جواد مرشدی: این روزها زمزمه تکرار «خالص سازی» از استمرار حضور طیف تندرو در قدرت به هر نحو ممکن حکایت می‌کند. آیا تندروها برای به دست گرفتن قدرت، رویه سابق خود را ادامه خواهند داد؟ آیا آنان جنبش پاییز ۱۴۰۱ را کماکان نادیده خواهند گرفت. با توجه به مشکلات کنونی کشور اما حداد عادل از تغییر در فضای انتخاباتی به نفع مشارکت در دو حوزه انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان سخن رانده است؟ چنین فضایی دارای چه شاخص‌هایی است؟ به دنبال آن برخی ناظران سیاسی بر این باورند هر آن کس بتواند راه‌کاری برای خروج از بن بست و نابسامانی اقتصادی داشته باشد، می‌تواند کاندیدای اصلح انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باشد. «روزگار پرس» در گفت‌وگو با محمد تقی فاضل میبدی این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.

پروژه یک‌دست سازی به انحاء مختلف مطرح شده، امری که در زمان آقای احمدی نژاد اتفاق افتاد و مجددا در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم تکرار شد. به نظر شما با توجه به انتخابات امسال چه کسانی دنبال خالص‌سازی هستند؟

خالص‌سازی یعنی ایجاد یک نظام بسته، نظامی که در آن یک گروه خاص حرف بزند و گروه دیگر حرف نزد. در حال حاضر در دو انتخابات ریاست جمهور و مجلس، شورای نگهبان با غربال خود، آن کسانی را که خودش می‌خواست، بر سر کار گذاشت. ولی غربالگری مذکور نه‌تنها مشکلی را حل نکرد، بلکه مشکلات را در حوزه اقتصادی و سیاسی بیشتر کرد. در دنیای سیاست امروز تنها چیزی که جواب می‌دهد تکثرگرایی است، یعنی افراد نظرها و سلیقه های مختلف بیایند سر سفره سرنوشت کشور بنشینند و نظر بدهند.در دنیای سیاست خالص‌سازی بسیار فکر غلطی است و خداوند نیز در قرآن به پیامبر گفته است برای کسانی که با تو مخالفت می‌کنند طلب عفو کن و آن‌ها را سر سفره مشورت بنشانشان. این یعنی با مخالفین فکری خود و نه فقط با موافقان فکر خود، مشورت کن. اگر قرار باشد همه موافق فکر یک نفر باشند، این استبداد می‌شود. تنها راه چاره کشور این است که نظرات و فکرهای مختلف در تصمیم‌گیری سهم داشته باشند. چرا در جمهوری اسلامی، موفق به مبارزه با فساد نمی‌شویم؟ در هر دولتی فساد وجود داشته است و در این دولت هم اگر بیشتر نباشد کمتر نیست؛ از بانک‌ها تا جاهای دیگر و حتی درمسئله تحریم فساد بوده زیرا در آن‌ها خالص سازی شده و نیروهای ناظر حذف شده‌اند. خالص‌سازی یعنی شرکت سهامی قدرت و ثروت که به‌طور قطع درآن فساد ایجاد می‌شود.

در پروژه خالص سازی به نوعی دوقطبی صورت خواهد گرفت، میانه روهای دو طرف کنار می‌روند و رادیکال ها می‌مانند. آیا این روش به نفع جامعه سیاسی و کشور خواهد بود؟

اصلا به نفع کشور نیست، دوقطبی کردن و جامعه طبقاتی متضاد درست کردن به زیان کشور است. کشورداری یعنی شما بتوانید شرکت سهامی عام قدرت درست بکنید و همه را سر سفره قدرت و تصمیم‌گیری دعوت بکنید، این تصمیم گیری‌های تند شورای نگهبان کنار برود و نظارت استصوابی حذف شود و هر کسی که براساس قانون اساسی شایستگی دارد در صحنه قدرت بالا بیاید. این‌جا فقط منافع ملی مطرح است. یعنی هر کس که در این کشور هویت دارد و تابع ملیت ایران است، باید حق حضور در تصمیم‌گیری در مورد مهم‌ترین مسایل کشور ایران را داشته باشد، حال می‌خواهد این شخص کرد، بلوچ، عرب، و … باشد و سنی یا شیعه باشد، هیچ فرقی ندارد. اگر عرصه را تنگ کردیم و به عده خاصی اجازه ورود به قدرت دادیم، یعنی فساد ایجاد کرده‌ایم.

رهبری بر برگزاری انتخابات پرشور و حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای تاکید دارند، تاثیر خالص‌سازی بر حضور مردم در انتخابات چیست؟

تاثیر منفی بسیار زیادی می‌گذارد. یک‌دست‌سازی دولت و مجلس را هم دیدیم، هیچ‌یک موفق نبودند تا دعوا رسید به ماشین شاسی‌بلند و شاسی‌کوتاه، و همه از زیربار آن شانه خالی می‌کنند و یک‌دیگر را متهم می‌کنند، وعده‌های دولت انجام نشد، زیرا زُبدگان از بدنه اجرایی حذف شده‌اند و به‌جای آن‌ها افراد کم‌تجربه جایگزین شده‌اند. سیاست خارجی کشور فلج است البته مورد عربستان موفقیت بسیار خوبی است. اما آیا بهتر نیست همان‌طور که با عربستان به این توافق رسیدیم، با دنیا و آمریکا نیز به توافق برسیم؟ من نمی‌گویم آن‌ها خیر ما را می‌خواهند، بلکه شر ما را می‌خواهند، ولی بدون مذاکره هم مشکل بدتر می‌شود. در دولت قبل برجام داشت به فرجام می‌رسید، حالا عده ای که کاسبان تحریم بودند، در مقابل آن ایستادند، آنان اکنون باید پاسخگو باشند؛ چه کسی پاسخ مردم را در ارتباط گرانی‌ها، بیکاری و تورم می‌دهد. در حالی‌که رهبری فرمودند امسال تورم را باید کنترل کنیم چه کاری انجام داده اند؟ کدام کالا تا حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد گران نشده است؟

تکرار داستان خالص سازی بعد از خبر یک خبرگزاری و ادعای حضور آقای لاریجانی در انتخابات امسال مجلس مطرح شد، آیا ایشان به انتخابات مجلس ورود خواهند کرد؟

البته که اگر بیایند خوب است. اگر ایشان ورود کنند و شورای نگهبان همه را به یک چشم نگاه کند و جناحی و سلیقه ای برخورد نکند، هر کس بیاید خوب است حتی آقای ناطق نوری. آن‌ها افرادی ملی، مذهبی و مسلمان هستند و سرنوشت کشور را دوست دارند. شرایط را به سمتی نبریم که مردم در انتخابات شرکت نکنند. با توجه به شرایط کنونی مردم رغبتی به شرکت در انتخابات ندارند. مردم در این مملکت تحت فشار هستند و می گویند اگر آقای لاریجانی بیاید شاید مشکلمان حل شود. آقای قالیباف و آقای رئیسی با آن‌همه شعار، چه کاری انجام دادند؟ بر سر خودرو ، مسکن، اشتغال چه بلایی آوردند. بنده معتقدم هر کسی که بیاید و کشور را نجات دهد قدمش بالای چشم ما است.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