مشهد پایگاه خبری روزگار-مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی گفت: خدمات مرکز نفس کمک‌های بسیارخوبی در بحث پیشگیری از سقط جنین داشته و تاکنون ۳۰۰ نفر از مادران متقاضی سقط جنین در خراسان رضوی از انجام این کار منصرف شده‌اند.

محسن ذاکریان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت سالروز تاسیس سازمان بسیج جامعه پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: سازمان بسیج جامعه پزشکی عقبه پرافتخاری از روزهای آغازین نهضت حضرت امام خمینی(ره) دارد و نمونه‌های بارز حضور پررنگ پزشکان بسیجی در حادثه ۲۳ آذر مشهد بود.

وی تصریح کرد: سازمان بسیج جامعه پزشکی شهدای زیادی تقدیم کرده که در اینجا نام و یاد شهیدان دیالمه، قاسمی، کاظمی‌آشتیانی، رحیمی، عقیلی و احمدی و همچنین تمامی شهدای پرافتخار مدافع سلامت را گرامی می‌داریم.

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه نیروهای این مجموعه در طول ۲۵ ماهه کرونایی در صف اول خط مقدم جبهه مبارزه با ویروس کرونا حضور داشتند، خاطرنشان کرد: در این مدت جمع زیادی از کادر بهداشت و درمان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند که جمعی از آنان پزشکان بسیجی بودند، فعالان سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی به جز حوزه‌های بهداشت و درمان در بحث ارائه خدمات معیشتی به خانوارهای آسیب دیده از کرونا خدمت‌رسانی کردند.

ذاکریان ادامه داد: جلوه بارز خدمات سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی در قالب طرح مسجد سنگر سلامت (طرح شهید سلیمانی) در ماه‌های آبان و آذر ماه سال گذشته در ۲۵۵۹ مسجد استان بود و در ادامه در بحث رهگیری‌ها، تست‌های رپید و pcr، نقاهتگاه‌ ویژه بیماران کرونایی، واکسیناسیون مردم با محوریت جمعیت ساکن در مناطق حاشیه شهر، تامین داروهای موردنیاز بیماران کرونایی، تزریق داروی رمدسیویر به ۲۱ هزار بیمار کرونایی سرپایی، مشاوره معنوی و روانی و رزمایش حضرت زینب(س) بود.

وی  با اشاره به اینکه میزان واکسیناسیون پیش از ورود سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی به مناطق حاشیه شهر در خوشبینانه‌ترین حالت زیر ۴۰ درصد بود، بیان کرد: در زمان انجام واکسیناسیون کرونا گروه سنی حاشیه شهر را با هماهنگی‌های صورت گرفته ۱۰ سال پایین‌تر آوردیم و حدود ۲۵۰ هزار دُز در مشهد و نزدیک به ۲۷۰ هزار دُز در استان توسط اعضای بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی تزریق شد.

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی افزود: بیمارستان صحرایی امام خمینی(ره) در ایام بحران کرونا در مشهد فعال شد و در کنار تامین ۳ دستگاه اکسیژن‌ساز با اعتبار ۶ میلیارد تومان با تامین اعتبار و دستور فرمانده کل سپاه داشتیم و در نقاهتگاه هم ۱۱۵۰ نفر روز بستری شده داشتیم.

ذاکریان تصریح کرد: بابت عادی‌انگاری‌های موجود در جامعه نگران هستیم و معتقدیم اگر می‌خواهد تعطیلی و یا فعالیتی باشد باید متناسب با آن مکان و منطقه تصمیم‌گیری شود نه آنکه همه جا تعطیل یا فعال باشد.

وی در خصوص فعالیت‌های سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی در حوزه محرومیت‌زدایی، بیان کرد: از آبان ماه سال گذشته تاکنون ۱۵ نقطه هدف در مناطق حاشیه شهر مشهد شناسایی شده و بیماران توسط گروه‌های امین در مناطق کانونی و محله‌ای مشخص شده شناسایی شده و ویزیت می‌شوند، در این اعزام‌ها چمدان دارو نداریم و فرآیند توزیع رایگان دارو در داروخانه‌ها با حمایت موقوفه عبدالله رضوی در داروخانه‌های نزدیک منطقه ی ویزیت انجام می‌شود.

ذاکریان افزود: در بحث مقابله با سقط جنین که سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی ورود پیدا کرده روزی هزار سقط جنین داریم که ۳ درصد قانونی، ۲ درصد سقط نامشروع و ۹۵ درصد جنین سالم هستند که ۹۳ درصد آن سقط‌های مشروع هستند، متاسفانه روزی ۸۰ سقط در خراسان رضوی داریم که ۳۰ درصد سقط‌ها به مسائل اقتصادی، ۴۷ درصد سقط‌ها رسیدن به تعداد فرزند مطلوب، ۷ درصد به دلیل جنسیت جنین و ۱۶ درصد دیگر شامل مواردی همچون مهاجرت، تحصیل، زیباسازی و غیره بوده است.

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه سقط القایی ۵ درصد خطر مرگ مادر را در پی دارد، گفت: در حوزه شناسایی موارد متقاضی با همکاری متخصصان زنان و مامایی گام‌های موثری ظرف مدت ۶ ماه با هدف مقابله با سقط انجام شد و متقاضیان سقط به مرکز نفس معرفی شدند و هفته ۵۰ نفر با این مرکز تماس می‌گیرند که به آنها قول حمایت‌های مشاوره‌ای، معنوی، درمان اعتیاد پدر یا مادر، معیشتی، اسکان و غیره جهت پیشگیری از انجام این کار می‌دهیم.

ذاکریان اضافه کرد: کل موالید استان در سال زیر ۱۰۰ هزار نفر بوده و اگر جلوی ۱۰ درصد سقط‌ها گرفته شود حداقل ۱۰ هزار تولد افزوده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همه ساله به مناسب روز بسیج جامعه پزشکی مراسم بزرگداشتی در سراسر کشور برگزار می‌شود و مراسم امسال این روز در مشهد از ساعت ۸ تا ۱۴ روز دوشنبه نهم اسفند ماه سال ۱۴۰۰ در تالار شهید هاشمی نژاد بیمارستان امام رضا علیه السلام با حضور رییس بسیج جامعه پزشکی کشور، فرمانده سپاه امام رضا(ع) و رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دیگر مسئولان کشوری، استانی و شهری برگزار می‌شود.