مشهد پایگاه خبری روزگار-مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در خصوص موقوفات بافت های فرسوده هیچ گونه محدودیتی برای همراهی با مدیریت شهری نداریم و بیشترین تبدیل به احسن برای باز سازی منطقه ثامن انجام شده و در بافت آبکوه نیز همکاری داشته ایم.

حجت الاسلام و المسلمین محمد احمدزاده در نشست مشترک اوقاف استان و سازمان بازآفرینی فضاهای شهری بیان کرد: مجموعه مدیریت شهری از فرصت های عمومی و خیرین برای تکمیل خدمات رسانی به مردم استفاده کند و با جدیت وسط میدان بیاید.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: همان طور که خدمات شهرداری اختصاص به یک گروه خاصی ندارد و به همه محلات بدون در نظر گرفتن بالا و پایین شهر بودن خدمات رسانی می کند، اوقاف نیز چنین وضعیتی دارد و به یک نهاد خاص اختصاص ندارد.

وی با اشاره به وقف برای درمان، آموزش، فرهنگ، خدمات اجتماعی و موضوعات مختلف توسط واقفین به حسب نیاز زمان خود؛ اظهار کرد: اوقاف از این حرکت استقبال و با همه ظرفیت ها به این حرکت کمک می کند.

حجت الاسلام و المسلمین احمدزاده با طرح این پرسش که چه چیزی موجب می شود فردی وقف انجام دهد و به مجموعه ای اعتماد کند؟ گفت: در مشهد خیریه ای فعالیت دارد که گردش مالی آن هم وزن اوقاف است و برخی موسسات گردش مالی آنها بسیار پایین است اما چه چیزی موجب می شود که از یک موسسه استقبال و از یک موسسه دیگر نشود؟

وی افزود: بخشی از آن مربوط به اعتماد سازی است، ما به عنوان کسانی که می خواهیم از ظرفیت واقفین استفاده کنیم باید اعتماد واقفین را جلب کنیم یعنی واقفین به مجموعه ای که سرمایه خود را می خواهند در اختیار او قرار دهند، اعتماد کنند. این مسئله متوجه به مسائل شرعی وقف است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به وقفیاتی در مجموعه شهری، گفت: مشهور شده شهرداری ها در شهر نسبت به موقوفات متعرض هستند و حقوق وقف را ادا نمی کنند لذا باید این دید اصلاح شود، در این خصوص شهرداری مشهد متولی موقوفه پارک وکیل آباد است از باب متولی بودنش باید به گونه ای عنوان شود که متولی به موقوفه توجه دارد به عنوان مثال نصب تابلوهایی با عنوان بوستان موقوفه وکیل آباد با وقف نامه، دعوت کننده و تبلیغ کننده و تشویق کننده‌ می باشد. همچنین تکریم بزرگان و چهره های ماندگار در این خصوص تشویق سیره و سنت آن شخص است.

وی با بیان اینکه شهرداری باید دلال خیر باشد و در خصوص وقف تسهیل گر باشد؛ گفت: باید بروکراسی های اداری کنار گذاشته شود، تکریم ارباب رچوع صورت گیرد، در موسسات خیریه و مجموعه های رقیب این به خوبی احساس می شود. این اقدامات موجب می شود دید مردم نسبت به مدیریت شهری خوب شود.

حجت الاسلام و المسلمین احمدزاده با بیان اینکه منطقه غرب مشهد با بیش از یک‌میلیون نفر جمعیت تنها ۱۷ مسجد دارد، گفت: هنوز خیلی از مساجد آن کاملا ساخته نشده است، از این رو اولویت های عمومی شهر باید احصا شود و مصادیق و ضرورت آن را تبیین کنیم و کسانی که در این عرصه خدمات شهری ارائه کردند شناسایی و برجسته کنیم،

وی با بیان اینکه رمز موفقیت شهرداری در این خصوص، اعتماد مردم است؛ گفت: شهرداری در ده سال گذشته زمین هایی برای ساخت زائر سرا در اختیار استان ها قرار داده است و وقف نامه آن را موکول به ساخت آن کرده اند در حالی که برای این زمین ها باید وقف نامه عادی منطبق به شورای شهر تنظیم شود و بعد از ساخت وقف نامه رسمی و سند مالکیت نوشته شود تا مردم ببینند.

حجت الاسلام و المسلمین احمدزاده بیان کرد: در خصوص موقوفات بافت های فرسوده هیچ گونه محدودیتی برای همراهی با مدیریت شهری نداریم و بیشترین تبدیل به احسن برای باز سازی منطقه ثامن انجام شده و در بافت آبکوه نیز همکاری داشته ایم.

وی پیشنهاد داد: مدیریت شهری نماینده ای برای تسهیل امور خیرین در اداره اوقاف مستقر کند، همچنین شناسایی و برجسته کردن موقوفات قدیمی در حوزه خدمات عمومی و عام المنفعه توسط مدیریت شهری انجام شود.

حجت الاسلام و المسلمین احمدزاده بیان کرد: لازم نیست همه کارها را دولت و شهرداری از بودجه خود انجام دهد در گذشته مردم ورود می کردند و امروز نیز باید نقش مردم را پررنگ کنیم.

گفتنی است این جلسه مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری مشهد و معاونین دو دستگاه حضور داشتند و مسائل و مشترکات بحث و بررسی شد.