مشهد پایگاه خبری روزگار-فراخوان ارسال مقالات به همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با عنوان بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی اعلام شد.

دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و  استادیار زبان و ادبیات فارسی دانسگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه محورهای ارسال مقالات در دو بخش ویژه و عام ارائه شده است، گفت: نقش تاریخی شاهنامه‌ فردوسی در تحکیم هویت ملی، تبیین گفتمان «فرهنگ حماسی»، در راستای تعمیق همگرایی ملی و تحلیل نقش خراسان، طوس و مشهد در این گفتمان، بررسی نقش اقوام مختلف ایران در رواج فرهنگ حماسی و جایگاه نقالان و حماسه‌های شفاهی در این زمینه، جایگاه شاهنامه در عصر جهانی شدن فرهنگ و ارتباطات، تحلیل جایگاه شاهنامه در نظام طبقاتی جامعه ایرانی در ادوار مختلف و نقد سیاسی- اجتماعی اثر در تاریخ معاصر، جایگاه تشیع در روند تطور حماسه‌های پس از شاهنامه محورهای ویژه همایش هستند.

فرزاد قائمی افزود:در حوزه عناوین عام می توان به ارتباط شاهنامه فردوسی با دیگر آثار حماسی فارسی، شاهنامه فردوسی، آثار حماسی و افسانه‌های کهن، ارتباط سنت‌ها، جشن‌ها، سوگواره ها  و آیین‌های کهن ملی و دینی با متون حماسی، زبانهای باستانی و شاهنامه فردوسی، شیوه‌ها و سنتهای روایتگری و نقالی شاهنامه فردوسی، شاهنامه فردوسی و ادبیات نمایشی،  شاهنامه فردوسی و بازتابهای سیاسی و اجتماعی در طول تاریخ، شاهنامه فردوسی و ادبیات معاصر، نقش شاهنامه فردوسی در وحدت ملی ایران، جایگاه شاهنامه فردوسی در تبیین هویت تاریخی ملی و مذهبی ایرانیان،  نقش شاهنامه فردوسی در رشد و بالندگی زبان فارسی، شاهنامه فردوسی و زندگی اجتماعی امروز، جایگاه شاهنامه فردوسی در فراسوی مرزهای ایران، تأثیر فرهنگی شاهنامه در طول تاریخ، بر شاخه‌های مختلف هنر ایرانی، چون: شعر، نگارگری، موسیقی، نمایش، پیکرتراشی و داستان­نویسی و سایر مطالعات شاهنامه‌پژوهی اشاره کرد.

وی رعایت موازین علمی _ پژوهشی در مقاله (چکیده، مقدمه، پیشینه ، متن، نتیجه‌گیری، ارجاعات، فهرست منابع و مآخذ ، تصاویر) را از شرایط ارسال مقالات اشاره کرد و گفت: چکیده و اصل مقاله باید با رعایت اصول نگارش مجلات دانشگاهی و بر اساس شیوه‌نامه فرهنگستان زبان و ادب فارسی و از حیث ساختار علمی و سبک مستندسازی، بر پایه آخرین ویرایش روش‌نامه APA (APA-7) و با نرم‌افزار word/  آماده شده باشد.

قائمی اظهار کرد: مقالات از طریق سامانه یا ایمیل و به صورت کامل (چکیده و متن کامل مقاله) ارسال گردد. چکیده‌های دریافتی (بدون متن کامل مقاله) نیز در صورت تایید موضوع، برای ارسال متن مقاله، تا دو ماه بعد از برگزاری همایش (منحصراً برای چاپ) فرصت خواهند داشت.

دبیر همایش ملی بزرگداشت فردوسی با بیان اینکه حجم مقاله نباید بیشتر از ۸۰۰۰کلمه باشد، افزود: مقاله­ های مصور با کیفیت مطلوب تصاویر ارائه گردد و قبلا در هیچ همایش یا مجله و فصلنامه ای ارائه نشده باشد.

علاقه مندان مقالات خود را از طریق  سامانه http://rfsn.richt.ir یا به ایمیل epic.study92@um.ac.ir ارسال کنند.

دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت فردوسی  بیان کرد: چکیده‌های دریافتی (بدون متن کامل مقاله) نیز در صورت تایید موضوع، برای ارسال متن مقاله، تا دو ماه بعد از برگزاری همایش (منحصراً برای چاپ)، تنها از طریق ایمیل، فرصت خواهند داشت. بنابراین ایمیل همایش (epic.study92@um.ac.ir) تا تاریخ ۱۰/۴/۱۴۰۲ پذیرای دریافت مقالات پژوهشگران خواهد بود؛ البته مقالات دریافتی پس از زمان برگزاری همایش، صرفاً برای چاپ در مجموعه مقالات یا مجلات علمی پذیرفته خواهند شد.

استادیار زبان و ادبیات فارسی دانسگاه فردوسی مشهد گفت: همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت برگزار و  دهم اردیبهشت ماه آخرین مهلت ارسال آثار است.

وی خاطر نشان کرد: مقالات برگزیده، پس از برگزاری همایش، در مجموعه مقالات همایش به چاپ خواهد رسید و ضمن دعوت از نویسندگان مقالات برای ایراد سخنرانی و ارائه دستاوردهای علمی خود و شرکت در جشنواره فرهنگی و هنری مقارن با این ایام، مقالات برتر همایش که پس از بررسی، امتیازهای لازم را کسب کرده باشند، در مجلات علمی- پژوهشی معتبر منتشر خواهند شد. همچنین علاوه بر رونمایی چندین کتاب معتبر در این حوزه، از انتشار آثار مهم مرتبط با محور ویژه همایش که تایید کمیته علمی و شورای سیاست‌گذاری همایش را به همراه داشته باشد، حمایت خواهد شد.

قائمی ابراز کرد: علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس دبیرخانه به نشانی مشهد، میدان آزادی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه زبان و ادبیات فارسی، کد پستی۹۱۷۷۹۴۸۸۸۳ و بلوا ر هاشمیه، بین هاشمیه ۲۰ و ۲۲، حوزه هنری خراسان رضوی، دبیرخانه هنر حماسی، تلفن تماس ۰۵۱۳۸۸۴۲۶۴۹ مراجعه کنند.