مشهد پایگاه خبری روزگار -عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در صنعت نسل ۵ هدف اصلی شرکت‌های تولیدکننده همانند نسل‌های ۳ و ۴ سودآوری نیست و انسجام به عنوان مهمترین هدف این شرکت‌ها معرفی شده است.
علی آقامحمدی در ششمین اجلاس ملی و بین‌المللی میزبانی ایرانی اسلامی، اظهار کرد: مصیبت رخ داده در آبادان برای تمام مردم قدرشناس ایران دردناک است، آبادانی که مردمش در ایام جنگ تحمیلی جانفشانی‌های زیادی داشت.
وی تصریح کرد: ابراز همدردی و برخورد با متخلفان جدای از دیدار چهره به چهره با مردم داغ دیده آبادان بوده و وظیفه خود می‌دانیم که نام و یاد عزیزان از دست رفته گرامی بداریم و برای سلامت حادثه دیدگان دعا کنیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه کسب بی پایه و اساس معنایی ندارد، خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از امنیت و اطمینان خاطر می‌کنیم باید میزان و مقیاس در استاندارد کاری ببینیم و اگر ضعف داشته باشد همانند ساختمان متروپل آبادان که به‌صورت غیراستاندارد ساخته شد فرو می‌ریزد.
آقامحمدی افزود: معتقدیم کسانی کار را خراب می‌کنند که راه را می‌بندند، ما باید در جامعه اسلامی با اطمینان به یکدیگر و متناسب با نیازها و درجه‌بندی‌ها اقدام کنیم، ما باید شناسنامه محصول را از لحظه کاشت تا برداشت و از لحظه تولید تا مصرف به‌خوبی و به شکل اثبات شده ارائه دهیم.
وی با تاکید بر اینکه کسی که واحدش به یک باره از کوچک به بزرگ تغییر می‌کند نمی‌تواند به تنهایی در مسیر پیشرفت و توسعه گام بردارد، گفت: وقتی ظرفیت کاری توسعه می‌یابد نیازمند تلاش و همفکری جمعی بوده و دیگر همچون فضای کوچک به تنهایی مدیریت نمی‌شود و باید همه مسائل پروسه تولید باید به‌خوبی دیده شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما از محصول ارگانیک صحبت می‌کنیم، اما مشکلات بهداشتی را مواد غذایی، شوینده و بهداشتی می‌بینیم، ما باید در راس کارهایمان مقوله سلامت را لحاظ کنیم و باید همه‌چیز در این زاویه باشد و خوشبختانه در تولیدکننده ایرانی روش‌های صحیح، صداقت، حفظ امانت و خدمت شایسته به مردم به‌خوبی دیده می‌شود.
آقامحمدی با ذکر این نکته که در صنعت نسل ۵ هدف اصلی شرکت‌های تولیدکننده همانند نسل‌های ۳ و ۴ سودآوری نیست، تاکید کرد: در صنعت نسل ۵ انسجام به عنوان مهمترین هدف این شرکت‌ها معرفی شده است، انسان محور اصلی فعالیت‌ها بوده اگر ماشین را در اولویت قرار دهیم به همدیگر وصل نمی‌شویم.
*نیازمند همراهی همه جانبه در زمینه تولید و اشتغال هستیم
در این اجلاس حجت‌الاسلام سیدمصطفی میرلوحی، عضو هیات امناء دانشگاه امام صادق(ع)، گفت: شیخ بهایی از اسطوره‌های اصفهان بوده در مشهد و حرم مطهر رضوی آرمیده است، در معماری ایرانی اسلامی هنرمندان نقاط مختلف کشور از جمله دیار نصف جهان یادگاری‌های زیادی بر جای گذاشتند و مقام معظم رهبری از مسجد به عنوان قبله گاه و قطب اصلی فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی نام بردند.
وی افزود: همانگونه که سرداران جهادی در ۸ سال دفاع مقدس جانانه مبارزه کردند، تولیدکنندگان جهادی در نقاط مختلف کشور از جمله مشهد امام رضا(ع) هم با وجود شرایط بسیار سخت اقتصادی خوش درخشیدند و باید از آنان به عنوان سردار جهادی نام برد.
عضو هیات امناء دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه کسی که بیش از ۷۰۰ اشتغال در یک مجموعه کوچک ایجاد نموده به واقع کاری بزرگ انجام داده است، خاطرنشان کرد: کسی در عرصه اشتغال آفرینی با وجود شرایط بسیار سخت اقتصادی تلاش می‌کنند کاری مقدس انجام داده و اگر همین افراد بیکار باشند آمار سرقت، اعتیاد، طلاق و زندان بالا می‌رود.
