حسین سلیمی، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان
دهه فجر انقلاب اسلامی ایران طلیعه خودباوری و تکیه بر توان داخلی و تمرکز بر دانش و تجربه فنی بود تا نویدبخش ایرانی نو و رو به رشد باشد. در این میان صنعت برق کشور با تکیه بر تلاش‌های بی وقفه صنعت‌گران، متخصصان و مدیران توانمند توانسته است نقشی حیاتی و تاثیرگذار در روند توسعه و بالندگی ایران ایفا کند.
چنانکه در سال‌های اخیر با وجود برخی مشکلات و تحریم‌های ظالمانه که سعی در توقف و کاهش سطح تولید برق کشور داشته است، با بهره‌مندی از دانش، تخصص و تجربه ارزشمند متخصصان صنعت برق روندی پایدار و مستمر در خدمت‌رسانی به مردم ایران اسلامی و تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز بخش‌های اقتصادی و تولیدی کشور داشته و در این زمینه به موفقیت‌های کم‌نظیر و ارزشمندی دست یابد؛ از این رو گذر از تحریم‌ها عزمی راسخ و جدی را طلب می کرد که این موضوع به انگیزه‌ای مهم و امیدآفرین در صنعت برق تبدیل شد .
اکنون با گذشت بیش از ۴۳ سال از انقلاب پرشکوه اسلامی، صنعت برق کشور در جایگاه ویژه خودباوری و خودکفایی ایستاده است که مهمترین جلوه آن در زمینه ساخت داخل قطعات مورد نیاز نیروگاهی می‌باشد. چرا که با وجود تحریم‌های ظالمانه در سال‌های اخیر، دسترسی به فناوری‌های روز، برای متخصصان کشورمان مشکلات زیادی را بوجود آورده، اما تلاش صنعت‌گران در این حوزه وضعیت مناسبی را برای تولید و تامین برق مورد نیاز کشور فراهم کرده است.
در این میان نیروگاه بندرعباس با بهره‌مندی از توانمندی‌های داخلی در زمینه ساخت داخل، و استفاده از بلوغ فنی و تخصص داخلی در روند توسعه و بالندگی صنعت برق کشور روند رو به رشدی نسبت به سال‌های گذشته داشته است.
در این راستا با توجه به گذشت بیش از۴۰ سال از راه‌اندازی این نیروگاه، شرایط بهره‌برداری و کارکرد تجهیزات آن دچار تغییر شده که ساخت بسیاری از قطعات، مستلزم طراحی مجدد و متناسب با شرایط کارکرد واقعی، حداکثر بهره‌وری باشد.
از سوی دیگر با توجه به شرایط تحریم و موانع موجود در تامین قطعات خارجی، استفاده از توانمندی‌های ساخت داخل، بهترین گزینه برای تأمین قطعات، جهت تولید برق پایدار و حرکت در این مسیر، حمایت از تولیدکننده‌های داخلی و کمک به اشتغال، صرفه جویی ارزی را در پی داشته باشد.
از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون بسیاری از قطعات نیروگاهی از جمله ساخت و بازسازی قطعات توربین گاز که دارای فناوری پیشرفته‌ای است با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور بازسازی و بروزرسانی شده است. همچنین بازسازی یاتافان فن‌ها (G.R.F & F.D.F)، ساخت قطعات پمپ‌های مختلف سیکل، شامل: پمپ سانترفیوژ، B.C.P و B.C.P، ساخت قطعات قسمت ورودی آب دریا شامل: قطعات پمپ واشینگ، CWP، باند اسکرین و… ساخت قطعات کمپرسور هوا و کمپرسورهای هیدروژن‌سازی شامل: پیستون، شاتون، شفت و … ساخت اکسپنشن‌های ساختمان بویلر ، ساخت قطعات توربین شامل: یاتاقان‌ها، پیچ‌ها، سیل ها و …. ساخت تجهیزات الکتریک و ابزاردقیق از دیگر کارهای مهم انجام شده در راستای بومی‌سازی قطعات نیروگاهی در نیروگاه بندرعباس بوده است.
نتیجه بهره‌گیری از این رویکرد علاوه بر تولید پایدار انرژی برق و خدمت‌رسانی رو به رشد به هموطنان عزیز ، مزیت‌هایی چون کاهش هزینه‌های تولید و زمان تعمیرات و خدمات واحدهای نیروگاهی، جلوگیری از خروج ارز در شرایط تحریم می‌باشد .
در این میان حمایت و پشتیبانی از سازندگان داخلی که منجر به اشتغال‌زایی و در نهایت تولید برق مستمر و ایمن در کشور، نیز مهمترین بخش در بومی‌سازی قطعات نیروگاهی است.
نیروگاه بندرعباس تاکنون موفق به بومی‌سازی بسیاری از قطعات مهم نیروگاهی شده است که علاوه بر صرفه‌جویی ارزی، گام بسیار مهمی در عرصه افزایش دانش این بخش مهم صنعت برق کشور برداشته است.