گروه سیاسی: طغیان گرانی در هفته جاری صدای نمایندگان مجلس را هم درآورد. انتقادها، به تیم اقتصادی دولت، نمایندگان مجلس را علیرغم مقاومت هیات رئیسه مجلس، به برگزاری جلسه ای با حضور تیم اقتصادی دولت راضی کرده است. در مجلس عده ای از نمایندگان به دنبال پاسخگو کردن دولت برای وضعیت موجود اقتصادی هستند اما هم از درون مجلس و هم از سوی دولت مقاومت هایی برای تاخیر در جلسات یا غیرعلنی شدن آن‌ها وجود دارد.

مادران و پدران شرمنده فرزندان هستند

در همین راستا اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم گفته «پدران و مادران شرمنده فرزندان شان هستند.» او سپس با مخاطب قرار دادن رئیس جمهور گفت :«اقتصاد با بشود یا نشود درست نمی شود. در تیم اقتصادی خود تجدیدنظر کنید و مدیران اقتصادی خود را عوض کنید.» او در ادامه با یادآوری وعده های عمل نشده ابراهیم رئیسی، خطاب به او گفته «قرار بود شما بیایید که اوضاع مردم بهتر شود که نشد و بدتر از گذشته شد. گفتید برای همه مشکلات برنامه دارید و اختیارات کافی داشته و هیچ مانعی ندارید. گفتید مشکلات سفره مردم کاری به تحریم ندارد. آقای رئیس جمهور دلار ۵۰ هزار تومان شده و قیمت گوشت به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و از طرفی سکه ۳۰ میلیون تومان شده است.»

سوال مردم از مجلس:«پشت درهای بسته» چه تصمیمی می گیرید که ارز گران می شود؟/ در جلسات غیرعلنی«گفتاردرمانی» می کنند

رئیس جمهور از قیمت گوشت خبر دارد؟

سعادتی بیشه سری نماینده مردم بابل، دیگر نماینده مجلس بود که در تذکر به ابراهیم رئیسی با یادآوری وعده رئیس جمهور در برابر رهبرانقلاب برای حل مسائل اقتصادی، گفته بود: «آقای رئیس جمهور با توجه به وعده هایی که در حضور ولی امر مسلمین دادید، هرچه سریع تر به داد مردم برسید. دو مرتبه حضورا به شما تذکر دادم، به خدا قسم کشوری دارای منابع عظیم هستیم، آیا از قیمت گوشت خبر دارید؟ آیا قیمت حبوبات، پیاز و سیب زمینی ربطی به دلار دارد؟ قصه پر غصه خودرو را چه باید کرد؟ مجددا واردات به دست مافیا افتاده؛ تیغ نظارت مجلس تند بشود، که باید بشود کار به استیضاح خواهد کشید. نالایقان در هر مقامی که هستند اعم از وزرا و استانداران باید جابه جا شوند.»

ضرورت برگزاری جلسه علنی با تیم اقتصادی دولت

بررسی اظهارات نمایندگان مجلس نشان می‌دهد، اغلب این نمایندگان معتقد به برگزاری جلسه علنی با تیم اقتصادی دولت برای دریافت توضیح از آن‌ها درباره علل و چرایی وضعیت گرانی گوشت و ارز و خودرو هستند. چه آنکه تاکنون تعداد زیادی از تیم اقتصادی نه مصاحبه کردند و نه درباره چرایی وضعیت موجود استدلالی ارائه کردند. از جمله این افراد محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور است که در جریان انتخابات ۱۴۰۰ به عنوان نامزد پوششی ابراهیم رئیسی فعالیت می کرد و بعد از انتخابات به پست معاون اقتصادی رسید.

سکوت تیم اقتصادی دولت تا جائی پیش رفته که جلسه پنجشنبه(دیروز) مجلس با تیم اقتصادی رئیسی از سوی دولتی ها به تاخیر افتاد و قرار شد این جلسه شنبه برگزار شود.

