مشهد پایگاه خبری روزگار -همزمان با ۱۴ تیرماه روز ملی قلم هجدهمین دوره انتخاب کتاب سال استان وبزرگداشت ادیبان فقید خراسان رضوی ،مرحوم استاد تشکری و مرحوم استاد مصطفی زاده  با حضور خانواده آنها و اهالی قلم در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) برگزار شد.

دراین  اختتامیه از آخرین آثار مرحوم محسن مصطفی‌زاده و مرحوم سعید تشکری رونمایی و از برگزیدگان کتاب سال استان نیزتقدیر شد.

معاون امور زیارت استانداری خراسان رضوی در این مراسم  ظهار کرد: دین اسلام مفتخر است که یک دین با رسالتی فرهنگی است‌. خداوند در قرآن که بزرگ‌ترین معجزه پیامبر اسلام(ص) است و تاریخ به وسیله آن هدایت می‌شود به قلم سوگند یاد کرده و سوگند در قرآن بار معنایی و ابعادی دارد که جایگاه قلم و اندیشه را نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد افزود: در ادامه این سوره اخلاق و منش نیکو از ویژگی‌های اهالی قلم شمرده شده است. همچنین عرصه قلم و نویسندگی را عرصه بصیرت و بصیرت‌افزایی دانسته است.

وی  ادامه داد: مرحوم‌ مصطفی‌زاده و تشکری دو افتخار بزرگ در عرصه قلم بودند و از تربیت‌شدگانی هستند که مسیر خود را با مسیر قرآنی، انقلابی و اسلامی تطبیق و تنظیم کردند. این دو نفر هیچ‌گاه صرفا در محافل آکادمیک و در آکواریوم‌های علمی و فرهنگی وقت خود را سپری نکردند.

گنابادی‌نژاد تصریح کرد: مرحوم سعید تشکری در هر حوزه‌ای که انقلاب به او نیاز داشت اعم از صداوسیما، نهادهای فرهنگی، عرصه قلم، حوزه نشر، عرصه ژورنالیست و عرصه نمایش حاضر شد و در زندگی او انزوا نمی‌بینیم. مرحوم مصطفی‌زاده نیز به لحاظ پشتوانه معرفتی محضر عالمان بزرگی را درک کرده بود اما عزلت نشین نبود. پا به پای دردمندی‌های مردم می‌اندیشید و آثار اندیشه خود را در دستاوردهای هنری نشان داد. رمز پیروزی این دو نفر در دلبستگی‌شان به امام رضا(ع) بود.

وی افزود: یکی از افتخارات خراسان این است که استان قلم و صاحبان قلم است و قدیمی‌ترین بنای فرهنگی حرم امام رضا(ع) کتابخانه امام رضا(ع) است که قدیمی‌ترین آثار خطی را داراست و منبع بزرگی برای اندیشمندان محسوب می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: دیر یا زود امروز یا فردا ما هم از این دنیا خواهیم رفت. این سرنوشت حتمی همه انسان‌هاست. اما اینکه روز بعد از رفتن ما به چه عنوانی از مایاد می‌کنند مهم است.

محمد حسین‌زاده  افزود: سعید تشکری و محسن مصطفی‌زاده که نامشان با امام رضا(ع) و امام علی(ع) گره خورده است همیشه توصیه‌ می‌کردند که مشکلات را به امام رضا(ع) بگوییم. این دو تن زنده‌ هستند چون که آثارشان زنده است. برگزیدگان کتاب سال قله‌هایی هستند که نویسندگان جوان باید برای رشد و ارتقا به این‌ها نگاه کنند.

هیأت داوران هجدهمین  دوره انتخاب کتاب سال استان درپایان مراسم در  بیانیه ای اعلام داشتند  :برآن هستیم  که بار اصلی جهاد تبیین و تولید دانش بنیان در درجۀ نخست، بر دوش ارباب معرفت و همه کسانی است که به لطف پژوهش و قلم، نیازهای گوناگون فرهنگی و بنیادین جامعه خویش را شناخته و در صدد پاسخ به آن برآمده‌اند. بنابراین، همه این کوشش‌های علمی و نیازمحور را ارج نهاده و صمیمانه برای‌شان توفیقی روزافزون را آرزومند است.

نیز بر این باوریم که کسب افتخار در استانی که حجم کمّی و کیفی عناوین انتشار یافته آن، دست‌کم ده برابر متوسط دیگر استان‌های مجاور و همسان است، کاری سترگ و ارزشی ستودنی است.

در پایان با تبریک به صاحبان عناوین برگزیده  و شایسته تقدیر و نیز قدردانی از همه عوامل برگزاری این جشنواره علمی و فرهنگی، روزآمدی بیش از پیش مطالعات و قلم‌فرسایی‌ها و تلاش مضاعف ناشران این آستان رأفت و معرفت را در نشر فضیلت و خردورزی و اندیشیدن به توسعه و تقویت صادرات کتاب و دیگر فرآورده‌های فکری را از درگاه خداوند یکتا مسألت دارد.