مشهد پایگاه خبری روزگار-مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی خواستار بومی‌سازی قوانین مربوط با منع کار کودکان و رفع تناقضات موجود در این زمینه شد.
مسعود فیروزی که پیش از ظهر امروز در جشن شادباش کودکان ساماندهی شده در طرح سایبان مهر سخن می‌گفت افزود: در خصوص کار کودکان، چه در داخل کشور ما و چه در سطح بین المللی، مسائل زیادی مطرح است که تناقضات و مشکلاتی را از نظر تئوری و عملی مطرح می‌کند که باید صاحب‌نظران و متخصصین به این مسائل پاسخ بدهند.
وی با اشاره به فرهنگ و سنت بومی ایرانیان در خصوص کار کودکان گفت: در فرهنگ و سنت ما، کودکانی که به معیشت خانواده کمک می‌کنند مایه غیرت خانواده و فامیل هستند و حتی پدران هنگامی که می‌خواهند غیرت و حمیت را به کودکان‌شان بیاموزند از مشارکت خود در معیشت خانواده از دوران کودکی‌شان شاهد می‌آورند.
وی سپس به تاریخچه منع کار کودکان از سوی سازمان بین المللی کار اشاره کرد و گفت: این موضوع ابتدا بر مبنای کار کودکان در کشور انگلستان و سایر کشورهای غربی که در محیط‌های خطرناک و به شکل بهره‌کشی از کودکان صورت می‌گرفت مطرح شد.
وی همچنین به معانی مختلف labour در انگلیسی که به فارسی کار ترجمه شده اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد منظور از این کلمه در نامگذاری روز جهانی مبارزه با کار کودکان و ترجمه صحیح آن، رنج و درد جسمی و روانی کودکان باشد.
فیروزی با تأکید بر لزوم رعایت قوانین داخلی و بین المللی در زمینه منع کار کودکان گفت: با مجموعه‌ی بررسی‌های کارشناسی مشخص می‌شود که منظور از منع کار کودکان، ممانعت از رنج و آلام جسمی و روانی کودکان است که در اثر بهره‌کشی، بیگاری، کار در محیط‌های خطرناک و مانند اینها می‌باشد.
وی خاطر نشان کرد: نظام مقدس اسلامی با همه مظاهر ظلم و بهره‌کشی از کودکان مخالف است و طرح ساماندهی سایبان مهر نیز در همین راستا اجرایی شده است.
به گفته فیروزی، باید جنبه‌هایی از کار کودکان را که منجر به رنج و تعب آنان می‌شود و آنان را از تحصیل، آموزش و زندگی سالم بازمی‌دارد ممنوع شود و بر همین اساس، سایر مظاهر کار مجاز مانند حرفه‌آموزی یا مهارت‌آموزی و کمک به معیشت خانواده باید از این موضوع منفک گردد.
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: موضوع کار کودکان یک بحث بین‌المللی است و بر خلاف کشور ما که این موضوع بسیار کمرنگ و کم تعداد است در سطح جهان میلیون‌ها کودک به کارهای سخت و خطرناک گمارده می‌شوند.
وی تأکید کرد: شاید ضرورت داشته باشد قوانین و آیین‌نامه‌های مرتبط با کار کودکان، بازنگری و اصلاح شوند و مطابق با سنت‌ها و فرهنگ خودمان تدوین گردند.
وی تصریح کرد: کودکی که با آموزش صحیح و مهارت‌آموزی در خدمت معیشت خانواده است کودک کار محسوب نمی‌شود.
معاون دادستان مشهد نیز در این مراسم، ضمن اشاره به نتایج طرح سایبان مهر گفت: همه ما برای حفظ و احیای حقوق کودکان تلاش می‌کنیم.
نیره عابدین‌زاده افزود: تحصیل، بازی و تفریح، آزادی بیان، مورد حمایت و مراقبت قرار گرفتن، کسب اطلاعات مجاز برای کودکان و آگاهی از حقوق، حق کودکان است که در قانون، فقه و قوانین بین‌المللی آمده است.
رئیس دادسرای ناحیه ۵ مشهد همچنین ضمن اشاره به روز جهانی مبارزه با کار کودکان، خطاب به کودکانی که در مراسم حضور داشتند گفت: کودکانی که تا پایان همین هفته، یک نقاشی یا دل‌نوشته از حقوق کودکان به مجتمع شوق زندگی ارائه کند یک جایزه نفیس داده می‌شود.
وی تصریح کرد: هر کس حقوق کودکان را نقض کند گذشته از اینکه چه مقامی دارد و چه استدلالی دارد مجرم است و ما به عنوان مدعی العموم با او برخورد می‌کنیم.
سرپرست بهزیستی شهرستان مشهد نیز با بیان اینکه در سال گذشته ۶۶۳ کودک در طرح سایبان مهر شناسایی شده‌اند گفت: ۷۳ درصد این کودکان جزو اتباع بوده‌اند.
جواد بهنام گفت: از این تعداد ۶۰ نفرشان برای دومین‌بار شناسایی و ساماندهی شده‌اند.
وی ادامه داد: از این تعداد ۲۷۵ نفر به مرکز نگهداری و توانمندسازی شبانه‌روزی بهزیستی منتقل شده‌اند که ۱۴۰ نفرشان ایرانی هستند.
وی فقر خانواده، اعتیاد یکی از والدین یا هر دو والد، فاقد سرپرست بودن یا از کار افتاده بودن سرپرست، عدم دسترسی به مهارت‌های حرفه‌ای و بی‌اطلاعی از منع بهر‌ه‌کشی کودکان را از دلایل وجود کودکان کار و خیابان دانست و گفت: برای تمام کودکان ساماندهی شده، پرونده الکترونیک تشکیل شده و مسائل تحصیلی، درمان، اعتیاد والدین و معیشت خانواده نیز مورد توجه قرار گرفته و پیگیری شده است.
بهنام از شهروندان خواست که به کودکانی که در چهارراه‌ها به صورت خیابانی حضور دارند کمک نکنند و گفت: همچنین برخی کودکان اتباع که فاقد مدارک هستند از چالش‌های این طرح می‌باشد که اقدامات بسیار خوبی از سوی وزارت کشور در حال انجام است و در حال پیگیری می‌باشد.
وی خواستار همکاری جدی‌تر، مؤثرتر و پیگیری دستگاه‌های مرتبط با طرح ساماندهی با بهزیستی شد.

در این مراسم که در مجتمع شوق زندگی برگزار شد، علاوه بر مسؤولان اجتماعی استان، جمعی از کودکان ساماندهی شده در طرح سایبان مهر نیز حضور داشتند.