میرلوحی تصریح کرد: رییس جمهور تلاش زیادی داشته تا همراهی همه جانبه را در زمینه تولید و اشتغال ایجاد نماید و گرچه کارهای بسیارخوبی از سوی حجت‌الاسلام رییسی در بازه‌های زمانی ریاست قوه‌های قضاییه و مجریه انجام شده، اما کافی نیست و اثربخشی کامل همت همه جانبه از سوی تمامی متولیان عرصه تولید را می‌طلبد.
وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم که چرخ اقتصاد به‌خوبی بچرخد باید موانع موجود بر سر راه تولید کننده همچون تسهیلات بانکی و رفع مشکلات ارزی و بیمه‌ای را برداریم.
*برندهای شاخص باید از طریق کنسرسیوم در سطح بین‌الملل معرفی شوند
در ادامه این اجلاس امیررضا رجبی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، تصریح کرد: مشهد از سالیان قدیم تاکنون صاحب برند ملی، عزت ملی و هویت ملی بوده و هست و برای حفظ این جایگاه باید جاذبه‌های خاصی هم ایجاد شود.
وی اضافه کرد: مشهد خود یک ایران شهر بوده و از همه نقاط کشور هویتی در مشهد هست، اما کافی نیست و این ظرفیت در مشهد وجود دارد که هویت تمامی شهرهای ایران را برای بیش از ۳۰ میلیون زائر سالانه به تصویر بکشد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با ذکر این نکته که مشهد در بسیاری از صنایع صاحب برند ملی است، تاکید کرد: ما معتقدیم که این برندهای شاخص باید در سطح بین‌الملل معرفی شوند و می‌توان از طریق کنسرسیوم در مسیر تحقق این مهم کمک کرد و برگزاری اجلاس ملی و بین‌المللی میزبانی ایرانی اسلامی در مشهد می‌تواند ظرفیت خوبی در مسیر تحقق این مهم ایجاد نماید.
*صنوف مختلف مشهد در حوزه تکریم زائر بهترین میزبانی و پذیرایی را از مهمانان امام رضا(ع) دارند
در بخش دیگری از این اجلاس محمود بنانژاد، رییس اتاق اصناف مشهد، بیان کرد: متاسفانه در طول ۲ سال بحران کرونا وقفه‌ای در برگزاری همایش‌ها ایجاد شد، اما فرصت ایجاد همکاری فی ما بین میان برگزارکنندگان اجلاس ملی و بین‌المللی میزبانی ایرانی اسلامی و اندیشکده حقوق بشر را فراهم کرد.
وی تصریح کرد: صنوف مختلف مشهد در حوزه تکریم زائر بهترین میزبانی و پذیرایی را از مهمانان امام رضا(ع) دارند، مشهد شهر اولین‌ها در همه چیز به‌ویژه در حوزه مهمان‌نوازی از مهمانان امام مهربانی‌ها بوده و تاکید ما به صنوف مختلف این شهر مقدس این است که به‌گونه‌ای عمل نمایند که زائر امام رضا(ع) با رضایت آن محل را ترک کند.
رییس اتاق اصناف مشهد با بیان اینکه هدف اصلی کسبه‌های مشهدی جلب رضایت مشتریان است، خاطرنشان کرد: مشتری کاسب مشهدی با کسی که از شهری دیگر خرید می‌کند فرق دارد، او زائر امام رضا(ع) و باید به‌گونه‌ای با مهمان ایشان برخورد شود تا خدای نکرده موجب نارضایتی‌شان نشویم.
*مشهد شهری شاخص در زمینه‌‌های برند ملی، عزت ملی و هویت ملی بوده است
همچنین امیرحسین جوانبخت، دبیر ششمین اجلاس ملی و بین‌المللی میزبانی ایرانی اسلامی، گفت: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر روی موضوع اقتصاد تاکید ویژه داشته‌اند و امسال را هم با عنوان تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری کردند تا محوریت تولید بر پایه محصول دانش بنیان باشد و شعار ما در این خصوص برند ملی، عزت ملی و هویت ملی بوده است و مشهد تمامی این شاخص‌ها را دارا است.
وی افزود: در اسناد بالادستی و بیانیه گام دوم بر حرکت رو به جلو و اقدام عملی تاکید شده و در بحث آسیب شناسی در حوزه صنعت و کارآفرینی باید مشکل تعارض منافع‌ها برطرف شود.
رییس اندیشکده حقوق بشر و شهروندی خراسان رضوی با اشاره به اینکه افتخار همه ما این است که میزبان زائران امام هشتم(ع) هستیم، بیان کرد: هر کدام از ما بارها ثابت کرده‌ایم که یک خادم الرضا(ع) بوده و عاشقانه و با افتخار تمام خدمتگزار مهمانان امام مهربانی‌ها هستیم.