مشهد پایگاه خبری روزگار-مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در نشست بررسی آخرین وضعیت ساماندهی کشف رود که با حضور معاون عمرانی استاندار و مدیر کل دیوان محاسبات در سالن جلسات اداره کل دیوان محاسبات خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: اگر ۸۲ درصد شبکه فاضلاب در مشهد اجرا نمی شد، امروز از ۲۳۰ حلقه چاه موجود در مشهد یک چاه هم قابل استفاده نبود و همه چاه ها آلوده بود.

حسین اسماعیلیان با بیان اینکه شبکه فاضلاب در تهران با وجود قدمت بیشتر، به اندازه مشهد توسعه نیافته است، در مورد تصفیه خانه های فاضلاب شهر مشهد گفت: در حال حاضر ۲۶۳ هزار مترمکعب ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب در این شهر می باشد که البته ۳۰ هزار مترمکعب آن به دلیل عملیات ارتقاء، از مدار بهره برداری خارج شده است؛ در واقع ظرفیت تصفیه خانه های فعلی ۲۳۰ هزار مترمکعب در شبانه روز است.

وی تصریح کرد: متوسط فاضلابی که در مشهد به صورت روزانه جمع آوری می شود بین ۲۵۰تا ۲۶۰ هزار مترمکعب در شبانه روز است و در حال حاضر ۱۰ درصد از فاضلاب این شهر بیشتر از ظرفیت تصفیه خانه های موجود است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به اینکه ظرفیت دو تصفیه خانه فاضلاب التیمور و خین عرب ۱۶۵ هزار مترمکعب بوده و تصفیه در آن با هزینه بسیار سنگینی انجام می شود، خاطر نشان کرد: انتهای تصفیه خانه های فاضلاب مشهد در منطقه اولنگ قرار دارد و بر اساس اطلاعات شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، فاضلاب آلودگی چندانی در خروجی اولنگ ندارد اما مشکل مربوط به زمانی است که فاضلاب صنعتی یا سپتاژ وارد این فاضلاب می شود.

حسین اسماعیلیان اضافه کرد: پیشنهاد شرکت آبفای مشهد به سازمان محیط زیست این است که این حداقل آلودگی نیز اصلاح شود.

وی در مورد ارتقای تصفیه خانه پرکند آباد ۲ در مشهد اظهار کرد: ارتقای این تصفیه خانه از سال ۱۳۹۵ با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز و خرید تضمینی برای آن در نظر گرفته شد اما پیشرفت فیزیکی این تصفیه خانه طی چهار سال گذشته متوقف شده زیرا ۸۰ درصد منابع مالی احداث آن به صورت تسهیلات در نظر گرفته شده بود.

اسماعیلیان بیان کرد: خوشبختانه با پیگیری های انجام شده اکنون تخصیص تسهیلات مذکور به نتیجه رسیده و در همین شرایط بخشی از آن تأمین شده تا تصفیه بخشی از فاضلاب در غرب مشهد انجام گردد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در خصوص مدل پایدار پساب برای مشهد بیان کرد: این مدل با مشارکت شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی و با هدف تأمین آب در مشهد تعریف شده و طرح بسیار کارشناسی شده ای است.

اسماعیلیان ادامه داد: در این مدل سهم تعهدات دولت، منابع داخلی شرکت ها و سهم بخش خصوص و همچنین تعداد تصفیه خانه و میزان تأمین آب مشخص شده که بر همین اساس، یک تصفیه خانه در حال ساخت و یک طرح آبرسانی هم اجرا شده است.

وی در مورد نتیجه پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری گفت: از مجموع ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده برای خراسان رضوی در حوزه وزارت نیرو، ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به مشهد می باشد.

اسماعیلیان تصریح کرد: باید این نکته در نظر گرفته شود که احداث هر متر مکعب تصفیه خانه فاضلاب ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد و برای ۱۰۰ هزار متر مکعب تصفیه خانه فاضلاب، به طور متوسط هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که خوشبختانه مصوبات مورد اشاره تا بخشی به نتیجه رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع مصوبات سفر ریاست جمهوری به مشهد، ۴۵.۵ میلیون یورو در یک بخش و یک تصفیه خانه با هزینه ۳۵۰ میلیارد تومان با ظرفیت ۵۰ هزار مترمکعب مصوب شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: مشکل اساسی مشهد این است که آینده آب این شهر به فاضلاب گره خورده است؛ امکان ندارد در مشهد از محل پساب فروشی تصفیه خانه فاضلاب ایجاد شود.