به گزارش روز سه شنبه ، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری از تدوین طرح ویژه مسکن خبر داده و گفته است: ساخت سالیانه یک میلیون دستگاه مسکن در دستور کار خواهد بود.

در همین زمینه کارشناسان به عقب‌ماندگی سالیانه ساخت ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور اشاره می‌کنند و معتقدند: ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، در صورت تامین زمین و منابع مالی، قابل اجرا است.

همچنین «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم در این باره تصریح‌کرد: توانایی لازم برای ساخت یک میلیون مسکن در هر سال وجود دارد و می‌توان در طول دوره این دولت چهار میلیون مسکن را عرضه کرد.

در این پیوند، «احمد شریفی» دبیرکل انجمن سنگ تزئینی ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی افزود: در بخش سنگ‌های تزئینی ظرفیت ۲۰۰ میلیون متر مربعی و در بخش معادن آن ظرفیت ۳۰ میلیون تنی وجود دارد.

به گفته این مقام صنفی، اکنون ظرفیت بالفعل ۷۰ تا ۸۰ میلیون متر مربعی در بخش فرآوری و ۹ تا ۱۰ میلیون تنی در بخش معدن وجود دارد، یعنی این صنعت با حدود یک‌سوم ظرفیت خود فعال است.

وی با اشاره به تامین بودن مواد اولیه، مباحث سخت‌افزاری و تولیدی، مشکل اصلی و غیرفعال‌بودن دو سوم دیگر این صنعت را ناشی از موضوع نبود بازار برشمرد و گفت: دو مسیر اصلی برای رونق تولید در سنگ‌های تزئینی، رشد تولید داخل و سامان‌دهی بازار صادرات است.

شریفی یادآور شد: سالیانه نزدیک به ۷۰ میلیون متر مربع زیربنای ساخت از سوی شهرداری‌ها پروانه ساختمان صادر می‌شود که میزان مصرف سنگ تزئینی آن نیز همین متراژ است و با توجه به متوسط صادرات ۱۰ میلیون متر مربعی در سال، جمع تولید ۸۰ میلیون متر مربع است.

وی اظهار داشت: بر این اساس و با توجه به ظرفیت بالقوه ۲۰۰ میلیون متر مربعی، اکنون حدود ۱۲۰ میلیون متر مربع از این صنعت راکد و غیرفعال است.

دبیرکل انجمن سنگ تزئینی ایران با اشاره به برنامه دولت برای ساخت سالیانه یک میلیون مسکن، خاطرنشان‌کرد: اگر متوسط متراژ زیربنای واحدهای مسکونی را در این طرح ۶۰ متر مربع در نظر بگیریم، نیازمند ۶۰ میلیون مترمربع سنگ تزئینی خواهد بود.

وی تصریح‌کرد: اگر این ۶۰ میلیون مترمربع جدید به چرخه کار بیاید، با توجه به نیاز هر ۱۰ مترمربع سنگ فرآوری شده به یک تن سنگ معدنی، ۶ میلیون تن به تولید بخش معدن در این حوزه اضافه خواهد شد.

شریفی ادامه‌داد: به این ترتیب، جمع ظرفیت در حوزه معادن سنگ تزئینی به ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن خواهد رسید و نیمی از ظرفیت بالقوه موجود به فعلیت در خواهد آمد.

وی یادآوری‌کرد: اکنون نزدیک به ۲ هزار و ۷۲ معدن سنگ تزئینی در کشور وجود دارد که یک‌هزار و ۸۱ فقره از این معادن فعال و بقیه غیرفعال است.

این مقام صنفی تاکید کرد: معتقدیم طرح مسکنی دولت سیزدهم، در صورت تامین منابع مالی می‌تواند جهشی در بخش سنگ‌های تزئینی کشور ایجاد کند، این صنعت برای اجرای طرح یاد شده آمادگی کامل داشته و هیچ مشکلی از نظر تامین مواد اولیه، ظرفیت و تولید در این عرصه وجود ندارد.

پیشتر انجمن‌های تولیدکنندگان فولاد و سیمان نیز برای تحقق اجرای طرح ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی اعلام آمادگی کرده بودند.

همچنین یک عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: با رسیدن به رقم تولید یک میلیون مسکن در یک سال، می‌توان امیدوار بود که تا پایان دولت سیزدهم میزان کمبود مسکن تاحدود ٧٠ درصد جبران شود.