جواد مرشدی : این روزها و در آستانه یک سالگی دولت سیزدهم عملکرد دولت رئیسی در حوزه های مختلف نقل محافل و خصوصا رسانه ها شده است .از حوزه های معیشتی گرفته تا بانوان و حجاب و عفاف .خبر آنلاین در گفت و گو با سهیلا جلودارزاده فعال زنان اصلاح طلب و نماینده ادوار مجلس به بررسی عملکرد یک ساله دولت سیزدهم در حوزه اجنماعی پرداخته که در پی می آید:

در آستانه یک سالگی دولت سیزدهم هستیم ،عملکرد دولت آقای رئیسی در حوزه زنان در یک سال گذشته را چگونه می بینید؟

خیلی از مسائل در این یک سال گذشته هم برای مردم و هم برای فعالان سیاسی روشن شده ،و تا حد زیادی باعث ترک برداشتن دیوار اعتماد مردم شده است .بالاخره این انقلاب، انقلاب اسلامی بوده ، مردم با مسائلی این روزها مواجه می شوند که درباره آنها توصیحی به مردم داده نمی شود اما خود مردم با درک و فهم بالایی که دارند، این مسائل را مورد بحث قرار می دهند و جمع بندی می کنند و در اعتمادشان به دولت خدشه ایجاد می شود.

.مسئله دیگری که به لحاظ اجتماعی به وجود آمده بی اعتمادی به عملکرد اجرایی دولت است ،بعنوان مثال قرار بوده که یک میلیون مسکن ساخته شود و کلی شغل ایجاد شود ،ولی آیا این وعده ها ، تاکنون محقق شده ؟ .دولت ها همیشه میلیاردها دلار هزینه می کنند که اعتماد به دولت در بین مردم ایجاد کنند و ما با خیلی از جهت گیری ها یمان این اعتماد را کم کردیم . قبل از انقلاب ، مردم توقعی از دولت ها نداشتند و خودشان برای حل مشکلات ،آستین بالا می زدند اما پس از انقلاب ، محرومین و مستضعفین به عنوان تکیه گاه انقلاب ،به حق منتظرند،دولت برایشان کاری بکند ، انتظارات از دولت خیلی زیاد شده و از طرفی دولت هم مشکلات زیادی دارد .اشتغال که از ضروری ترین نیاز های اولیه است که فرد بتواند درآمد داشته باشد و نیازهای خود را تامین کند لطمه زیادی خورده است و آقای رئیسی قول داده بودند که این را جبران می کنند اما در حد وعده مانده.

عملکرد یک ساله دولت در حوزه زنان را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حوزه زنان چه گویم که ناگفتنم بهتر است. طی سالهای گذشته ،سعی شده بود ، فتاوای امام (ره) درباره آزادی فعالیت زنان، حق ارتقاء شغلی شان ، احراز پست های مدیریتی و … اجرایی شوند تا ثابت کنیم ، اسلام مخالفتی با آزادی و فعالیت زنان ندارد اما اکنون ، اینها فراموش یا به حاشیه رانده شده اند.

در مورد ازدیاد موالید هم که حرف درست و حقی است و البته شرایط مناسب معیشتی و فرهنگی را می طلبد نیز هیچ آمار و ارقامی حاکی از ازدیاد موالید در این یک سال مشاهده نشده است .

حجاب اجباری حتی با سمبه پر زور ، شدنی نیست

بیشتر بخوانید:

یعنی به باور شما آمار موالید در یک سال گذشته کمتر شده ؟

نمی گویم کم شده ولی ازدیاد هم ندیدیم چون به دلیل آن فکر نمی کنند ،به عامل اصلی کم شدن زاد و ولد فکر نمی کنند . اگر می خواهند مشکل نازایی و سقط جنین را حل کنند باید اساسی تر به آن بپردازند.

عملکرد یک ساله دولت سیزدهم در حوزه حجاب و عفاف چگونه بوده است ؟

خلاصه می گویم،فهم این موضوع خیلی راحت است که انسان ،موجودی راست قامت است و مغز،فکر و اندیشه اش در بالاترین قسمت وجود او قرار دارد .در مسئله عمل و رفتار نیز همین جایگاه را دارد ،یعنی وقتی که می خواهد تصمیم بگیرد فکر می کند و انتخاب می کند و این تصمیم را به یک رفتار تبدیل می کند .حالا چطور شده که ما فکر می کنیم انسان را با زور می شود به یک رفتاری وادار کرد .البته یک چیزی در عوام هست که می گویند با زور نمی شود کاری را انجام داد مگر اینکه سمبه خیلی پر زور باشد . حالا اگر خدای ناکرده ، مثل طالبان و بعضی از این فرقه ها جوری باشد که بخواهبم خیلی پر زور یک کاری را بکنیم ، شدنی است ولی اینکه دیگر اسلام نیست .اینکه دینداری نیست ،«لا اکراه فی الدین»، اساس کار خداوند است. خداوند می فرمایید بگذارید انتخاب کنند معلوم شود که چه کسی چکاره است .یعنی بارها و بارها خداوند انسان را آزاد می گذارد بعد امتحان می کند که این خالص جلو برود .اصلا شیطان خلق شده تا بندگان خالص و مخلص از بندگان فریبکار جدا شوند ،حالا ما هی بخواهیم با زور حجاب را در جامعه به وجود بیاوریم ،قطعا انجام نمی شود و به نتیجه نمی رسیم کما اینکه چهل سال گذشته هم به نتیجه نرسیدیم .

یعنی معتقدید این سمبه هر چقدر هم که پرزور باشد به نتیجه نخواهد رسید…

نه ،آن وقت می شود یک چیزی مثل آنهایی که می خواهند با باتوم ، واجبی را به رفتار مردم تحمیل کنند اما فایده ای نداردزیرا این ، دیگر، دین نیست

۲۱۲۱۲