گروه سیاسی: بعد از انتقاد نمایندگان مجلس به وضعیت گرانی گوشت، ارز و خودرو، تیم اقتصادی دولت متشکل از محمدمخبر (فرمانده اقتصاد مقاومتی)، خاندوزی (وزیر اقتصاد) و فرزین (رئیس بانک مرکزی) که همگی به خط مشی جبهه پایداری نزدیک‌اند به مجلس آمدند و پشت درهای بسته، درباره دلایل بحران ارزی، به نمایندگان توضیح دادند. بعد از این جلسه و در پایان روز شنبه علی‌رغم تعطیلی در اروپا، نرخ دلار روندی صعودی داشته است. دلار هرات خود را به کانال ۵۵ هزار تومانی نزدیک کرده و در حال معامله روی قیمت ۵۴ هزار و ۷۰۰ تومان است. در بازار سلیمانیه هم قیمت دلار وارد کانال جدید شده و به سطح ۵۴ هزار تومانی رسیده است. دلار سلیمانیه در این کانال روی قیمت ۵۴ هزار و ۱۰۰ تومان معامله می‌شود. در همین حال قیمت یورو هم که طی روزهای اخیر به سرعت بالا رفته حالا به سطح ۵۸ هزار تومانی رسیده و با قیمت ۵۸ هزار و ۱۰۵ تومان معامله می‌شود. در لحظه نگارش این گزارش سکه امامی با قیمت ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین قیمت سکه بهار آزادی از مرز ۳۰ میلیون تومان گذشت و ۳۱ میلیون و ۳۷۱ هزار تومان معامله شد.

قالیباف بعد از این جلسه به این جمله بسنده کرد که «ان‌شاءالله با هماهنگی شکل گرفته و اقدامات و حرکت‌های دولت بر این مشکل فائق خواهیم آمد»

معاون اول دولت رئیسی: «بهتر از ما پیدا نمی کنید!» / دولت: عامل خارجی مقصر وضع اقتصاد است/ کوچی: عامل گرانی ارز شرکت های دولتی هستند

فرمانده اقتصاد کشور چه دیدگاهی دارد؟

محمد مخبر در این جلسه غیرعلنی گفته «جنگ ترکیبی همه جانبه دشمن علیه کشور است که آن را پشت سر گذاشته‌ایم و بحران ارزی را هم پشت سر خواهیم گذاشت و دولت اجازه نخواهد داد از این زاویه معیشت مردم دچار مشکل شود»

این در حالی است نمایندگان مجلس معتقدند عامل گرانی ارز، خود دولت است. در این راستا جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت گفته «آیا دولت نمی‌داند که اخلال‌گران اصلی ارز نه دلالان خیابان فرودسی و شبکه‌های اجتماعی، بلکه شرکت‌های بی‌دروپیکر دولتی، معادن، پتروشیمی‌ها، فولادی ها و… هستند؟»

مخبر خطاب به نمایندگان: همینی که هست!

علیرضابیگی ، دیگر نماینده مجلس، روایت دیگری از سخنان معاون اول رئیسی و فرمانده اقتصاد مقاومتی شرح داد و گفته «غیرمسئولانه ترین پاسخی که می توان از یک مسئول شنید را ما امروز از رئیس تیم اقتصادی دولت و معاون اول رئیس جمهور شنیدیم. ایشان به وضوح و بدون هیچ لفافه ای اعلام کردند که بهتر از ما برای اداره امور ارزی کشور پیدا نمی‌کنید و ما هم بهتر از شما پیدا نمی‌کنیم و «همینی که هست» استنباط ما از جلسه با آقای مخبر و تیم اقتصادی دولت این است که برنامه‌ای برای برون رفت از شرایط موجود وجود ندارد.»

روایت این نماینده مجلس را بشنوید

انتقاد نمایندگان به سیاست اقتصادی دولت چیست؟

سخنگوی هیات رئیسه مجلس بعد از این جلسه به نقطه نظر نمایندگان مجلس اشاره وگفت: «انتقادات و پیشنهاداتی که از سوی نمایندگان مطرح شد، درخصوص موضوعاتی مانند عدم وجود سیاست واحد در حوزه ارز و عدم اجرای برخی از احکام قانونی بودجه مانند کالابرگ، مشخص نبودن نگاه کارشناسی غالب در دولت در مقوله ارز و عدم ثبات سیاست‌ها، عدم اشراف کامل بانک مرکزی بر بازار ارز و… از دیگر نکاتی بود که از جانب نمایندگان مطرح شد.»

دولت: عامل خارجی مقصر وضع اقتصاد است

فرزین، رئیس بانک مرکزی، دیگر نماینده دولت در جلسه غیرعلنی بوده که خوشبینانه گفته «دولت در حوزه واردات و صادرات ارز و مسائل مالی مشکلی ندارد بلکه مسائلی خارج از کشور سبب ایجاد شرایط فعلی شده است.»

