مشهد پایگاه خبری روزگار -مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در نشست خبری گرامیداشت چهل و دومین سالروز تشکیل سازمان بهزیستی ، ضمن اشاره به رئوس برنامه‌ها و فعالیت‌های این نهاد، مهم‌ترین چالش‌های پیش روی سازمان را برشمرد.

مسعود فیروزی جمعیت هدف سازمان بهزیستی را جزو اقشاری برشمرد که خدمت به آنها در راستای آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که توسط رهبر معظم انقلاب تدوین و اعلام شده است گفت: در مقدمه‌ی این بیانیه بر عدم خیانت به آرمان‌های انقلاب اسلامی در چله‌ی اول، تأکید شده است.

فیروزی گفت: امام خمینی و رهبری انقلاب اسلامی، هرگز از آرمان‌های خدمت به مستضعفین که ولی‌نعمتان انقلاب هستند عدول نکرده و تمام امکانات و توانایی‌های دولت و نظام را برای این امر مهم بسیج نموده‌اند.

وی ضمن اشاره به تاریخچه تشکیل سازمان بهزیستی گفت: این سازمان با هدف خدمت به خانواده به عنوان رکن اساسی جامعه‌ی اسلامی تشکیل شده و تمام وظایف و تکالیف آن، خانواده‌محور می‌باشد.

فیروزی به جامعه‌ی هدف بهزیستی در استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: تقریبا ۱۰ درصد جمعیت استان به صورت مستقیم از بهزیستی خدمات می‌گیرند که گستره‌ی عظیمی از جمعیت را شامل می‌شود.

وی یادآور شد: هر ماه ۱۶ میلیارد تومان یارانه به مراکز تحت نظارت بهزیستی پرداخت می‌شود و نزدیک به ۶۵۰ هزار نفر در قالب خانوارهای مددجویان، از خدمات این سازمان بهره می‌برند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی از پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالی در سال گذشته به مددجویان جویای کار خبر داد و گفت: در بیشتر سال‌های برنامه ششم، بهزیستی خراسان رضوی بالاتر از تعهد خود، اشتغال ایجاد کرده که با کمک‌های بلاعوض و تسهیلات ارزان، محقق شده است.

وی گفت: همچنین بیش از ۷ میلیارد تومان در قالب کمک‌های بلاعوض، یارانه‌های بیمه‌ای به کارفرمایان و مشوق‌های مختلف دیگر برای اشتغال مددجویان در مراکز کارفرمایی یارانه و کمک بلاعوض پرداخت شده است.

فیروزی در خصوص مسکن مددجویان نیز گفت: در حال حاضر برای خانواده‌های دارای دو عضو معلول و بیشتر، در شهر ۲۰۰ تومان در روستا ۱۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض برای مسکن تعلق می‌گیرد و برای سایر مددجویان نیز بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

فیروزی همچنین از کمک ودیعه مسکن برای مددجویان مستأجر خبر داد و گفت: امسال ۲۰ میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص یافته که به صورت وام قرض الحسنه بدون بهره به مددجویان تعلق می‌گیرد که در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۲۰۰ میلیون تومان و در شهرهای زیر ۱۰۰ میلیون جمعیت ۱۰۰ میلیون تومان به مستأجران پرداخت می‌شود.

وی از نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی را یک راهبرد مهم خواند گفت: رسانه‌ها به خاطر تأثیر بالایی که بر افکار عمومی دارند می‌توانند دستگاه‌هایی را که در زمینه آسیب‌های اجتماعی در خصوص همکاری با بهزیستی وظیفه‌مند هستند ترغیب و تشویق کنند و یا با فشار افکار عمومی، مطالبه‌گری داشته باشند.

به گفته فیروزی، در زمینه ورزش، مسکن، اشتغال، فرهنگ‌سازی و سایر زمینه‌های زندگی معلولین، بهزیستی هیچ‌گونه وظیفه‌مندی قانونی ندارد و صرفا به عنوان تسهیلگر از دستگاه‌های متولی این موضوعات، حقوق معلولین را مطالبه می‌نماید.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: تقریبا در تمام آسیب‌های اجتماعی، بین ده تا بیست دستگاه طبق آیین‌نامه‌ها و شیوه‌‌نامه‌هایی که به تصویب دولت رسیده، وظیفه‌مند هستند که ضمن تشکر از دستگاه قضایی که همکاری و تلاش جدی دارد انتظار داریم سایر شرکای دولتی، همکاری و همراهی خودشان را بیشتر کنند.