مشهد پایگاه خبری روزگار-معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، امروز از مرکز توانمندسازی آسیب‌دیدگان اجتماعی شوق زندگی و کمپ توانمندسازی معتادان متجاهر خلق‌آباد بازدید کرد.
در این بازدید، مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و جمعی از مسؤولان مرتبط وی را همراهی می‌کردند.
محمد عباسی در بازدید از مرکز شوق زندگی که در محل دادسرای صغار، محجورین و آسیب‌دیدگان اجتماعی واقع شده، با فعالیت‌های این مرکز آشنا شد.
به گفته‌ی مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی طرح ساماندهی و توانمندسازی کودکان کار و خیابان، اصلی‌ترین فعالیت این مجموعه را تشکیل می‌دهد که حاصل تلاش دستگاه قضایی، بهزیستی خراسان رضوی و شهرداری مشهد می‌باشد.
مسعود فیروزی گفت: در این طرح تا کنون ۱۰۷۰ کودک کار و خیابان جمع‌آوری، غربال و ساماندهی شده‌اند و کار توانمندسازی خود و خانواده‌هایشان با همکاری بهزیستی، دستگاه قضایی و دستگاه‌های دخیل، در حال اجرا است.
وی افزود: در مجموعه شوق زندگی، امور قانونی سه مرکز مرتبط با آسیب‌دیدگان اجتماعی تحت نظارت بهزیستی خراسان رضوی نیز در حال انجام است و دادستانی در این فرایند تخصصی، نقش حمایت‌گر و دلسوزانه دارد.
به گفته‌ی وی مرکز حمایتی و توانمندسازی راه نوین با ظرفیت ۸۰ نفر، خدمات تخصصی در زمینه مددکاری، روانشناسی، روانپزشکی به زنان آسیب دیده اجتماعی به صورت روزانه ارائه می‌کند.
فیروزی افزود: مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده سایبان مهر با ظرفیت ۱۲۰ پرونده، خدمات تخصصی توانمندسازی را به صورت روزانه به کودکان کار و خیابان ارائه می‌کند.
وی گفت: مرکز حمایتی و توانمندسازی دختران در معرض آسیب ندای مهر نیز با ظرفیت ۸۰ نفر در زمینه مددکاری، روانشناسی، روانپزشکی به دختران در معرض آسیب خدمت‌رسانی می‌کند.
وی در خصوص طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: آمار پذیرش طرح غربال کودکان کار و خیابان از ابتدای شروع طرح (آبان ۱۳۹۹) تاکنون ۱۰۷۰ نفر است که بعد از شناسایی و غربال اولیه این کودکان حهت دریافت خدمات روزانه به ۲ مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده همراز کودک و سایبان مهر و برای دریافت خدمات تخصصی و نگهداری به مرکز کودکان خیابانی صدف ارجاع می شوند.
معاون وزیر کشور در بازدید از مجتمع شوق زندگی، با نحوه ساماندهی و توانمندسازی کودکان کار و خیابان و سایر آسیب‌دیدگان اجتماعی و با تجربیات استان خراسان رضوی در این زمینه، از نزدیک آشنا شد و مسؤولان این مجموعه، در باره مشکلات اعتباری و سایر موانع با رئیس سازمان اجتماعی کشور گفتگو کردند.
وی همچنین از مرکز نگهداری و توانمندسازی معتادان متجاهر خلق‌آباد که تحت نظارت دادستانی و تحت مدیریت اجرایی بهزیستی استاناداره می‌شود بازدید کرد.
در این بازدید، مدیر کل بهزیستی و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، نحوه‌ی جمع‌آوری، ساماندهی، نگهداری و توانمندسازی معتادان متجاهر را برای معاون وزیر کشور توضیح دادند.
عباسی در حاشیه‌ی این بازدیدها در گفتگو با خبرنگار ما با موفق‌خواندن تجربه‌ی خراسان رضوی در ساماندهی کودکان کار و خیابان و آسیب‌دیدگان اجتماعی گفت: فعالیت موسسه شوق زندگی در کاهش آسیبهای اجتماعی به عنوان یک تجربه موفق که حاصل فعالیت و مشارکت قوه قضاییه، شهرداری مشهد و اداره کل بهزیستی خراسان رضوی است، می‌تواند در سراسر کشور قابل تعمیم و به‌ کارگیری باشد.