مشهد پایگاه خبری روزگار-نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در همایش ستارگان کرامت و مراسم افتتاح مصلی امام رضا (ع) در روستای ده سرخ مشهد گفت: ده سرخ و کوه خلج دو نقطه مهم مشهد به واسطه حضور امام رضا(ع) است و بعد از حرم مطهر رضوی ده سرخ دومین سرزمین با عظمت در مشهد و استان است.

همزمان با دهه کرامت به مناسبت روز ملی تکریم و بزرگداشت امام زادگان، همایش “ستارگان کرامت” و افتتاح ساختمان مصلی امام رضا(ع) با سخنرانی آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در روستای ده سرخ مشهد برگزار شد.

آیت الله سیداحمد علم الهدی در این همایش بیان کرد: زمانها و مکانها همه یکسان هستند اما در عین تساوی زمان ها و مکانها گاهی یک زمان و مکان بر چند زمان و مکان به دلیل وقایعی که در آن زمان و مکان اتفاق افتاده، امتیاز پیدا می کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: روزی که خداوند حضرت آدم را بر زمین فرستاد همه مکان ها یکسان بودند اما بعد از توبه حضرت آدم خداوند فرشتگان مقرب خود را مامور به ساخت خلوتکده ای برای حضرت آدم که همان خانه کعبه می باشد، کرد.

وی با اشاره به ساخت مجدد خانه خدا توسط حضرت ابراهیم؛ گفت: این خانه بر اثر حوادث خراب شده بود و حضرت ابراهیم مامور تجدید بنای این خانه شد، حضرت در حالی که همسر و فرزند نوزاد خود را در بیابان برای تجدید بنای کعبه رها کرد در مسیر دست به دعا برداشت و از خداوند خواست تا دلهای بعضی از مردم را عاشق ذریه اش نماید و اکنون بعد از حدود ۴ هزار سال از این دعا، هر دعوتی که برای بندگی خدا به گوش بشر رسیده به وسیله ذریه حضرت بوده است.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه سرزمین ده سرخ به برکت حضور امام رضا (ع) نسبت به زمین های دیگر امتیاز پیدا کرده است؛ گفت: در مشهد و استان زیارتگاههای زیادی وجود دارد اما بعد از حرم مطهر امام رضا(ع) سرزمینی به عظمت ده سرخ وجود ندارد، در این مکان امام هشتم نماز خواندند و دعا کردند و هر کس در این مکان نماز بخواند امواج صوتی نماز او با امواج صوتی امام رضا (ع) آمیخته می شود.

وی در ادامه با اشاره به دو نقطه مهم در مشهد به واسطه حضور امام رضا (ع) در آن مکانها بیان کرد: حضرت در مسیر در کوه خلج اتراق و خواستند تا از کوههای آن سنگی را برای درست کردن غذا کنده شود ، سپس حضرت بر آن سنگ دعایی خواندند و فرمودند: غذا در ظروف این سنگ خوش طعم می شود و آن، سنگ هرکاره مشهد است.

امام‌جنعه مشهد مقدس با بیان اینکه متاسفانه به این منطقه اهمیتی داده نشد و حتی طی بازه زمانی برای ساخت جاده قسمت هایی از این کوه خراب شد؛ افزود: اگر می خواهیم میقاتی را برای حضرت امام رضا (ع) در نظر گیریم ده سرخ است، در قدیم برای مشهدی ها ده سرخ بسیار اهمیت داشت.

وی در ادامه گفت: ۱۲ سال پیش از مسئول نهاد گردشگری خواستم تا جاده پیاده روی دهسرخ تا مشهد ساخته شود، نقشه آن کشیده شد، اما انجام‌ نشد لذا از معاونت زیارت استانداری خواستارم که هم نسبت به ساخت این جاده و هم اتوبان ده سرخ به ملک آباد اقدام کنند تا زائر به راحتی به این مکان مشرف شود همچنین تابلو ها نیز به گونه ای باشد که زوار به راحتی مسیر خود را پیدا کنند و تابلوهای تبلیعاتی در این مسیر نصب شود.

آیت الله علم الهدی ساخت جاده پیاده روی برای سهولت رفت و آمد زائران به مشهد و ده سرخ را بهترین اقدام در توسعه زیارت پیاده امام رضا (ع) دانست و گفت: امام جواد (ع) فرمود: هر کس پیاده به زیارت پدرم برود و در راه باران و برف بر سر او بریزد همه گناهان او می ریزد.

وی در ادامه به مردم ده سرخ توصیه کرد خادم با اخلاص برای زائران از نظر جنبه های کاسبی و اشتغال باشند و به عنوان خادم به زائران خدمت کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به ساخت این مکان احتمال ورود برخی سودجویان برای خرید زمین های ده سرخ وجود دارد اما اهالی این روستا خود خادم امام رضا شوند تا نسل خود در دهسرخ ماندنی شوند و عمران و آبادانی توسط خود آنها انجام شود.

در ادامه حجت الاسلام جمال ایزدی معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه ۶۷۰۰ نفر در استان به عنوان اصحاب بقاع اعم از روحانیون، خیرین، هیئت امنا و .. هستند که امروز تعداد محدودی از این افراد تجلیل می شوند.

گفتنی است همزمان با دهه کرامت و روز تکریم و بزرگداشت امام زادگان، ساختمان مصلی امام رضا (ع) در روستای ده سرخ افتتاح شد . این مکان که به همت خیر نیک اندیش حاج کاظم رضا زاده در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال مربع ساخته و وقف گردید. همچنین در این همایش از ۳۰ نفر از اصحاب بقاع تجلیل شد.