گروه سیاسی : در روزها و هفته‌ای‌های اخیر علاوه بر گرانی‌ها هیچ موضوع دیگری به اندازه حضور دوباره گشت ارشاد در خیابان‌ها و اماکن عمومی سطح شهرها که از زمان احمدی‌نژاد طرح آن کلید خورد مورد توجه شهروندان قرار نگرفته است . هر بار که کلیپی از برخورد ماموران و ضابطان گشت حجاب در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود واکنش ها و نقدها نسبت به عملکرد ماموران گشت ارشاد بالا می‌گیرد.

گلایه از اینکه نظارتی بر رفتار و عملکرد ضابطان وجود ندارد و اینکه اگر حقی از کسی در این روند تضییع شد زنان بایدبه کجا پناه ببرند و از چه نهادی حمایت بطلبند و بالاخره اینکه چه نهادی باید بر این رفتارهای فراقانونی از سوی ضابطان قانون نظارت می کند ، پرسش هایی است که در روزهای اخیر مکرر در شبکه‌های اجتماعی و از سوی مردم و کنشگران حقوقی و اجتماعی مطرح می شود.

در این بین برخی مجلس را سیبل گلایه خود قرار داده اند و می پرسند آیا نمایندگان مجلس به عنوان وکلای بی واسطه مردم تاکنون توانسته اند باتوجه به نقش نظارتی خود در این زمینه تاثیرگذار باشند؟ نمایندگان مجلس و به خصوص زنان چه زمانی قرار است سکوت خود را بشکنند و دراین باره موضع بگیرند؟ فراکسیون زنان چه اقداماتی را برای جلوگیری از این دست تخطی‌ ها و ضایع شدن حقوق شهروندای زنان انجام داده‌اند؟

فاطمه رحمانی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ومدیرکل سابق بانوان استانداری در گفت و گو با روزگار پرس به این سوالات پاسخ داده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

باتوجه به نارضایتی های موجود از برخی برخوردهای تند و سلیقه ای ماموران گشت ارشاد ، مجلس در چارچوب ایفای نقش نظارتی خود، چگونه می‌تواند از حقوق ضایع شده شهروندان دفاع کند؟

در مقدمه باید بگویم که همه افراد جامعه ملزم به رعایت قانون و تمکین از آن هستند، اگر قانون معیار نباشد ، هرج و مرج رخ می‌دهد. اما اگر جایی برای اجرای قانون ضابطان از حد قانونی تجاوز کردند دستگاه ها و نهادهای متولی باید نظارت کنند. خود مجلس به عنوان قوه مقننه در زمینه اجرای قانون حساسیت دارد و به جد در این میدان فعال است و نظارت و مراقبت می کند، ما معتقدیم که اجرای قانون باید باید رفتارهای هنجار و در چارچوب قانون باشد و مجری قانون و ضابطان آن از قانون عبور نکنند. هدف ما این است که ما در اجرای طرح عفاف و حجاب تخلفی از سوی ضابطان صورت نگیرد و از حدود قانون تخطی نکنند.

در هفته‌های اخیر نقدهای زیادی به عملکرد نمایندگان و به خصوص سکوت نمایندگان زن مجلس در رابطه با برخوردهای غیرقانونی ماموران گشت ارشاد با زنان کم حجاب، مطرح شده ؛‌ چه پاسخی به این نقدها دارند؟

ما براساس وظیفه نظارتی خودمان در حال بررسی و انجام وظیفه هستیم. در مورد بحث گشت ارشاد و مواردی که منجر به ناراحتی و تضییع حق شده است جلساتی را با دستگاه‌های متولی برگزار کرده ایم، دراین جلسات از مواردی که سبب رنجش جامعه شده و در رسانه ها برجسته شده بود ، مطرح و از متولیان امر خواستیم ، توضیح دهند. در توضیحات مشخص شد برخی از این گزارشات جهت دهی شده اند اما در مواردی که از حدود قانون عدول شده بود ، تذکر داده شد و متولیان نیز بابت عدول از قانون عذرخواهی و اعلام کردند در برخی موارد که تخلف از قانون رخ داده با فرد خاطی حتی برخورد هم شده است.

