مشهد پایگاه خبری روزگار-مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: هوشمندسازی و تحول دیجیتالی در شهرکها و نواحی صنعتی استان آغاز و از ظرفیتهای اپراتورها در این زمینه بهره گرفته شده است.

جعفر فرشچی طوسی در نخستین همایش تحول دیجیتال شهرکهای صنعتی ویژه استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی در مشهد با اشاره به اهمیت تحول دیجیتال در شهرکهای صنعتی بیان کرد: یکی از ابزارهای کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه، اجرای برنامه های تحول دیجیتالی است و موفقیت آنها در عرصه جهانی نیز به سبب استفاده از این ابزار و هوشمندسازی انجام گرفته است.

وی ادامه داد: این در حالی است که آگاه سازی و اطلاع رسانی در این موضوع در بخش اقتصاد ضعیف بوده و خدماتی که می تواند دیجیتال شدن یا هوشمندسازی به بخشهای اقتصادی بدهد، کمتر اطلاع رسانی شده است.

فرشچی اظهار داشت: حرکت به سمت پیاده سازی برنامه های دیجیتال و هوشمندسازی لازمه اقتصاد و همچنین بخش صنعت کشور است، واحدهای صنعتی باید به سمت هوشمندسازی حرکت کنند یا برنامه های تحول دیجیتال را داشته باشند، هوشمندسازی یا پیاده کردن برنامه های تحول دیجیتالی در صنعت منجر به افزایش کیفیت تولید، کاهش هزینه تمام شده و بهتر مدیریت کردن منابع می شود.

وی گفت: شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در راستای تامین زیرساخت مخابرات برای شهرکها و نواحی صنعتی استان تفاهم نامه ای با مدیریت مخابرات منقعد کرده و در این راستا تاکنون ۱۶ شهرک و ناحیه صنعتی به فیبرنوری مجهز شده اند که این شهرکها و نواحی صنعتی شامل عطار، سبزوار۲، قوچان ۱، تربت حیدریه ۱ ، تربت حیدریه ۲ ، گناباد ، کاشمر ، فاز ۴ طوس ، فاز ۲ کاویان ، تربت جام ، تایباد ، مه ولات ، رباط سنگ ، میان جلگه ، باخرز ، جوین است.

رئیس هیئت مدیره شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی بیان کرد : چهار شهرک صنعتی دیگر استان شامل قوچان ۲، خوشاب، جغتای و بجستان مشمول این تفاهم نامه بودند که حتی طراحی و تامین اعتبار از طرف مخابرات و اخذ مجوزهای لازم و قسمتی از عملیات اجرایی آن انجام گرفته است اما به دلیل اتمام مدت تفاهم نامه که تا پایان سال ۱۴۰۰ بوده، تجهیز آنها به فیبرنوری ناتمام باقی مانده است.

وی ادامه داد: افزون بر این تاکنون در ۲ شهرک صنعتی چناران و شهرک ماشین سازی و فناوریهای نوین، ۲ دکل اپراتور ایرانسل نصب شده و در شهرک صنعتی خیام نیز موارد مزبور در دست اقدام است که امیدواریم با عنایت به پیگیری های انجام شده از سوی این شرکت، تفاهم نامه با همان الگوی قبلی تمدید و شهرکهای مذکور و دیگر شهرکها و نواحی صنعتی که تقاضای اجرای این طرح را دارند توسط مخابرات در دستور کار قرار گیرد.

فرشچی الکترونیکی شدن همه فرآیندهای مربوط به واگذاری زمین در شهرکها و نواحی صنعتی را از دیگر اقدامات تحول دیجیتالی در این شرکت دانست و گفت : با عنایت به سیاستگذاری های انجام شده در جهت تسهیل امور واگذاری زمین به صنعتگران و سرمایه گذاران، همه مراحل واگذاری زمین و انعقاد قرارداد در شهرکها و نواحی صنعتی این استان صرفا به صورت الکترونیک و از طریق درگاه خدمات الکترونیک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به آدرس eservice.isipo.ir انجام می گیرد و نیازی به مراجعه حضوری جهت انجام امور و پیگیری فرایند واگذاری نیست.