بردسکن کاظم شیبانی پایگاه خبری روزگار-به راستی هدف از ساخت مساجد چیست؟ آیا مساجد تنها مکانی مقدس و مخصوص ادای فریضه ی واجب دینی و دعا می باشند یا کارایی به مراتب برتر و بالاتر باید از آنها انتظار داشت؟
بی شک اسلام که برای همه چیز هدف و برنامه دارد از ساخت مساجد نیز اهداف خاصی را دنبال کرده است. با اطمینان می توان گفت مسجد نه مکانی صرف انجام فریضه ی واجب دینی و دعا بلکه محلی برای فرهنگ سازی صحیح،کارگشایی ، پیشرفت ، ترقی ، همدلی ، توسعه و در نهایت رسیدن به هدف نهایی خلقت آدمی است.
حال با توجه به این تعریف این سوال مطرح می‌شود که ما تا کنون چقدر توانسته ایم برای رونق مساجد انرژی صرف کرده و تلاش کنیم؟ آیا ما توانسته ایم اقشار مختلف جامعه،مخصوصاً جوانان را جذب مسجد سازیم یا خیر آنان را نسبت به مسجد بدگمان کرده ایم؟ آیا ما توانستیم از مساجد برای فرهنگ سازی،رفع مشکلات و تزریق دانش و امید بهره ببریم یا خیر؟
باید بپذیریم تا وقتی نگاهمان به مساجد تنها و تنها در ادای فریضه ی واجب دینی و دعا ختم شود بعد نگاهیمان اشتباه می باشد و حق مساجد نیز به درستی ادا نمی گردد.
مساجد برای عبادت شکل گرفتند و عبادت چیزی جز خدمت به خلق نیست. مسجد از آن خداست و کارائیش باید همانند باران باشد،مگر جز این است که وقتی باران این رحمت الهی شروع به باریدن می کند بر همه چیز یکسان می بارد و سقف حرم و مسجد و میخانه برایش فرقی نمی کند؛پس باید خوب بدانیم و درک کنیم مساجد ساخته شده است تا مکانی برای دستگیری ، فرهنگ سازی ، رشد ، پرورش ، پیشرفت ، آگاهی ، ترقی و گره گشایی نیروهای مردمی باشد و اگر تاکنون نتوانستیم به این مهم دست پیدا کنیم و به هدف اصلی شکل گیری مسجد نزدیک شویم کم کاری از جانب خودمان بوده است و اینکه خدایمان را به درستی درک نکرده ایم،تنها خودمان را دیده ایم و هنوز در کوچه پس کوچه های عبادت مانده ایم و به عبودیت نرسیده ایم. چرا که اگر به عبودیت رسیده بودیم بی شک بینش، عمل و طرز زندگیمان طور دیگری بود. سخن را باز نمی کنم مبادا باعث ناامیدی و دلخوری شوم تنها برای لحظاتی شما را به فکر دعوت می کنم، تفکری که اسلام آن را از هفتاد سال عبادت برتر و بالاتر دانسته است هیچ شخصی از راز و نیاز با خدایش ضرر نکرده و نخواهد کرد اما بیایید در کنار این عبادت فردی برای رسیدن به هدف اصلی ساخت مساجد و الگو شدن هر تلاشی را می توانیم انجام دهیم و هر آنچه در وجودمان نهفته داریم بروز دهیم بی شک این کار نه تنها شادی و سعادت برایمان به ارمغان خواهد آورد بلکه باعث رشد خودمان، فرزندانمان و در نهایت جامعه ای که در آن زندگی می کنیم خواهد شد.