گروه سیاسی: به نظر می رسد مجلس در برابر دولت به نقطه ای رسیده که صرفا اعلام می کند به وظایف خود عمل کرده و در بخش اجرا دولت مسئولیت دارد و بیشتر از این نمی تواند به موضوعات مدیریتی اقتصاد ورود کند. موضوعی که منتقدان، مجلس را در جایگاه نظارت بر دولت می دانند و انتظار دارند تا مجلس از ابزارهای نظارتی موثرتر همچون استیضاح استفاده کند. اما در این میان به اذعان نمایندگان مجلس، قالیباف و هیات رئیسه بزرگ‌ترین سد برای استفاده مجلسی‌ها از ابزار استیضاح هستند. قالیباف اگرچه در اظهاراتش می‌گوید از ابزارهای نظارتی استفاده کرده اما این ابزارها حداقلی است و تاکنون تغییرات با اجازه ابراهیم رئیسی و از سوی دولت و به‌صورت دیرهنگام صورت گرفته است.

افتخار می‌کنیم که وضعیت امروز را پیش‌بینی کرده بودیم

رئیس مجلس شورای اسلامی قالیباف گفت: «در جلسه غیرعلنی اینگونه بحث شد که یک گروه مشترک و کمیته در این خصوص با هم همفکری کنند و من عنوان کردم که اگر دولت هر همفکری از مجلس می خواهد ایرادی ندارد و ما کمک می کنیم اما ما اقدامات نظارتی را از ۴۰ روز قبل انجام دادیم، اشکالات را گفتیم و مسائل را منعکس کردیم و حتما این موضوع را پیگیری می کنیم.»

این در حالی است که موسوی لارگانی دیگر نماینده مجلس در پاسخ به این اظهارات قالیباف گفت: «امام، مجلس را در راس امور خواند؛ حرمت امامزاده را باید متولی نگه دارد. رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز گفت که دولت باید کمیته‌ای برای بحث ارز تشکیل دهد پس قرار است این کمیته کی تشکیل شود؟ چرا ما نباید حرمت خود را نگه داریم؟ نماینده مردم فلاورجان اضافه کرد: وضعیت به گونه‌ای شده که مردم حتی نمی‌توانند نان بخرند و همه قیمت‌ها لحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند.

هیات رئیسه مجلس از نظارت بر دولت جلوگیری می کند

محمدحسن آصفری در نشست علنی دوشنبه ۱۰ بهمن ماه مجلس شورای اسلامی در اعتراض به عملکرد هیات رئیسه در جلوگیری از اسیتضاح وزیر اقتصاد گفت: «۴۰ نماینده درخواست استیضاح وزیر امور اقتصادی را به دلیل مشکلات تورمی، وضعیت ارز، بورس و سایر مسائل اقتصادی امضا کرده اند و چرا این موضوع مطرح نمی شود؟ هنوز به کمیسیون نیز ارجاع نشده است. ما در حوزه اقتصاد مشکلات زیادی داریم و مردم گرفتاری های فراوانی در این بخش دارند و چرا هیات رئیسه نسبت به این مسئله بی تفاوت است؟»

فاطمه مقصودی نماینده مردم بروجرد نیز در رابطه با ناکامی خود برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش، گفته بود «اوضاع آموزش و پرورش در تمامی حوزه‌ها همچون وضعیت دانش‌آموزان، معلمان، اولیا و کادر آموزشی و… خوب نیست. در حالی که نبود نیروی خدماتی و آموزشی، مشکل‌آفرین شده است و هنوز هم با وجود گذشت چند ماه از سال تحصیلی برخی کلاس‌ها معلم ندارند و هیچ سیطره‌ای بر این وزارتخانه وجود ندارد، بنابراین باید پرسید آقای رئیس (قالیباف) چرا استیضاح وزیر آموزش و پرورش به صحن نمی‌آید؟»

جلسات مجلس با دولت پشت درهای بسته

در حالی رئیس مجلس از پیش‌بینی وضع موجود و نظارت بر دولت سخن می‌گوید که علی‌رغم توصیه کارشناسان برای برگزاری جلسه علنی مجلس با تیم اقتصادی دولت، این جلسه به صورت غیرعلنی و پشت درهای بسته انجام شد. قالیباف بعد از این جلسه گفته بود «به جمع بندی‌های خوبی در این جلسه رسیدیم!» موضوعی که انتظار می‌رفت توقف رشد دلار را به‌همراه داشته باشد اما چنین نشد.

در این راستا حسن محمدیاری نماینده گیلان گفته بود: «درخصوص بحث ارز و معیشت تماس گرفته می‌شود که شما در پشت درهای بسته چه تصمیماتی گرفتید که به یک‌باره قیمت ارز مجددا جهش یافته است. انتظار ما این است که در راستای شفاف‌سازی و اصل سوم قانون اساسی اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی در زمینه‌ها و چالش‌های مختلف صورت گیرد».

محمدیاری به چند نکته در ارتباط مردم با مجلس اشارات مهمی دارد. نکته اول آن‌که «اگرچه مجلس به دنبال شفاف‌سازی است، اما در واقعیت امر مردم این موضوع را از ما نمی‌پذیرند.» نکته دوم این نماینده مجلس اشاره به نحوه مدیریت دولت در موضوعات اقتصادی است و او با تاکید بر این‌که «انتظار داریم که این جلسه علنی باشد»، معتقد است دولت مشورت پذیر نیست و می‌گوید «باید به‌صورت شفاف در منظر مردم مباحث مطرح شده و اساساً مردم پی‌ببرند که آیا مسئولان اجرایی در حوزه اقتصاد بلده کار می‌باشند یا خیر؛ و یا این‌که از مشورت در حوزه تخصصی استنکاف می‌کنند که متاسفانه به‌نظر می‌رسد شکل دوم با واقعیت بیشتر منطبق باشد»

آقای قالیباف بسته پیشنهادی مجلس به دولت را منتشر کنید

قالیباف در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی گفته «در نشست نظارتی مجلس، بسته پیشنهادی کمیسیون اقتصادی ۴۰ روز قبل به دولت و رئیس جمهور منتقل شد و ما کارمان را انجام دادیم» اگرچه ۴۰ روز قبل دلار در کانال ۴۰ هزار تومانی بوده اما مشخص نیست قالیباف از کدام بسته اقتصادی سخن می‌گوید که نمایندگان مجلس هم نسبت به آن اطلاعی ندارند. اگر اخبار چهل روز قبل را مرور کنیم به تقدیر و تشکر قالیباف از رئیسی برای تغییر رئیس بانک مرکزی می‌رسیم. تغییری که بعد از فشار نمایندگان مجلس به‌دست آمد. چه آن‌که این روزها که قالیباف در ردیف پیش‌بینی کنندگان وضع موجود قرار دارد از مخالفان سرسخت استیضاح وزرای دولت رئیسی است. موضوعی که صدای نمایندگان مجلس را هم درآورده و آن‌ها از رئیس مجلس انتظار دارند احترام امامزاده را نگه دارد و مجلس به راس امور بازگردد.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۳