رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، به تشریح ویژه برنامه‌های هفته نکوداشت شیراز طی بازه زمانی ۱۵ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه پرداخت.

به گزارش روزگار از شیراز،محمدعلی چوبینی در یک نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: از ١۵ تا ٢١ اردیبهشت ماه هفته نکوداشت شیراز برگزار می‌شود و به همین منظور اختتامیه و افتتاحیه رویدادهای ادبی و هنری طی این بازه زمانی اجرایی می‌شوند.

او به تشریح برنامه‌های نکوداشت هفته شیراز به تفکیک روز شمار این هفته پرداخت و گفت: ۱۵ اردیبهشت ماه و در نخستین روز غبار روبی و عطرافشانی اماکن متبرکه، مسابقات دو شهری، اهتزاز پرچم شیراز، اختتامیه آواها و نواهای رضوی و ویدئو مپ شیراز در برج آزادی تهران اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ادامه داد: در روز ۱۶ اردیبهشت نیز آیین نکوداشت روز شیراز در باغ جهان نما پس از نماز مغرب، در روز ۱۷ اردیبهشت ماه هم اختتامیه فوتسال محلات با حضور ٩٠ تیم و جشنواره ورزشی میدانی در جنب میدان ارگ از ساعت ١٨ تا ٢٢ در ١٨ اردیبهشت برگزار می‌شود، همچنین مراسم رونمایی از سردیس پیشکسوتان هنرمند شیراز در مرکز اسناد اجرایی می‌شود، فراخوان نذر هنر برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و نشست شیراز شناسی با حضور استاد مستکین در تالار آزادی نیز انجام خواهد شد.

چوبینی با بیان اینکه برگزاری جشن مردمی در باغ عفیف آباد شیراز طی شب‌های ٢١ و ٢٢ اردیبهشت، برگزاری دو نشست در سطح ملی با حضور دو روزه رئیس شورای کلانشهرهای ایران و همچنین میزبانی از شورای هیئتت مذهبی سراسر کشور برای نکوداشت این هفته تدارک دیده شده است، گفت؛ برنامه اردیبهشت غزل و مشاعره با حضور دکتر آذر در ساان گلستان مرکز سعدی، برگزاری شب شعر شیراز در باغ جهان نما، برگزاری جشن محلی در برخی مناطق شیراز، اجرای پیاده روی بزرگ خانوادگی در بولوار چمران و برگزاری جشنواره گل سرخ ار دیگر برنامه‌هاست.

او خاطرنشان کرد: کلنگ زنی و افتتاح تعدادی از پروژه‌های عمرانی با رویکردهای گردشگری، تفریحی و ورزشی شیراز نیز در این هفته اجرایی و اطلاع رسانی در خصوص آنها متعاقبا اعلام می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ادامه داد: معمولا اینگونه بوده که در روز شیراز رویدادهایی اجرایی می‌شده و هر مجموعه‌ای خود را متولی آن رویداد می‌دانسته است اما اکنون نیازمند این هستیم که مردم در این برنامه‌ها پای کار باشند و لذا مردمی سازی برنامه‌های روز شیراز اهمیت فراوانی دارد.

چوبینی همچنین از ارائه خدمات رایگان اماکن متعلق به شهرداری در هفته نکوداشت شیراز به مردم، رایگان شدن مترو در ١۵ اردیبهشت، مکالمه رایگان برای روز شیراز توسط همراه اول و ارائه خدمات رایگان باغ عفیف آباد برای بازدید مردمی در هفته نکوداشت شیراز خبر داد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز همکاری رسانه در انجام اقدامات بزرگ را مهم و اثرگذار دانست و گفت: در شیراز اجرای کار بزرگ سخت است و لذا این کار نیازمند همراهی و همدلی است.

معاون شهرداری شیراز که معتقد است این کلانشهر به یک دبیرخانه رویدادها برای هماهنگی همه دستگاه‌ها نیاز دارد، اعلام کرد که پیگیر دبیرخانه دائمی روز شیراز هستیم تا همه اهالی فرهنگ و هنر برای برند سازی مفاخر شیراز پای کار بیایند.

چوبینی با یادآوری اینکه نکوداشت شیراز صرفا وظیفه یک سازمان نیست، از برپایی کارگاه‌های نقاشی زنده طی روزها ١۶ تا ١٨ اردیبهشت خبر داد و گفت؛ معمولا عمده جشنواره‌های فرهنگی پشت درهای بسته اجرایی می‌شوند و بسیاری ازعامه مردم متوجه آنها نمی‌شوند.

او همچنین بزرگترین چالش امروز عرصه فرهنگ را نبود یک فهم مشترک در گزارههای فرهنگی عنوان و خاطرنشان کرد: سازمان فرهنگی شهرداری ظرفیت‌های زیادی دارد که متاسفانه از ریل خود خارج شده و کمتر به رسالت خود پرداخته است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و فرهنگی شهرداری شیراز با تاکید بر اعتماد به اهالی فرهنگ و هنر این شهر، گفت: به عنوان مثال: در عرصه تئاتر و نمایش افراد کاربلد زیادی داریم که سازمان فرهنگی خود باید مؤلف باشد و بتواند خود کار تعریف کند.

جوبینی ادامه داد: در حوزه‌های مختلف افراد صاحب نام در شیراز کم نیستند و واقعیت این است که باید مردم را درگیر برنامه‌ها کنیم، چرا که مردم شیراز مردمی مومن و فرهیخته هستند که لیاقت بیش از اینها دارند و اساسا معتقدم که نباید تصدی گری کنیم که باید تسهیلگری کنیم.