سوال مردم از مجلس:«پشت درهای بسته» چه تصمیمی می گیرید که ارز گران می شود؟/ در جلسات غیرعلنی«گفتاردرمانی» می کنند

مردم، «مَحرم» ما در دانستن دلیل وضع موجود هستند

در همین راستا محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه گفت:«پیشنهاد من برگزاری یک جلسه علنی است چرا که تجربه دو ساله نشان داده است در جلسات غیرعلنی هیچ صحبت خاصی مطرح نمی‌شود و این ابهام برای مردم وجود دارد که چرا نمایندگان در برابر مسائل اصلی کشور حساسیت ندارند، اما ما مسائل اصلی را در جلسات علنی مطرح می‌کنیم و اگر جلسه علنی باشد قطعاً نکته خاصی نیز در آن گفته نخواهد شد و مردم محرم ما هستند.»

مردم می گویند «پشت درب های بسته» چه تصمیمی می گیرید؟

حسن محمدیاری نمایند گیلان دیگر نماینده مجلس بود که به نقل از مردم گفته بود: «درخصوص بحث ارز و معیشت تماس گرفته می‌شود که شما در پشت درب های بسته چه تصمیماتی گرفتید که به یکباره قیمت ارز مجددا جهش یافته است. انتظار ما این است که در راستای شفاف سازی و اصل سوم قانون اساسی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در زمینه ها و چالش های مختلف صورت گیرد».

محمدیاری به چند نکته در ارتباط مردم با مجلس اشارات مهمی دارد. نکته اول آنکه «اگرچه مجلس به دنبال شفاف سازی است، اما در واقعیت امر مردم این موضوع را از ما نمی پذیرند.» نکته دوم این نماینده مجلس اشاره به نحوه مدیریت دولت در موضوعات اقتصادی است و او با تاکید بر اینکه «انتظار داریم که این جلسه علنی باشد»، معتقد است دولت مشورت پذیر نیست و می گوید «باید به صورت شفاف در منظر مردم مباحث مطرح شده و اساساً مردم پی ببرند که آیا مسئولان اجرایی در حوزه اقتصاد بلده کار هستند یا خیر؛ و یا اینکه از مشورت در حوزه تخصصی استنکاف می کنند که متاسفانه به نظر می رسد شکل دوم با واقعیت بیشتر منطبق باشد»

سوال مردم از مجلس:«پشت درهای بسته» چه تصمیمی می گیرید که ارز گران می شود؟/ در جلسات غیرعلنی«گفتاردرمانی» می کنند

محمدمخبر باید پاسخگوی مجلس باشد

محمدحسن آصفری دیگر نماینده مجلس با استناد به اصول قانون اساسی مربوط به ایجاد و پی‌ریزی اقتصاد صحیح در قانون اساسی یعنی اصل سوم، عنوان کرد: «موضوع گوشت و گرانی ها در کشور با مشکل جدی مواجه شده و در برخی از نقاط شهر گوشت بالای ۵۰۰ هزار تومان و در برخی نقاط دیگر ۵۰۰ هزار تومان است. لذا لازم است در جلسه روز شنبه مجلس آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور حضور داشته باشد چرا که وی به عنوان فرمانده اقتصادی کشور باید عنوان کند چه تدبیری برای تامین کالاهای اساسی شب عید مردم خواهد داشت.» او با تاکید بر اینکه «فردا چه تضمینی وجود دارد که قیمت ها بیش از این نیز افزایش نداشته باشد» گفت «باید به صورت علنی برگزار شود تا مردم ببینند که مجلس نیز پیگیر دغدغه های آن ها است.»

نماینده مردم اراک نیز با اشاره به نگاه مردم به جلسات غیرعلنی و بازنمایی آن به مثابه جلساتی که مردم تصور می کنند خروجی آن، حل مسائل نیست، گفت: «مردم باید بدانند که مجلس مانند دو سال و نیم گذشته پیگیر مسائل ارزی کشور و تورم اقتصادی بوده و همچنان نیز هست و اینکه ما نشست را غیرعلنی برگزار کنیم، مردم تصور می کنند ما به دنبال پیگیری این موضوعات نیستیم.»

