جواد مرشدی : یک سال از استقرار دولت سیزدهم می گذرد ،دولتی که با شعار انقلابی بودن و کار جهادی روی کار آمد . اکنون ، زمان مناسبی برای ارزیابی سایه و روشن کابینه رئیسی است . درهمین چارچوب، گفت و گوی خبر آنلاین با غلامرضا منتظری عضو اصولگرای کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم و نماینده گلستان را بخوانید:

ارزیابی شما از عملکرد یکساله دولت آقای رئیسی چیست ؟

این سوال سختی است چرا که باید قضاوت ها مستند باشد ،در اینجا چند نکته حائز اهمیت وجود دارد، اولا آقای رئیسی با یک رویکرد جهادی وارد عرصه شدند و هر چه که به جلوتر می رویم ایشان این رویکرد را بیشتر تقویت می کنند و بیش از همه جلوه های رویکرد جهادی در کلام و سیره ایشان کاملا مشهود است .نکته دوم بالا بودن احساس مسئولیت اجتماعی نسبت به تحولات کشور است که در سخنرانی و پیگیری های ایشان کاملا مشاهده می شود که ایشان هم از وضع موجود رنج می برند و پیگیر رسیدن به وضعیت مطلوب هستند در بدنه اجتماعی کشور ضمن اینکه برخی از وزرا ،استانداران و مدیران تلاش ارزشمندی دارند ولی معدل تلاش ها هنوز از سطح مطلوب آقای رئیسی فاصله دارد. اینها باید تقویت شوند . در حوزه رشد نیز همسویی و همگامی نیاز است .ما در سطح استان ها این را به وضوح می بینیم .

جهت رسیدن به این همگرایی راهکاری دارید؟

من پیشنهاد می کنم آقای رئیسی به این بخش نگاه آسیب شناسی کنند و این موضوع را به شکلی حل و فصل کنند چرا که اگر این موضوع درمان نشود و این موانع کوچک برداشته نشوند کارنامه دولت آسیب خواهد دید.صداقت ،شفافیت و اخلاص آقای رئیسی ، برکت بزرگی است و ما باید این را قدر بدانیم.اگر در مسائل مختلف کشور مثل سیل های اخیر یک مقایسه تطبیقی بین این دولت و دولت پیشین داشته باشید این امربه وضوح کاملا مشهود است.

ولی یکی از نقاط ضعف موجود ، عدم همگرایی در بدنه اجرایی است که نیازبه تجدید نظر دارد .نکته بعد اینکه ما انتظار داریم آقای رئیس جمهور در آستانه یکسالی دولت به حوزه مسایل اقتصادی و معیشتی که دغدغه جدی مردم است یک برنامه کوتاه مدت و قدرتمند و یک برنامه بلند مدت از افق پیش روی اقتصاد ،اشتغال و معیشت کشور را به مردم ارائه دهند .اگر در کشور کارها کاربردی و به برنامه تبدیل نشود این امید اتفاق نمی افتد ،مردم آقای رئیسی را دوست دارند و با تمام وجود در انتخابات ورود پیدا کردند و امروز اگر هم یک جایی ایراداتی هست مشکلی ندارند اما انتظار دارند شاهد یک برنامه های عملیاتی باشند. طی اسناد بالا دستی کار خوبی شکل گرفته و ما این را انکار نمی کنیم ولی اسناد بالا دستی مصارف نظری دارند و باید به برنامه های عملی تبدیل شود تا مردم بتوانند برای کوتاه مدت برنامه ریزی و پیش بینی کنند که مثلا این ثبات بازار ارز در کشور چه زمانی اتفاق می افتد .اینکه به صورت موردی قیمت کالا را کاهش دهیم یک رضات کوتاه مدت ایجاد می کند ولی باز ممکن است برگردیم نقطه سر خط.لذا اگر با همکاری وزرای محترم یک برنامه کوتاه مدت و بلند مدت در همه حوزه ها بویژه حوزه های اقتصادی و معیشتی ارائه شود به گونه ای که پیش بینی پذیر باشد و مردم حق پرسش داشته باشند فرهنگ پاسخگویی در جامعه تقویت می یابد و سبب می شود که متولیان بر اساس تعهدات احلاقی کارها را جدی تر پیگیری کنند . نکته پایانی اینکه در حوزه دولت و وزرای محترم ،معرفی وزیر جدید تعاون ، مقداری زمانبر شده است ،وزارت تعاون وزارتخانه ای است که با شریان های اشتغال ،معیشت مردم و رفاه جامعه نقش تعیین کننده ای دارد ،بنابراین در این بخش در کنار دقت بهتر است به سرعت هم توجه داشته باشیم .

