووس در این‌باره به «روزگار پرس» می‌گوید: «جزییات قانون انتخابات در حال بررسی است و حتی شاید امروز فردا تمام شود. می‌ماند بررسی و تایید شورای نگهبان که پس از آن به دولت برای اجرا ابلاغ می‌شود.»

شادمهر در مورد محدودیت‌های تازه این قانون برای نمایندگان نیز توضیح می‌دهد: «همکاران رای دادند. ما هم باید مطیع نظر جمع همکاران باشیم. اگر شورای نگهبان جاهایی از آن را ایراد حقوقی و فقهی بگیرد باز در کمیسیون‌ها بررسی می‌کنند و دوباره به صحن می‌آورند.»

این نماینده در پاسخ به این‌که در رفت‌وبرگشت این مصوبه میان مجلس و شورای نگهبان آیا قانون مورد بحث به انتخابات اسفند امسال می‌رسد، می‌گوید: «سعی می‌کنند برسانند. شتابی که دارند در این طرح موجب شده که سه هفته روزهای یکشنبه دو شیفته و سه‌شیفته کار کنند. سعی می‌کنند قانون را به انتخابات امسال برسانند. در شش ماه آینده احتمال می‌دهم مناقشات آن را هم در کمیسیون‌ها بررسی کنند و اراده این است که در انتخابات امسال اجرا بکنند.»

از او درباره محدوده بایدها و نبایدهای رفتار نماینده در قانون جدید می‌پرسم و این‌که آیا این اقدام مجلس به نوعی خودزنی نیست و اختیارات نمایندگان را کمتر نمی‌کند؟ شادمهر ضمن این‌که به جنبه‌های خوب این قانون اشاره می‌کند، منکر ضعف بخش‌هایی از جزییات آن نیست: «محدوده اختیارات نمایندگان در تک به تک قوانین مختلف آمده است. ماده‌های ۸، ۱۰، و ۱۲ این موارد آمده. به‌هرحال بررسی می‌شود. وضعیت نمایندگی الآن خوب نیست. برخی نمایندگان کارهای اجرایی را دنبال می‌کنند در حالی که وظیفه‌شان این نیست. وظیفه نمایندگان قانون‌گذاری و نظارت است. الآن نمایندگان کارهای اجرایی انجام می‌دهند و این قانون تا حدودی موجب می‌شود که نمایندگان وظایف قانونی‌شان را دنبال بکنند و از حوزه وظایف نمایندگی بیرون نزنند.»

به گفته‌ی شادمهر قرار است بحث مربوط به محدوده ردصلاحیت‌ها عصر امروز (یکشنبه) در مجلس مطرح شود. او به جنبه‌های خوبی از برخی بندهای این قانون جدید انتخابات نیز اشاره می‌کند در عین اینکه انتقادهایی هم دارد: «افزایش تعداد نماینده باید تکلیفش مشخص بشود. چند دور معطل مانده. برخی شهرستان‌ها سرهم یک نماینده دارند درحالی که از نظر جمعیتی حایز شرایط هستند که هر کدام نماینده خودشان را داشته باشند. این درست است که باید قانون انتخابات تغییر بکند. البته من با کلیاتش موافقم. شاید در بعضی موارد نظرم را دادم و برخی موارد هم شاید مخالف باشم.»

حیدری: هیچ کجای دنیا چنین قانونی سابقه ندارد / شادمهر : وضعیت نمایندگی خوب نیست

نماینده قصر شیرین: هیچ کجای دنیا چنین قانونی سابقه ندارد

اما برخلاف نماینده گنبدکاووس که به نظر می‌آید مخالفت خود را با بخش‌هایی از این طرح مجلس علنی و رسانه‌ای نمی‌کند، شهریار حیدری نماینده قصر شیرین درباره امکان ردصلاحیت نمایندگان پس از تصویب اعتبارنامه به روزگار پرس می‌گوید: «این کار درستی نیست، نماینده دیگر امنیت ندارد کار کند. اگر بخواهند مانعی برای ادامه فعالیت نمایندگی ایجاد بکنند، با این قانون امکان‌پذیر می‌شود. فکر نمی‌کنم در این جایگاه کسی موافق این موضوع باشد. اما این‌که کسانی که برای شرکت در انتخابات صلاحیت ندارند، رد شوند، بحثی نیست.»

او درباره احتمال ضعیف‌تر شدن مصونیت پارلمانی در قانون جدید، به روزگار پرس می‌گوید: « واقعیتش این است که چنین چیزی کار مجلس را مختل می کند. هیچ کجای دنیا چنین قانونی سابقه ندارد که در طول دوره نمایندگی بخواهند کسی را از ادامه وظیفه نمایندگی بازدارند! من امیدوارم این بخش اصلاح بشود.»

حیدری: هیچ کجای دنیا چنین قانونی سابقه ندارد / شادمهر : وضعیت نمایندگی خوب نیست

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۶