در جلسات غیرعلنی مجلس، گفتار درمانی می کنند

محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد در بیان دلایل وضعیت موجود اقتصادی با اشاره به اینکه «یک مشاور اقتصاددان در دولت وجود ندارد، یعنی کسی نیست که به بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی، معاون اول رئیس جمهور و مشاور اقتصادی رئیس جمهور مشورت دهد تا بر روی موضوعات متمرکز شوند!؟ » از بانک مرکزی سوال کرد که «چگونه بانک مرکزی اعلام می کند ۹۰ درصد اختیار ارز دولتی است و برای کنترل آن ۱۰ درصد بیش از ۸ هزار تومان اختلاف قیمت ایجاد می شود!» این نماینده مجلس سپس به گفتار درمانی در جلسات غیرعلنی اشاره کرد و گفت: «یعنی بخشی از جلسه روز گذشته برای بررسی وضعیت بازار ارز به صورت غیرعلنی برگزار شد، اما تصمیمی برای حضور مسئولان و اقتصاددانان اصلی دولتی گرفته نشد و ما نمایندگان برای یکدیگر گفتاردرمانی کردیم.»

سوال مردم از مجلس:«پشت درهای بسته» چه تصمیمی می گیرید که ارز گران می شود؟/ در جلسات غیرعلنی«گفتاردرمانی» می کنند

مخالفان جلسات علنی مجلس چه کسانی هستند؟

روح‌اله نجابت نماینده مردم شیراز از جمله نمایندگان مخالف برگزاری جلسه مجلس با دولت به صورت علنی است و این موضوع را در دو نوبت در مجلس پیگیری کرده است. او در جلسه روز چهارشنبه نیز بر ضرورت برگزاری جلسه غیرعلنی غیررسمی برای بررسی موضوع ارز با حضور مسئولان دولتی در روز پنج‌شنبه تأکید کرد.

علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس نیز در پاسخ به تذکر نماینده بجنورد برای برگزاری جلسه علنی مجلس با تیم اقتصادی دولت، بدون موضع گیری صریح درباره علنی یا غیرعلنی بودن جلسه روزشنبه، گفت: «درخصوص علنی یا غیرعلنی برگزار شدن نشست شنبه هفته آینده تصمیم گیری می کنیم.»

طی روزهای گذشته انتقادات به هیات رئیسه مجلس به دلیل جلوگیری از اعلام وصول استیضاح وزرا یا ارجاع سوالات نمایندگان به کمیسیون های تخصصی، شدت گرفته است. در ماه های گذشته، هیات رئیسه مجلس نقش مهمی در جلوگیری از استیضاح وزرای دولت رئیسی داشته است.

چه زمانی می‌توان جلسه غیرعلنی تشکیل داد؟

اصل ۶۹ قانون اساسی در این زمینه آورده است: مذاکرات‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ باید علنی‏ باشد و گزارش‏ کامل‏ آن‏ از طریق‏ رادیو و روزنامه‏ رسمی‏ برای‏ اطلاع‏ عموم‏ منتشر شود. در شرایط اضطراری‏، در صورتی‏ که‏ رعایت‏ امنیت‏ کشور ایجاب‏ کند، به‏ تقاضای‏ رئیس‏ جمهور یا یکی‏ از وزراء یا ده‏ نفر از نمایندگان‏، جلسه‏ غیر علنی‏ تشکیل‏ می‏ شود. مصوبات‏ جلسه‏ غیر علنی‏ در صورتی‏ معتبر است‏ که‏ با حضور شورای‏ نگهبان‏ به‏ تصویب‏ سه‏ چهارم‏ مجموع‏ نمایندگان‏ برسد. گزارش‏ و مصوبات‏ این‏ جلسات‏ باید پس‏ از بر طرف‏ شدن‏ شرایط اضطراری‏ برای‏ اطلاع‏ عموم‏ منتشر گردد.

طبق قانون اساسی قاعده برگزاری جلسات در مجلس به صورت علنی و با اطلاع مردم است که این امر هم با پخش مستقیم از رادیو صورت می گیرد، اما قانون اساسی جلسات غیرعلنی را هم در این اصل پیش بینی کرده که تنها در صورت اضطرار مجلس می تواند جلسه را غیرعلنی کند.

اما بررسی عملکرد مجالس گذشته و مخصوصا مجلس دهم نشان می‌دهد که این شرط قانون اساسی یعنی مسئله اضطرار چندان رعایت نشده و مجلس در شرایط مختلف و در موضوعات گوناگون جلسات را غیر علنی برگزار کرده است.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۳