مشهد پایگاه خبری روزگار-معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد از برگزاری جشنواره برداشت گل بید مشک برای نخستین بار در استان خراسان رضوی خبر داد .
محمد میری دیسفانی گفت : بید مشک یکی از عرقیات مورد علاقه ایرانی ها در فصل تابستان بحساب می اید که مهمترین خاصیت آن کاهش گرمازدگی و تسکین اعصاب بحساب می اید.
وی بیان کرد : این عرق از گونه خاصی از گیاهان خانواده بید برداشت می شود که در روزهای پایانی سال تحت تاثیر شرایط دمایی از درختچه های بید جمع اوری می شود.
محمد میری دیسفانی اذعان داشت : در بین محصولات زراعی و باغی این گیاه است که در پایان سال که هیچ محصولی برداشت نمیشود درامد مناسبی را برای کشاورزان حاصل می کند.
وی گفت : این گیاه محصول پر ابی به حساب می اید بنابراین توصیه می شود در حاشیه رودخانه ها کشت شود و کشت این محصول در مناطق کوهستانی سبب افزایش کیفیت محصول می شود.
وی خاطرنشان کرد : نحوه برداشت محصول به صورت غیرمکانیزه است ، بنابراین تامین نیروی کارگری در زمان برداشت بسیار اهمیت دارد عملکرد این محصول حدود ۲ الی ۳ تن گل تازه در هر هکتار است و قیمت محصول با شاخه ۲۵ هزار تومان و پاک شده ۶۰ هزار تومان است.
محمد میری دیسفانی افزود : سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سال ۱۴۰۰ در حدود ۸۰ هکتار بوده است که عمده گونه هایی مانند زیره سبز،زیره سیاه،گل گاو زبان،گل محمدی،مارچوبه ،نعناع فلفلی،آویشن بوده و در سال ۱۴۰۱ کشت گیاهان دارویی حدود ۱۰۰ هکتار بوده است که عمده گونه های کشت شده علاوه بر موارد ذکر شده گل ختمی،سر خار گل ،موسیر،انغوزه، اسطوخودوس ،رزماری،مریم گلی ، بابونه،کینوا،ریحان می باشد .
در سال ۱۴۰۱ حدود ۲ هکتار خزانه انغوزه کشت شد که در سال دوم به ۸۵ هکتار زمین اصلی انتقال پیدا کرد .
همچنین در تعدادی از گلخانه ها گیاهان دارویی مانند ریحان،نعناع فلفلی و تعدادی واحد تولیدی قارج گانودرما و شیتاکه در سطح شهرستان تولید دارند که متناسب با آن صنایع فراوری محصول نیز احداث شده است.
وی گفت : در شهرستان مشهد تعداد ۶ واحد صنایع تبدیلی گیاهان دارویی داریم که در زمینه انواع دمنوشها ،داروهها ،کرم سازی و صابون و شامپو فعالیت می کنند .
وی خاطر نشان کرد : در سال ۱۴۰۱ تعداد ۸ دوره آموزشی برای حدود ۱۸۰ بهره بردار در سطح حوزه فعالیت سه مرکز و مدیریت برگزار شد .
وی بیان کرد : با توجه به اهمیت کشت گیاهان دارویی شهرستان مشهد از نظر تنوع کشت رتبه دوم استانی دارد ولی به دلیل کمبود آب و بارندگی در سال اخیر سطوح کشت شده تعدادی از بهره برداران به مرحله برداشت نرسید به همین دلیل سطح زیر کشت در شهرستان کاهش پیدا کرد و به دلیل تغییر اقلیم و کاهش سطح آبهای زیر زمین موجب افزایش سطح مزارع دیم شده است .
وی اذعان داشت : سیاستهای باغبانی شهرستان در خصوص گیاهان دارویی که کم آب طلب هستند مانند زیره ،انغوزه و باریجه برنامه ریزی نموده است زیرا گیاهی مانند انغوزه تا ۲ متر ریشه دارد و می تواند بدون آبیاری نیاز آبی خود را برطرف نماید همچنین به دلیل نداشتن آفت و بیماری برای کشاورزان کار با این محصول راحت تر می باشد که در سال اول به ازا هر هکتار ۲۰۰ متر خزانه میزنند و در حد ۲ تا ۳ کیلو بذر مصرف میکنند در سال دوم نشا را به زمین اصلی منتقل نموده از سال سوم محصول بهره برداری می شود و تا ۲۰ سال می توانند از این کشت برداشت محصول داشته باشند به دلیل اهمیت این گیاهان در بحث صادرات و ارز آوری این محصول همچنین خواص دارویی بالا و استفاده این محصول به صورت ادویه در کشورهای جنوب شرقی آسیا اهمیت فراوان دارد
وی گفت : با گسترش تقاضای داخلی و خارجی سطح زیر کشت صنایع فراوری و بسته بندی گیاهان دارویی در شهرستان مشهد رو به افزایش است و شرکت های صادر کننده این محصولا ت جهت کشت و رصد و پایش تولید محصول و خرید نهایی محصول سالم را دارند و این امر در روستاهها زمان برگزاری دوره های آموزشی و نمایشگا های برگزار شده و از طریق پیام های آموزشی به اطلاع بهره برداران رسیده است.