وزیر دفاع آمریکا و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در جلسه‌ای محرمانه‌ به قانونگذاران آمریکایی گفتند که دولت بایدن در حال مذاکرات درباره استفاده از پایگاه‌های روسیه در آسیای میانه برای اجرای عملیات‌های مبارزه با تروریسم علیه اهدافی در افغانستان است.

به گزارش پایگاه خبری “روزگار پرس”، پایگاه خبری پولیتیکو روز چهارشنبه به نقل از چندین سناتور حاضر در جلسه گزارش داد که ایالات متحده در حال مذاکره با دولت‌های تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و دیگر کشورهاست.

طبق این گزارش، رهبران دفاعی آمریکا شامل لوید آستین، وزیر دفاع و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به این سناتورها گفتند که گزینه استفاده از پایگاه‌های نظامی روسیه در آسیای میانه با جدیت در دست بررسی است.

همچنین در گزارش پولیتیکو آمده است که ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) با جزئیات انواع هواپیمای نظامی و نقاط پرتابی که می‌تواند برای اجرای حملات علیه اهدافی در افغانستان تحت کنترل طالبان استفاده شود، ذکر کرد.

روز سه‌شنبه لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در جلسه‌ای علنی به قانونگذاران کشورش گفت که ایالات متحده از روسیه خواسته تا درباره پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مبنی بر میزبانی از نیروهای آمریکایی در پایگاه‌های ارتش آمریکا در آسیای میانه برای عملیات‌های مبارزه با تروریسم توضیح دهد.

در گزارش پولیتیکو آمده است، پنتاگون و سنتکام به درخواست برای اظهارنظر در خصوص این مساله پاسخی ندادند.

مقام‌های دفاعی آمریکا روز چهارشنبه در جریان ادای شهادت در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان کنگره اظهار نظر کردند. این جلسه چند هفته بعد از بروز هرج و مرج در فرودگاه کابل حین تلاش قدرت‌های خارجی برای خارج کردن شهروندان خود و هزاران شهروند افغانستان که خواهان خروج بودند، برگزار شد. در جریان عملیات تخلیه، یک حمله انتحاری به کشته شدن ۱۸۲ تن در فرودگاه کابل منجر شد.

انتهای پیام