مشهد پایگاه خبری روزگار-در آستانه فرارسیدن نوروز باستانی و جشن بزرگ لحظه تحویل سال، مشهدالرضا و بارگاه منور ثامن الحجج(ع) آماده میزبانی از زائران در لحظه تحویل سال و ایام نوروز است. در همین راستا مدیر عالی حرم مطهر رضوی از آمادگی بارگاه نورانی شمس الشموس(ع) برای میزبانی از دو میلیون زائر در لحظه تحویل سال ۱۴۰۱ خبر داد.

مصطفی فیضی در نشست خبری تشریح برنامه‌های نوروز ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان که با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن عید نوروز و ایام ماه مبارک رمضان به اقدامات حرم مطهر رضوی در ایام پیش رو اشاره کرد و گفت: امسال ایام‌ نوروز ۱۴۰۲ تفاوت خاصی با سال‌های گذشته دارد زیرا با ایام ماه مبارک رمضان تقارن یافته است.

وی عنوان کرد: امسال شرایط خوبی برای حضور زائران در حرم مطهر رضوی فراهم آمده است و با توجه به اینکه بهار قرآن با بهار طبیعت همزمان شده است، پیش بینی می‌کنیم در خدمت جمعیت میلیونی زائران باشیم.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی، در ادامه به فعالیت‌های سال ۱۴۰۱ و تغییرات ایجاد شده در راستای تسهیل امر زیارت اشاره کرد و گفت: سال جاری در حوزه تعالی زیارت توجه به اقشار اجتماعی در دستور کار حرم مطهر قرار گرفت و علاوه بر فعالیت‌های عام، بخشی از فعالیت‌ها هدفمندتر و با عنوان مشخص‌تری انجام شد.

فیضی مهم‌ترین خدمات در راستای تسهیل زیارت را اختصاص رواق‌هایی به زائران کودک و نوجوان برشمرد و افزود: با فعال شدن این رواق‌ها برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی و برگزار شده است.

وی همچنین ساماندهی عقد و ازدواج در یک رواق با نظم و انتظام خاص، راه اندازی ۴ چایخانه در صحن‌های مختلف حرم، توجه به خدمات عمومی و نیازمندی زائران از جمله تاسیس سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه‌ها در رواق‌های مطهر و … با هدف آسایش خاطر زائران را از دیگر خدمات حرم مطهر رضوی در سال ۱۴۰۱ ذکر کرد.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی وی با بیان اینکه بالغ بر یک میلیون متر مربع مساحت اماکن متبرکه از ورودی حرم تا روضه منوره است، گفت: نزدیک به ۸۰ هزار متر به فضای مسقف و رواق ها اختصاص دارد. امروز حداقل تشرف زائر در خلوت ترین روزها به حرم مطهر ۷۰ هزار تشرف است و حداقل تشرف در بیشترین روزها همچون سال تحویل، دهه آخر صفر بین یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ تشرف است.

وی درادامه گفت: پروژه زیرسطحی شیخ بهایی، یکی از این خدمات است که بالغ بر ۲۰ هزار متر به طبقه زیرین حرم مطهر رضوی اضافه خواهد شد، در واقع این اقدامات در حوزه تسهیل زیارت در حال انجام است و ما وظیفه داریم این اقدامات را در شرایطی انجام دهیم که در کنار فعالیت های عمرانی زیارت و خدمت تعطیل نشود.

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی نیز در این نشست از دعوت به خدمت نزدیک به ۱۰ هزار خادم و خادمیار به منظور خدمات‌رسانی به ارادتمندان حضرت رضا(ع) در شب تحویل سال ۱۴۰۲ خبر داد.

امین بهنام اظهار کرد: این معاونت مدیریت حدود ۱۰ هزار خدمه و نزدیک به ۴۰ هزار خادمیاری را که در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) به زائران و مجاوران خدمت می‌کنند، برعهده دارد.

وی گفت: ما در تلاش هستیم در کنار ایجاد فضاهای لازم برای انجام کتیبه‌آرایی، گل‌آرایی و چراغانی در این آستان مقدس توسط خادمان معاونت خدمات زا‌ئران حرم مطهر رضوی، ورود و خروج زائران و زیارتشان را امن و آسان کنیم تا آنان لحظات معنوی و آرامی را در این آستان مقدس تجربه کنند.