مشهد پایگاه خبری روزگار -همایش نگهداری و تعمیرات مولدین اضطراری شرکت توزیع برق مشهد با حضور معاون استاندار و فرماندار شهرستان ، مدیران شرکت توزیع نیروی برق و جمعی از مدیران کل و مسئولان فنی ادارات مشهد برگزار شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد در این همایش ضمن تشریح ویژگی های شهر مشهد و وجود یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک برق در شهر مشهد گفت: از این تعداد مشترک ۸۱ درصد آن خانگی،۴.۵ درصد عمومی و اداری، ۰.۵ درصد کشاورزی، ۱ درصد صنعتی و ۱۳ درصد سایر مصارف هستند.

محمدرضا رمضانی گفت: از کل مصرف برق مشترکین ۴۰ درصد مربوط به بخش خانگی ،۱۰ درصد کشاورزی ،۲۸ درصد صنعتی و ۱۱درصد عمومی اداری می باشد.

وی گفت:با توجه به اهمیت رویت پذیری و کنترل پذیری مصرف برق تاکنون ۱۰۵هزار کنتور هوشمند در مشهد نصب شده است.

رمضانی با اشاره به شرایط پیک بار سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ و بررسی تولید و توزیع انرژی و خاموشی ها گفت: امسال  با توجه به تجارب به دست آمده از سال‌های گذشته از شرایط بهتری برخورداریم و مقرر شده به تناسب انرژی مصرفی هر شرکت توزیع، نیاز مصرف آن  نیز مشخص شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد گفت: مهمترین دلیل افزایش مصرف برق، استفاده از وسایل سرمایشی بویژه کولرهای گازی است ویکی از علل بروز این مشکل عدم توجه به مدیریت مصرف و نرخ پائین حامل های انرژی می باشند.

وی به اهمیت موضوع  مدیریت مصرف اشاره کرد و گفت: اگر یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک شهر مشهد فقط به خاموش کردن یک لامپ ۳۰ واتی اقدام کنند معادل ۵۱ مگاوات برق و برابر با برق شهرک صنعتی توس مشهد صرفه جویی خواهد شد، حال اگر دمای کولر های گازی را کاهش دهند یقینا انرژی زیادی صرفه جویی خواهد شد.

رمضانی در رابطه با نگهداری و تعمیرات مولدین اضطراری و به کارگیری آنها در ساعت پیک مصرف گفت: با به کارگیری به موقع مولدین اضطراری نیازی به قطع برق شهرک های صنعتی نخواهد بود و به تولید و اشتغال نیز آسیبی وارد نخواهد شد. برای به کارگیری مولدین اضطراری به سه ماه از سال نیاز نداریم چرا که تنها ۴ هفته در سال با اوج و پیک بار مصرف روبه‌رو هستیم لذا نیازمند همکاری شما در این ساعات می باشیم.

وی از وجود ۵۴۷ واحد مولدین اضطراری در میان دستگاه‌های مختلف مشهد و با قدرت ۱۵۴ مگاوات برق خبر داد و گفت: کاهش بار مصرف، کاملا برنامه ریزی شده است و برای بخش صنایع، تعطیلی  یک روز در هفته به میزان ۶۰ مگاوات، خاموشی چهار ساعته دو روز در هفته برای بخش کشاورزی به میزان ۲۰ مگاوات و ۶۰ درصد کاهش مصرف بعد از ساعت اداری برای بخش اداری به میزان ۱۰ مگاوات در نظر گرفته شده است.

شایان ذکر است در این همایش از برگزیدگان مدیریت مصرف تقدیر به عمل آمد. در این همایش به شهرداری مشهد، راهداری خراسان رضوی، شرکت پودر شیر مشهد و شرکت توس چینی لوح تقدیر و هدایایی توسط مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد اهدا گردید.