این همان موضعی است که نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم به آن تاکید کرده و گفته «دولت معتقد است که دشمن به دنبال ایجاد تزلزل در بازار ارز است و این مشکلات بیشتر توسط عناصر خارج از کشور ایجاد می شود و به همین دلیل نرخ های ساختگی در بازار ارز وجود دارد»

معاون اول دولت رئیسی: «بهتر از ما پیدا نمی کنید!» / دولت: عامل خارجی مقصر وضع اقتصاد است/ کوچی: عامل گرانی ارز شرکت های دولتی هستند

وزیر اقتصاد: در میدان و رسانه برخی بازداشت شدند

اما خاندوزی وزیر اقتصاد، عامل وضعیت موجود را به اثرگذاری افرادی در میدان فروش ارز در کشور ارتباط داده و گفته «افرادی در عرصه میدان و رسانه سبب ایجاد تلاطم در بازار ارز شده‌اند و نرخ‌های غیرواقعی را برای تخریب بازار ارز ایجاد می‌کنند. برخی از این افراد شناسایی و بازداشت شدند و حساب‌های بانکی آن‌ها مسدود شده است.»

جمع‌بندی مجلس از جلسه غیرعلنی: دولت نقشه راه ندارد

نماینده مردم تهران درباره نظر نمایندگان و جمع بندی که رییس مجلس در این باره ارائه کرده بود، اظهار داشت: «از نظر مجلس مسائلی وجود دارد که سبب موفقیت دشمن در بازار ارز شده است که نخستین عامل آن فقدان نقشه راه است.»

نمی دانیم نگاه کارشناسی دولت چیست

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان این‌که از دیدگاه مجلس وجود دو نگاه کارشناسی متفاوت در حوزه ارز در بروز مسائل اخیر تاثیر داشته است، گفت: «یک نگاه کارشناسی معتقد است که تلاطم در بازار ارز به دلیل کسر بودجه و ناترازی بانک‌هاست که به صورت طبیعی بازار ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نگاه دیگر این است که شوک‌های ارزی سبب تورم شده است. ترکیبی از این نگاه‌ها باید نقطه معیار برای دولت در نظر گرفته شود و در مجلس نمی‌دانیم دولت کدام نظر کارشناسی را مدنظر قرار داده است.»

معاون اول دولت رئیسی: «بهتر از ما پیدا نمی کنید!» / دولت: عامل خارجی مقصر وضع اقتصاد است/ کوچی: عامل گرانی ارز شرکت های دولتی هستند

دبه رئیسی درباره کالابرگ الکترونیکی

موسوی با بیان این‌که «سال گذشته اعطای کالابرگ الکترونیکی را تصویب کردیم که دولت به آن عمل نکرده و تاکنون هم عملیاتی نشده و بسیار کند پیش می‌رود. در دولت نگاه مثبتی نسبت به این موضوع وجود ندارد اما مجلس معتقد است که این کار باعث می‌شود بخشی از اختلالات بازار ارز حل و فصل شود.»

ابراهیم رئیسی شامگاه دوشنبه ۱۹ اردیبهشت در گفت‌وگوی تلویزیونی زنده با شبکه یک صدا و سیما با بیان این که «فعلا دو ماه» مردم با پرداخت «کمک معیشتی» حمایت می‌شوند، مدعی شد که این کمک «بعد به کالابرگ الکترونیک تبدیل می‌شود که به عدالت نزدیک‌تر است تا مردم در این میدان تنها نمانند.»

دولت همان سال تلاش کرد با تغییر لایحه بودجه، از دادن کالابرگ امتناع کند. دولت مرداد ماه ۱۴۰۱ در لایحه‌ای خواستار اصلاح لایحه بودجه و حذف قید «به قیمت شهریور ۱۴۰۰» شده بود موضوعی که «روزگار پرس» در گزارشی، خلف وعده دولت را بررسی کرده بود.

مسئولان کشور درک مشترکی از وضع موجود ندارند

نظرات دولت و مجلس حتی پشت درهای بسته جلسه غیرعلنی، نتوانست اختلاف نظر آن‌ها درباره چگونگی اداره وضع موجود را نشان دهد. دولت به ایرادات تیم اقتصادی خود که از نظر خط مشی به جبهه پایداری نزدیک‌اند، اعتقاد ندارد و از عملکرد خود دفاع می‌کند، در مقابل نمایندگان مجلس معتقدند، مردم از عملکرد دولت راضی نیستند. دولت در پاسخ به انتقادات مجلس، از عملکرد خود دفاع کرده و همزمان دشمن خارجی را مقصر دانسته است. جمع‌بندی مجلس نیز این بوده که دولت، نقشه راه مشخص ندارد. به‌نظر می‌رسد با وضعیت فعلی، چشم‌اندازی برای تغییر تیم اقتصادی دولت وجود ندارد و مردان اقتصادی دولت که ابراهیم رئیسی، محمد مخبر را به فرماندهی آن‌ها منصوب کرده، سوار بر قطار دولت، با سرعت به سوی اهداف تعیین شده در حرکت‌اند! این همان مسیری است که مخبر به نمایندگان نشان داده و گفته « «همینی که هست!» و «بهتر از ما پیدا نمی کنید!»

بیشتر بخوانید

۲۱۶۲۱۳