منظورتان از متولیان امر به صورت مشخص چه کسانی است و این جلسات چه زمانی برگزار شده است ؟

تقریبا دو هفته پیش جلساتی میان کمیسیون اجتماعی و مسئولان نیروی انتظامی از جمله سردار حاجیان معاون اجتماعی فراجا و جمعی از معاونان او برگزار شد . در این جلسات ما دغدغه ها و گلایه ها را مطرح کردیم و از آنها توضیح خواستیم و تذکرات لازم را دادیم .اکنون هم دنبال برگزاری نشست با سردار اشتری فرمانده کل فراجا هستیم که امیدواریم به زودی برگزار شود.

دنبال برگزاری جلسه با فرمانده «فراجا» هستیم

بیشتر بخوانید :

لطفا، مصداقی می‌فرمایید کدام مورد بوده که تخلف از طرف ضابطان و ماموران گشت ارشاد صورت گرفته و شما توضیح خواستید و منجر به عذرخواهی شده؟

درمواردی که برخوردها واکنش اجتماعی داشت موضوعات را مطرح کردیم برای مثال همان خانمی که در پارک خیلی بد با او برخورد شده بود یکی از همین موارد بود. در عین حال ما رعایت قانون و حفظ حرمت زنان در مواجهه با گشت ارشاد را به آنها کلی مطرح کردیم و در این باره تاکید ما بیشتر روی روندها است. ما اغلب جلسات داخلی مجلس را رسانه‌ای نمی‌کنیم اما حتما از بعد نظارتی نسبت به گزارشات و رویدادهایی که دغدغه مردم می شوند ورود می کنیم. تاکید ما رعایت و اجرای درست و دقیق قانون است و نباید از قانون تخطی صورت بگیرد . نمی‌شود که به بهانه‌های مختلف از قانون تخطی کرد، حتما باید در مواردی که از قانون تخطی می شود ورود کرد و جلوی آن را گرفت به همین دلیل مجلس دراین باره برحسب وظیفه خود با جدیت به موضوعات ورود می کند. قانون حرمت دارد و همه آحاد جامعه، زنان و ضابطان اجرای قانون باید به آن احترام بگذارند. البته در رابطه با اجرای قانون باید حتما با هنجارشکنان برخورد شود. اما در نوع برخورد باید مراقبت شود که از حدود عدول نشود. به هرحال در این میان ، رفتارهای خودسرانه و سلیقه ای هم متاسفانه صورت گرفته و البته با آنها نیز برخورد شده است.

اگر ماموران گشت ارشاد و ضابطان رعایت شئونات و حدود قانون را نکنند با آنها نیز باید براساس قانون برخورد شود،باید با متجاوز به قانون، هر کسی در هر جایگاه برخورد شود. همچنین با هنجارشکنان و افرادی که سازمان یافته در این مسیر هستند باید براساس قانون و شریعت برخورد شود.

ایجاد ممنوعیت برای بانوان کم‌حجاب در دسترسی به خدمات عمومی را چگونه ارزیابی می‌کنید آیا به نظرتان این اقدامات مطابق با قانون است؟

اینها بزرگنمایی است و تاکنون کسی و یا نهادی چنین چیزی را مطرح نکرده است. یعنی در عمل ما چنین چیزی را مشاهده نکردیم.

اما در برخی بانک‌ها بنرهایی مبنی بر عدم ارائه خدمات به زنان کم‌حجاب و یا بدحجاب نصب شده بود که البته با واکنش‌های زیادی نیز از سوی جامعه مواجه شد؟

این واکنش‌ها نیز بزرنگنمایی هایی است که در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود.

برخی معتقدند که این رفتارهای تند و و خشن باعث ایجاد دو دستگی وانشقاق دربین جامعه می‌شود و آنها را در مقابل همدیگر قرار می‌دهد این امر به نظر شما در امنیت داخلی چه تاثیری می‌گذارد؟

باید تلاش شود که خدایی نکرده دوگانگی در بین افراد جامعه صورت نگرید. مدیریت شود که دوگانگی جدی صورت نگیرد و همه متولیان امر در تلاش باشند تا تبیین درستی از قانون صورت گیرد. همه دستگاه ها باید یک صدای واحد داشته باشند ودر هر مساله‌ و موضوعی باید مرقانون رعایت شود.

۲۱۲۱۶