مشهد پایگاه خبری روزگار-اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با صدور مجوز برای فعالیت ۱۸ باب سالن مطالعه خصوصی پیشتاز این عرصه در کشور شد.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: یکی از اهداف اصلی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در راستای اجرای عدالت فرهنگی و اجتماعی ارائه خدمات کتابخانه ای و سالنهای مطالعه به اقشار مختلف جامعه و در همه مناطق استان است. با توجه به رشد جمعیت شهرها در استانها و محدودیت احداث کتابخانه های عمومی د رهمه مناطق با در نظر گرفتن محدودیتهای منابع مالی دولتی، استفاده از ظرفیت سالنهای مطالعه خصوصی یکی از اتفاقات مثبت در چند سال اخیر بوده است.
وی با اشاره به درخواست مکرر مراجعین و مردم در راستای ایجاد فضاهای مطالعاتی، افزود: با توجه به حجم زیاد درخواستهای مردم در رابطه با افزایش فضاهای مطالعاتی در شهرهای مختلف استان همراه با حفظ امنیت، آرامش و اعتماد، پس از پیگیری های نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال ۱۳۹۷ مصوب شد که سالنهای مطالعه خصوصی با کسب مجوز از نهاد کتابخانه های عمومی کشور به صورت قانونی به فعالیت خود ادامه دهند.

علی اکبر سبزیان با بیان اینکه خوشبختانه خراسان رضوی تا کنون پیشتاز فعالیت قانونی سالنهای مطالعه خصوصی در سطح کشور است، اظهار داشت: اداره کل کتابخانه های عمومی خرسان رضوی سعی بر آن داشته تا علاوه بر رسالت اصلی خود ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و نهادینه کردن عادت مطالعه در جامعه در راستای لبیک گویی به یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، نیازهای دیگر مراجعین به کتابخانه های عمومی را اعم از معرفی کتاب، توسعه فضاهای مطالعاتی، راه اندازی کتابخانه های سیار و … را برطرف کند.
وی در ادامه ضمن تشکر از همکاران امور کتابخانه ها و همکاریهای اداره کل کتابخانه های عمومی استان، گفت: در همین راستا پس از درخواست مجوز فعالیت از سوی سالنهای مطالعه خصوصی و بازدید کارشناسان از این سالنها در راستای رعایت قوانین ساختمانی، امنیتی، استفاده از سیستم های اطفاء حریق، برخورداری از امکانات اولیه، عدم سوء پیشینه افراد متقاضی، امنیت ساختمان و … ، از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا کنون بالغ بر ۱۸ باب سالن مطالعه با دریافت مجوز از سوی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در حال فعالیت هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در خصوص تعداد درخواستهای سالنهای مطالعه برای صدور مجوز، افزود: در مجموع ۵۷ باب سالن مطالعه از سال ۱۳۹۷ متقاضی دریافت مجوز فعالیت بوده اند که تعداد ۱۸ باب پس از صدور مجوز در حال فعالیت هستند، ۷ باب در مرحله صدور مجوز و ۳۲ باب دیگر نیز در دست اقدام است.

گفتنی است، در مجموع ۱۹ استان کشور دارای سالن مطالعه با صدور مجوز از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور می باشند که ۱۴ استان دارای ۱ الی ۳ سالن مطالعه، ۳ استان دارای ۷ سالن مطالعه و ۱ استان دارای ۱۴ سالن مطالعه هستند. در این میان اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با تعداد ۱۸ سالن مطالعه صدرنشین این حوزه است.
شایان ذکر است، علاقمندان می توانند جهت دسترسی به آدرس کتابخانه های عمومی و سالنهای مطالعه استان خراسان رضوی به پرتال اداره کل کتابخانه های عمومی استان به آدرس khrpl.ir مراجعه نمایند.