رئیسی هنوز انتظارات مردم را تامین نکرده / او هم از وضع موجود رنج می برد

بیشتر بخوانید:

برخی کارشناسان معتقدند اغلب وزرای دولت ضمن جوان بودن از تجربه کافی و لازم برای وزارت برخوردار نیستند و همین عامل را از ریشه های ناکارآمدی دولت می دانند . با این ارزیابی موافق هستید ؟

تجریه این یکسال نشان داد که در بدنه اجرایی دولت به عنصر تجربه باید توجه جدی تری داشته باشیم .بحث جوان بودن دولت یک حرف است ولی قبول کنیم که معمولا چهار سال اول درهر دولتی یه مانند امواج دریا تلاطم دارد ،باید ناخدای با تجربه ای باشد که هم موج را بشناسد و هم از موج نهراسد و هم با هوشمندی و درایت از کنار موج به گونه ای که کارکنان کشتی احساس نا آرامی نکنند، رد شود .کنار آن باید یک ناخدای جوان را هم بگذاریم که تجربه کسب کند ،دراین صورت می توانیم چهار سال دوم تمام ورزا را جوان بگذاریم .اگر وزیر جوانی که انتخاب می شود در مناصب پیشین تجربه کسب کرده باشد در عمل درخشش بیشتری خواهد داشت ولی وقتی جوانی که تجربه کار مدیریتی کلان نداشته باشد وزیر می شود جبران اشتباهات وی خیلی سخت است و به ارتباط اجتماعی رئیس جمهور هم ممکن است آسیب بزند. در مجموع ،تلاش دولت قابل تحسین است اما مشکلات فراوان است ،نیاز است که برنامه یکساله دولت آسیب شناسی جدی شود.

آقای رئیسی هنگام انتخابات وعده هایی د رمورد مهار گرانی و بیکاری و … داده بودند .بنظر شما این وعده ها تا حد محقق شده است ؟

الان آمار کمی نمی توانم ارائه دهم ولی انتظار مردم هنوز تامین نشده است . یک سری گام هایی برداشته شده است و نیاز است که بازنگری کنیم که اگر هم جایی کار پبش نمی رود شفاف و صادقانه به مردم بگوییم موانع این است و ما داریم تلاش خود را می کنیم .بنظر من آقای رئیس جمهور خیلی حُجب و حیا بخرج داده اند و نگفته اند که کشور را با چه وضعیتی تحویل گرفتند .باید ضمن شفاف سازی برنامه ها با پیوند علم و تجربه بتوانیم خلاءها را پر کنیم.

رابطه دولت و مجلس طی این یکسال را چگونه ارزیابی می کنید؟

مجلس ارتباط خوبی با دولت دارد و بالعکس ،آنهایی که قبلا تجربه داشته اند معتقدند این ارتباط در نوع خود بی نظیر است .در دوره گذشته آرزو به دلمان مانده بود که آقای رئیس جمهور را در مجلس بینیم ، ایشان به دلایل مختلف کروتا را بهانه می کردند ولی آقای رئیسی هروقت نیاز بود حضور پیدا کرده اند .

این ارتباط خوب ناشی از به یکدستی و همسویی جناحی دو قوه نیست؟

بی تاثیر نیست،شما اگر نطق ها را رصد کنید دولت تعارف ندارد و کاستی ها و درد های خود را مطرح می کند .ما نمایندگان مجلس و دولت در نطق ها و گفت و گو ها باید به گونه ای عمل کنیم که ابزار سو استفاده بیگانگان و فرصت طلبان را فراهم نکنیم بلکه باید صادقانه عمل کنیم و با این گفت و گو های صادقانه اتفاقا دولت هم رشد خواهد کرد.ما پایبندیم که بشنویم و بهترین را انتخاب کنیم .

۲۱۲۱۲