مشهد پایگاه خبری روزگار-عون ذیاب عبدالله وزیر منابع آب عراق با حضور در شرکت آب و فاضلاب مشهد از مرکز مهاب این شرکت بازدید کرد.

در این بازدید که با حضور معاون آب و آبفای وزیر نیرو انجام شد، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد، اطلاعات کلی از چگونگی بهره برداری و عملکرد سه بخش مرکز مهاب این شرکت شامل تله متری و مرکز هوشمند پایش تصویری تاسیسات، پایش تصویری حراست و مرکز سامانه ستاب ارائه کرد.

حسین اسماعیلیان با اشاره به اقلیم خشک و نیمه خشک استان خراسان رضوی و شهر مشهد اظهار داشت: تأمین آب کلانشهر مشهد که سالانه پذیرای ده ها میلیون نفر زائر و مسافر می باشد از پیچیدگی های خاصی برخوردار بوده و در حال حاضر ۶ هزار کیلومتر شبکه آب شرب و ده ها ایستگاه پمپاژ و مخزن ذخیره آب در مشهد داریم.

وی همچنین با بیان اینکه ۸۲ درصد شبکه فاضلاب در این کلانشهر اجرا شده افزود: ۵ تصفیه خانه فاضلاب مدرن در مشهد وجود دارد که فاضلاب تصفیه شده را به صورت پساب در اختیار بخش صنعت و کشاورزی و فضای سبز قرار می دهد؛ از طرفی از لجن تصفیه خانه های مذکور نیز کود کشاورزی تولید می شود.

اسماعیلیان مرکز مهاب و سامانه های مستقر در این مرکز را به نوعی منحصر به فرد دانست و تصریح کرد: تمامی مطالعات انجام شده، اجرا و تجهیز کلیه این مرکز چه به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری، تولید داخل بوده و ما با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان بومی توانستیم این مرکز را راه اندازی نموده و در حال حاضر نیز به دنبال هوشمند سازی مدیریت آب هستیم که بر اساس هوش مصنوعی پایه گذاری می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد همچنین امنیت مرکز مهاب را مثال زدنی عنوان کرد و گفت: برای اجرای این مرکز از شبکه اختصاصی و مستقل استفاده شده که ضریب امنیتی بالایی دارد.

وزیر منابع آب عراق نیز در این بازدید با اشاره به اهمیت آب به عنوان عنصر حیاتی برای مردم، بر تلاش همه جانبه برای مدیریت آب تأکید کرد.

عون ذیاب، مرکز هوشمند مهاب در شرکت آب و فاضلاب مشهد را یک مرکز هوشمند و مدرن برشمرد که کمک شایانی به مدیریت بهتر توزیع آب در شهر زیارتی مشهد می نماید.

وی با اشاره به بحران آب به عنوان یک موضوع بین المللی خاطرنشان کرد: در عراق سرانه مصرف آب به ازای هر شهروند ۸۰۰ تا ۸۵۰ لیتر در شبانه روز است که مصرف بسیار بالایی بوده و برنامه ریزی ما بر این است که این میزان را تا ۲۵۰ لیتر کاهش دهیم.

ذیاب همچنین یکی دیگر از مشکلات آبی پیش روی عراق را آبیاری فضای سبز با آب شرب عنوان کرد و گفت: اینکه در شهر مشهد فضای سبز با آب غیر شرب آبیاری می شود قدم بسیار بزرگی است و ما هم باید در همین راستا برنامه ریزی کنیم.

وزیر منابع آب عراق ضمن قدردانی از اقدامات بسیار مهم انجام شده در شرکت آب و فاضلاب مشهد، انتقال تجربه این شرکت با سازمان های مربوط به آب در کشور عراق و خصوصا برای شهرهای کربلا و نجف را از مهندس جوانبخت معاون آب و آبفای وزارت نیرو و اسماعیلیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد خواستار شد.