مشهد پایگاه خبری روزگار-مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در خصوص انشعابات غیرمجاز گفت: از سال گذشته با هماهنگی های خوبی که از طریق دستگاه های نظارتی و قضایی صورت گرفته، اقدامات گسترده ای در حوزه تعیین تکلیف انشعابات غیرمجاز انجام شده و درواقع تشدید برخورد با این انشعابات و پیگیری برای صدور احکام سخت تر در دستور کار قرار گرفته است.

حسین اسماعیلیان با بیان اینکه عمده منابع تامین آب شرب شهر مشهد و روستاهای این شهر از مناطق دوردست تامین می شود ادامه داد : شبکه های انتقال آب مشهد به طول ۱۵۰۰ کیلومتر عمدتا از مسیرهایی عبور می کند که تغییر کاربری ها و ساخت و ساز های غیرمجاز وجود دارد و بعضاً صاحبان برخی باغ ویلاها برای تامین آب مورد نیاز خود اقدام به تعدی به شبکه های آبرسانی می کنند.

وی افزود:  برداشت غیرمجاز و غیرقانونی آب علاوه بر تخریب تاسیسات، به خطر افتادن شرایط بهداشتی و آلوده شدن آب را نیز به دنبال دارد و حتی موجب اختلال در آبرسانی می شود به طوریکه مناطق گسترده ای از شهر با کم آبی و بی آبی مواجه می شوند.

اسماعیلیان تصریح کرد : بر همین اساس و با توجه به اثرات مخرب انشعابات غیرمجاز، افزایش اقدامات در خصوص مقابله با این پدیده که نوعی آب دزدی محسوب می شود در دستور کار این شرکت قرار گرفته و در حال حاضر اینگونه نیست که جهت برخورد با انشعاب غیرمجاز صرفا به یک جریمه مالی اکتفا شود، بلکه دستگاه قضایی هم جرایم قانونی بالاتری در نظر گرفته شده و  احکام شدیدتری هم در این خصوص صادر می شود که حتی می تواند منجر به حبس فرد خاطی گردد.

وی یاد آورشد : در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰ هزار و ۴۰۰ فقره انشعاب غیرمجاز تعیین تکلیف شد و امسال هم این موضوع به طور جد پیگیری می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهدتاکید کرد: شرکت  در مسیر خطوط انتقال آب، هیچ گونه انشعاب مجازی نداریم و مالکین جدید لازم است حتما وضعیت انشعاب آب ملک خود را جهت قانونی بودن استعلام نمایند چرا که گاهی اوقات افراد نسبت به انشعاب غیرمجاز ملکی که به تازگی خریده اند اظهار بی اطلاعی می نمایند و از طرفی بعد از شناسایی انشعاب غیرمجاز و ارجاع به مراجع قضایی، حکمی که صادر می شود قطعی است؛ لذا از مالکینی که املاکشان در مسیر شبکه های آب قرار دارد تقاضا می شود نسبت به خوداظهاری در خصوص انشعاب آب ملک خود اقدام نمایند.